Kysymys:

Luin kerran 70-luvun autolehdestä (en muista oliko Tuulilasi vaiko rakas kilpailijanne TM) jutun jossa koeponnistettiin käytettyjen autojen turvavöitä. Jopa vain muutaman vuoden ikäisten vöiden lujuus oli vähentynyt selvästi pienemmäksi kuin normi vaatii. Kun nykyään autot ovat liikenteessä parikymmentä vuotta, onko niiden vöistä enää loppuvaiheessa hyötyä tosipaikan tullen vai ovatko materiaalit parantuneet? En tosin muista kuulleeni että ehjä turvavyö olisi katkennut kolarissa, mutta eihän niitä niin tarkasti lehdissä raportoida.

Entäs lukkomekanismi? Voiko se heikentyä niin ettei sitä toiminnassa huomaa?

Tapio Ketonen:

Turvavöiden materiaalit ovat aika laadukkaita, joten enpä oikein usko, että niiden kestävyys heikkenisi pelkän ajan vaikutuksesta oleellisesti. Eri asia sitten, jos vyö on vaurioitunut, vaikkapa jäänyt ovilukon väliin. Kudosten vaurioituminen heikentää vyötä, ja tästä syystä katsastuksessa ainakin pitäisi tutkia vöiden kunto ja määrätä ne korjattavaksi, jos näkyviä vaurioita löytyy. Lukkomekanismin lukitsevat osat ovat terästä, joten niitä ei aika heikennä. Jos kuitenkin mekanismien väiin pääsee roskia tai likaa, ne voivat estää mekanismia lukittumasta kunnolla, mikä on vaarallista sekin.

Merkittävä riski vanhoissa autoissa on myös korin ruostuminen. Vöiden kiinnityskohdat voivat ruostua, mutta todennäköisempää on, että korin kotelorakenteissa on ruostetta, joka on heikentänyt niiden kestävyyttä törmäystilanteissa. Tästä syystä korin ruosteenestosta huolehtiminen on myös turvallisuuskysymys.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.