Kysymys:

Minulla on -87 2,5 D ford transit. Pesetin moottorin kun näkyi olevan jonkinverran märkä kyljestä.. Nyt pari viikkoa myöhemmin kosteus on palannut, mutta kirkkaana (diesel) ja syöttöpumppuhan se taitaa hieman itkeä..

Kysyisinkin sinulta; Voiko tuollainen tihruuttelu olla oire jostakin vakavammastakin vai kuuluuko tuollainen "asiaan" tuon ikäisillä??

Diesel-korjaamolla huollon arvio olisi n 600€ Kuuluuko siihen suuttimet, en tiedä mutta millaisia uhkakuvia sinä näkisit jos annan tuonn vain itkeä tihruuttaa.. Uusi syöttöpumppu lienee enemmän kuin ko. auto, mutta huolto, ja millainen?? Mistä tuollainen yleensä vuotaa???

Tapio Ketonen:

Vanhat ruiskutuspumput tuppaavat usein vuotamaan, ja ne akselien läpiviennithän niissä vuotavat. Itselläni on kuormaaja, jonka ruiskutuspumppu vuotaa akseleistaan niin paljon, että jouduin laittamaan polttonesteen siirtopumpuksi sähköpumpun. Polttonestesäiliö näet on alhaalla, ja kun kone seisoo paljon, polttoneste valuu säiliöön ja tilalle imeytyy ilmaa. Käynnistystä helpottaa, kun kytken ensiksi pumppuun sähköt ja avaan sitten ilmanpoistoruuvin.

Käytön aikana akselien rei'istä tippuu hieman polttonestettä, joten pumppu on jatkuvasti hieman märkä. Se ei kuitenkaan haittaa menoa, eikä se lisää kulutustakaan niin paljon, että asian huomaisi.

Niin kauan kuin Transit lähtee käyntiin ongelmitta, en tekisi pumpulle yhtään mitään. Se dieselkorjaamo ilmeisesti uusisi akseleihin tiivisteet tuolla 600:lla.Olisihan se vähän siistimpää, jos pumppu ei vuotaisi, mutta pienestä tihkumisesta ei ole mitään käytännön haittaa tai vaaraa autolle eikä ympäristölle.

Suutinkärkien uusiminen vaisi sinänsä olla aiheellinen remontti, mutta sekin nostaisi Transitin arvoa turhan paljon. Jos auto ei savutuksen takia mene katsastuksesta läpi, vasta sittern kannattaa ryhtyä korjauksiin.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.