Kysymys:

Onko näistä ns. vapaavirtaussuodattimista mitään käytännön hyötyä, vai onko valmistajien lupaukset ihan puutaheinää? (Tehon kasvu, kulutuksen vähentyminen). Kyseessä on 2.0 i 16V moottori. Entä onko jotain haittoja. Kysymyksessä on paneelisuodatin, joka tulee vakio koteloon.

Tapio Ketonen:

Taitaa se hyöty jäädä lähinnä teoreettiseksi, konkreettisia etuja saa lähinnä ko. tuotteen myyjä. Nykyaikaisen moottorin suihkutusjärjestelmä on ohjelmoitu syöttämään koneeseen bensaa tietty määrä ja pitämään ilman ja polttonesteen suhde yleensä oikeana eli lambda ykkösenä.

Teoriassa jos ajetaan aivan täysillä, ja kaikki teho voidaan hyödyntää, siis kuormitus 100 %, silloin saatettaisiin saada hieman enemmän tehoa. Käytännössä tuollaista tilannetta ei ajossa juuri ole.

Normaalissa ajossa ei saavuteta mitään etua, eikä haittojakaan ole, ellei suodatin päästä pölyä lävitseen. Moottorin tehoa säädellään joka tapauksessa ilman määrällä, ja kuristaminen tapahtuu kaasuläpän avulla. Jos virtausvastus ennen läppää olisikin aavistuksen vähäisempi, tällä ei ole lopputulokseen merkitystä. Kulutus ei siis muutu.

Todistajalausunnot kulutuksesta voivat silti olla päinvastaisia. Jos autoon asennetaan vaikkapa magneetti bensaputken viereen ja käsketään kuljettajaa seuraamaan, onko asialla vaikutusta kulutukseen, yleensä kulutus pienenee.

Syy ei kuitenkaan ole magneetissa vaan siinä, että kulutuksen tarkkailun takia kuljettaja muuttaa ajotapaansa asiaa yleensä itse tiedostamatta. Ajotavalla taas on ratkaiseva vaikutus kulutukseen. Tämä vaikutus voi olla jopa kymmeniä prosentteja.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.