Kysymys:

Kannattaako manuaalivaihteisella autolla rullata vapaalla alamäessä, jossa rullatessa vauhti pysyy likimain haluttuna.

Moottorijarrutus tuntuu syövän vauhtia melko tehokkaasti, vaikka autossa on pienehkö vapaasti hengittävä bensiinimoottori, vaikka sentään ruiskumoottori onkin. Onko moottorin pyörimisvastus myös tyhjäkäynnillä yhtä suuri kuin moottorijarrutuksessa, vai vaikuttaako vaikkapa kaasuläpän sulkeutuminen tilanteeseen ratkaisevasti?

Onko rullaamisesta haittaa vaihteistolle tai lyheneekö kytkimen käyttöikä merkittävästi lisääntyvän käytön takia?

Jos liikennetilanne sallii, kannattaako rullaamisen loppuvaiheessa antaa vauhdin laskea ja tasaisella taas kiihdyttää haluttuun nopeuteen "push and glide"-hengessä? Kannattaako muutenkin kiihdyttäminen ajoittaa mieluumin ylä- vai alamäkeen?

Tapio Ketonen:

Suomen alamäet ovat sen verran pieniä ja lyhyitä, että ei sillä rullailulla saadulla säästöllä mitään kivitaloja rakenneta. Viisainta on pitää kaasupoljinta kevyestä painettuna, silloin moottori ei jarruta. Jos jalka nostetaan kaasulta, suihkutusjärjestelmä katkaisee bensiinin syötön. Tällöin moottori aloittaa moottorijarrutuksen.

Sinänsä rullaaminen ei aiheuta haittaa vaihteistolle eikä kytkimelle.

Kokonaistalouden kannalta on paras pitää ajonopeus tai oikeastaan tehon käyttö mahdollisimman tasaisena. Alamäessä kiihdyttäminen onnistuu vähäisemmällä tehon käytöllä, ylämäessä saatetaan kiihdytettäessä joutua kuormittamaan moottoria niin voimakkaasti, että kulutus kasvaa turhan paljon.

Push and Glide- eli kaasuta-rullaa-tekniikka saattaisi tuoda pientä säästöä, mutta se häiritsee muuta liikennettä, joten se ei oikein sovellu nykyikaiseen liikenteeseen. Jos vaikka omasta tankista säästyisikin jokunen tippa, muilta liikenteessä olijoilta saattaa polttonestettä kulua ajotavan aiheittaman häiriön takia enemmän.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.