Kysymys:

Mistä johtuu värilisät (n.+400 € alkaen hinnat) autoissa verrattuna valkoiseen perusväriin?Maalihan ei itsessään ole juuri kalliimpaa tehdä muunkin väriseksi.Vai onko kyseessä pelkkä rahastussysteemi?Kuinka ulkomailla automaissa tämä lienee? (Mustahan olisi halvinta millä peitetään viat kuten tekstiilivärjäyksessäkin kun normaali värjäys meni pieleen.)

Paketti ja kuorma-autot ymmärrän koska moni maalaa ne omiin väreihinsä ja valkoinen pohja on "OK".

Tapio Ketonen:

Maalauksen kanssa on aivan sama juttu kuin auton varusteidenkin kanssa. Ei sillä ole merkitystä, mitä se maalaaminen tulee maksamaan, tärkeää on se, mitä asiakas on valmis maksamaan. Jos kaikki kieltäytyisivät maksamasta värilisiä ja ostaisivat vain halvinta väriä, kyllä lisämaksut pian poistuisivat. Maksulliset lisävärit, ylimääräiset koristelistat ym. herkut ovat yksi keino saada ostajalta enemmän rahaa. Tämä toimii samalla lailla jokseenkin kaikissa maissa.

Eri väreillä ei tehtaalla ole oleellista hintaeroa. Metallivärit kaipaavat yhden lisäkerroksen, mutta automaattiset maalausjärjestelmät hoitavat sen ilman suurempia kommervenkkejä. Aikanaan Ford suosi T-mallissa mustaa väriä, koska se kuivui nopeammin, ja tällä oli mahdollisuus nopeuttaa tuotantoa. Musta on kuitenkin hyvin vaativa väri, se paljastaa kaikki pienimmätkin virheet pellissä ja pintamaalin alla olevissa kerroksissa.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.