Kysymys:

Potilaani on 2001 mallinen 103kW bensakoneinen ja manuaalivaihteinen Volvo V70.Se laskee alleen keskeltä autoa jarrunestettä, ja korjaamojen analyysi on kytkinremontti. Huonoksi on mennyt Volvon laatu, kun vasta 340 tkm ajettu tuore peli pitää viedä kytkinremonttiin. Muutama paja on sanonut, että myös vauhtipyörä, joka on ns. kaksoismassavauhtipyörä kannattaa vaihtaa samalla. Kytkinrempassa pitää ottaa vetoakselit ja vaihdelaatikko irti ja työaika-arvio 5-7 h. Pelkkä kytkinremppa maksaa osineen töineen 1100-1300€ . Jos vauhtipyörä uusitaan se maksaa 900-1200€ siihen päälle.

Mistä tavallinen kuluttaja voi tietää kannattaako vaihtaa samalla myös vauhtipyörä? Jos nyt ei vaihda ja tarve tuleekin eteen vuoden ja 20 tkm päästä on työmäärä sama eli 5-7 h. Vuoden päästä siis taas 600€ työ ja kyseinen vauhtipyörä 1000€.

Autoa olen pitänyt uudesta asti eikä nyt ole tietoa koska se menee vaihtoon - jos koskaan...

Vaihdattasitko itse omasta autostasi "varmuuden vuoksi" myös 2-massavauhtipyörän,vaikka oireita ( värinöitä) ei olisikaan? Kokonaisremppa minulle olisi n. 2200€ ja auton arvo ehkä 3000€!

Onko lukijoilla kommenttia omasta kokemuksesta vauhtipyörän vaihdosta tai vaihtamattomuudesta kytkinrempan jälkeen?

 

Tapio Ketonen:

Omaan autooni tehtiin talvella kytkinremontti. Kaksimassavauhtipyörässä tuntui aika hurja klappi, mutta koska se ei ylittänyt autolle sallittua, vanha vauhtipyörä jäi paikoilleen, eikä se tunnu oireilevan. Uskoisin, että Volvossakin on sille välykselle sallitut arvot. Jos välys on rajoissa, niin mielestäni sitä ei kannata ryhtyä vaihtamaan "varmuuden vuoksi". Noita vaihdettavia osia tuolla perusteella kyllä riittäisi vanhassa autossa vaikka kuinka paljon.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.