Kysymys:

Nissan vanette 2.3d -98 ei lähde omin avuin käyntiin. Auto on seisonut n.3 vuotta ilman kantta ja nyt autoon on vaihdettu ehjä kansi, samalla tietysti uusi kannentiiviste, jakopäänhihna, vesipumppu, kaikki suodattimet, öljyt ja nesteet. hehkut ja suuttimet on ok. kun auton käynnistää pilotilla, käy kone kaikilla sylintereillä, kierroksia annettaessa käyntiääni muuttuu karkeaksi. auto savuttaa sinistä savua niin tyhjäkäynnillä kuin kierroksilla, kylmänä ja lämpimänä. lisäksi ajettaessa auto on todella laiska, esim. kakkoselta kolmoselle vaihtaessa on kuin olisi mennyt vitonen silmään. merkkien ollessa alunperin kohdallaan, auto ei käynyt ollenkaan tyhjäkäyntiä, jakoa joutui hyppyyttämään pumpulta 2 hammasta että löytyi tyhjäkäynti. mitkä ovat varmasti oikeat ajoitusmerkit, nokka-akseli, pumppu ja kampiakseli?onko muuta vaihtoehtoa kuin että pumpun ajoitus on edelleenkin pielessä? jos ei, mistä vikaa voisi alkaa paikantamaan?

Tapio Ketonen:

Enpä tunne Vanettea tarkemmin, mutta jos siinä on Boschin tyyppiä oleva jakajamallinen ruiskutuspumppu, niin pumpun tarkkaa ajoitusta ei lasketa hampaista vaan pumpun männän liikkeestä. Lähtevien ruiskutusputkien keskellä on pieni tulppa, jonka alta paljastuu pumppumännän pää. Kun mäntä on yläkuolokohdassa, pumpun männän pitäisi olla liikkunut huolto-ohjeessa kerrotun verran perusasennostaan. Tuo liike on yleensä hyvin pieni, suuruusluokka on 1 mm, ja tarkka arvo ilmoitetaan sadasosamillimetrin tarkkuudella.

Dieselmoottori on hyvin kranttu ruiskutuksen ajoitukselle. Nuo tunnusmerkit viittaavat hyvin vahvasti pielessä olevaan ajoitukseen. Ajoitus kannattaa laittaa kohdalleen pikimmiten, väärä ajoitus voi jopa aiheuttaa moottorivaurion.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.