Kysymys:

Tällä mainiolla palstalla on ollut muutama kommentti autostani, joten saanen lisätä oman puheenvuoroni. Asia ei ole niin dramaattinen kuin miltä ehkä tuntuu.

Ensinnäkin kymmenen vuoden ikäistä ja alle 200 000 km ajettua autoa tuskin voi pitää "vanhana", kun eihän se yllä edes Suomen autojen keski-ikään. Toiseksi, ei se kuutossarjan Bemari ole niin erikoinen kuin jotkut tuntuvat kuvittelevan: sehän on vain auto, jossa on periaatteessa ihan samanlaiset osat ja tekniikka kuin muissakin henkilöautoissa. Siinä vain on poikkeuksellisen hyvät ajo-ominaisuudet, mukavat istuimet ja tarkka ohjaustuntuma, siksi siitä pidän.

Toisin kuin Ketonen väittää, tuollainen auto ei ole käytettynäkään halpa, kiitos Suomen riistoverotuksen. Alle 30 000 euron ei meinaa saada kuutosbemaria edes kymmenen vuotta vanhana. Sillähän saisi jo uuden perusauton. Toisaalta myöskään ylläpitokustannukset eivät ole mitenkään tähtitieteelliset: perusvuosihuollon saa teetettyä 300-400 eurolla, ja sillä mennään taas seuraavat 30 000 km. Vakuutusmaksut ovat kaskoineen päivineen 900 euron luokkaa vuodessa. Bensankulutus on tosin aika suuri: hieman yli 10 litraa sadalla, kuten valmistajakin rehellisesti myöntää virallisessa päästölukemassa.

Aikaisemmin mainittu jäähdyttimen vesiletkun hajoaminen ei johtanut mihinkään katastrofiin. Selvisin siitä korjaamokäynnistä noin 300 eurolla, vaikka autoon vaihdettiin ja päivitettiin samalla kaikenlaista muutakin pientä, kuten jäähdytysnesteen kastelemia laturinhihnoja. Pyysin BMW:n mekaanikkoja nimenomaisesti selvittämään, onko autoon tulossa sellaista kansiremppaa, josta minua oli varoiteltu. Pakkohan se on uskoa, jos mekaanikot auton syynäävät ja sanovat, että moottori on kunnossa. Sen jälkeen olen ajanut n. 10 000 km, ilman ongelmia. Jotenkin tuntuu, että kannentiivistettä tarjotaan turhan helposti selitykseksi asiaan kuin asiaan. Ainakaan Bemarin mekaanikoilla se ei tullut edes ensimmäisenä mahdollisuutena mieleen.

Edellisessä kysymyksessä mainitsemaani jäähdytysnesteen pientä häviämistä olen havainnut aikaisemmissakin autoissani, enkä pidä sitä kovin suurena ongelmana. Toki jos neste alkaa huveta huolestuttavan nopeasti tai auton toiminnassa ilmenee joitakin kummallisuuksia, vien sen huoltoon. Silti vielä toistaisin tyhmän kysymykseni: voiko jäähdytysneste huveta haihtumalla?

Mitä tulee erään keskustelijan kommenttiin asiantuntemukseni puutteesta, myönnän sen auliisti. Enhän minä ole mikään automekaanikko tai moottoritekniikan insinööri. Siksi tänne palstalle kirjoittelen, että saisin tietoa asioista - ja toivottavasti joku muukin löytää vastauksista itselleen hyödyllistä tietoa. Minusta on mukava ymmärtää mahdollisimman hyvin sitä, mitä auton konepellin alla tapahtuu.

Tapio Ketonen:

Onhan se kuutosbemari käytettynä halpa uuden hintaan verrattuna, ja seiskasarjalainen on yleensä näin laskien vieläkin halvempi. Sama koskee muitakin ns. parempia autoja, esimerkiksi Audi A8 ja S-luokan Mersut. Jos auto on hyvässä kunnossa ja sitä hoidetaan hyvin, kyllähän se palvelee ihan kivasti iäkkäänäkin. Ongelma vain on, että jos jotakin tulee, silloin nuo harvinaisten mallien osat ovat aika arvokkaita.

Jos jäändytysjärjestelmä on kunnossa, ei sieltä pitäisi haihtua mitään. Haihtuminenhan edellyttää, että siellä tapahtuisi jonkinlaista ilmanvaihtoa, ja normaalisti jäähdytysjärjestelmän paisuntatilassa ei tätä sanottavasti tapahdu. Kun moottori lämpenee, neste laajenee, mutta tämän pitäisi yleensä tasoittua järjestelmän paineennousuna. Sekä jäähdyttimessä että paisuntasäiliössä pitäisi olla tulpat, jotka pitävät aika runsaankin paineen takanaan.

Tietenkin jos nuo täyttötulpat fuskaavat, haihtumista pääsee jonkin verran tapahtumaan. Pientä tihkumista voi tapahtua kaikista letkuliitoksista ja miksei muistakin saumoista ja tiivisteistä. Suosittelisin kuitenkin selvittämään, onko moottoriöljyn joukossa glykolia. 

Tuossa palstalle valitettavan harvinaisessa Facebook-kommentissa löytynee kuitenkin todennäköisin syy ongelmaan. Siinä viitataan Bemarin V8-moottorin imusarjan alla olevaan jäähdytysnesteputkeen ja sen etupäässä olevan tiivisteen vuotoon. Tuo vuoto on N62-moottorin tyyppivika, ja sen 4,4-litraista versiota (N62B44) on käytetty mm. mallissa 645 Ci vuosimalleissa 2003-2005. Englanninkielinen Youtube-video käynnistyy tästä. Toinen video samasta aiheesta käynnistyy tästä. Saksalainen versio samasta aiheesta käynnistyy tästä

Vuoto-ongelma lienee varsin yleinen, sillä ensimmäisen videon tekijä All German Auto on perustanut tyyppivian korjaamiselle oman nettisivuston. Linkki https://www.agacoolantpipe.com/product/n62-coolant-pipe johtaa sivulle jossa myydään N62-moottoriin sopivaa, helpomman korjauksen mahdollistavaa korvaavaa putkea. Merkkikorjaamon tapa asentaa uusi alkuperäisosa edellyttää moottorin poistamista keulalta ja vaatii purkamaan vesipumpun ja jakopään. All German Auton korjausputki voidaan asentaa irrottamalla pelkästään moottorin imusarja. Sivu löytyy myös saksankielisenä täältä.

Sivustolla on myös tarkka asennusohje, joka avautuu klikkaamalla tästä.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.