Kysymys:

Kävin öljynvaihdossa ja sanoivat, että korkissa oli hiukan vesipisaroita ilmeisesti kondensaatiovettä. Nyt ei ainakaan vielä ole ilmennyt samaa vikaa, mutta ajattelin, että olisikohan E10 bensalla jotain tekemistä asian kanssa, koska aiemmin vikaa ei ole ilmennyt?

Tapio Ketonen:

Kun bensiini palaa, palamistuloksena syntyy aina vettä, joka tietenkin on lämpötilan takia höyrystyneessä muodossa. Osa palamiskaasuista pääsee mäntien ohi kampikammioon. Siellä vesihöyry tiivistyy kylmissä pinnoissa ensiksi sumupisaroiksi, jotka sitten kerääntyvät yhteen ja muodostavat suurempia pisaroita.

Usein tämä sumu saa öljyntäyttötulpan sisäpuolelle aikaan vaaleaa limaa, koska vesi ja öljysumu sekoittuvat keskenään. Jos autolla ajetaan talvisaikaan lyhyehköjä matkoja, eikä moottori lämpene oikein reilusti, tätä limaa kertyy usein aika paljonkin. Kun moottori ajetaan riittävän kuumaksi, vesi höyrystyy ja poistuu huohotuskaasujen mukana.

Kysessä siis ei ole vika vaan aivan normaali ilmiö. Se on ollut olemassa niin kauan kuin polttomoottoreita on käytetty kylmissä olosuhteissa. Siis kymmeniä vuosia aikaisemmin kuin jostakin E10-bensasta on ollut edes tietoa.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.