Kysymys:

Näyttääpi siltä että joudun kuin joudunkin vetämään autollani peräkärryä liki maksimi painoisena. Mutta hieman erilaisia legendoja olen kuullut vedettävän massan määrittämisestä. Toiset suosittelevat runttaamaan painoa rohkeammin aisalle, jotta kärryn akselin kannattelema massa pienenee, eikä määrätty vetopaino ylity. Toisten tarinoiden mukaan vedettävä paino on akselilla ja aisalla oleva kärryn kokonaispaino. Siis missä ja miten se rekisteriotteessa mainostettu vedettävä paino oikeastaan on? Eli jos akselit kannattelevat 480kg ja aisapainoa on 72kg niin ylittyykö sallittu 500kg jarruton vetopaino?

 

 

Tapio Ketonen:

Perävaunun kokonaismassa on mielestäni aika yksiselitteinen ilmaisu. Se tarkoittaa akselin kautta tiehen kohdistuvaa massaa plus vetokoukkuun kohdistuvaa massaa, kansanomaisesti aisapainoa. Tuon esimerkkisi mukainen perävaunun kokonaismassa on Ojalan laskuopin mukaan 552 kg, eli yli 500 kg mennään.

Lain mukaan aisapaino saa olla enintään 25 kg tai 4 % kytkentämassasta, suurempi on määräävä. Tuon sallitun 500 kg kokonaismassan mukaan 4 % tekee 20 kg, eli 25 kg on suurempi. Aisapainoa pitää kuitenkin olla. Jos aisa nostaa perää, se heikentää vaarallisesti ajettavuutta. Siksi siitä sakotetaan.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.