Kysymys:

Olisin vielä esittänyt muutamia Toyotan hybriditekniikaa liittyviä kysymyksiä. Ensinnäkin: Joillain foorumeilla ja autolehtien palstoilla olen törmännyt dieselautojen start stop-automatiikan osalta siihen, että järjestelmää on kritisoitu esimerkiksi turboahtimelle mahdollisesti aiheutuvista kestävyysongelmista (vaikkapa rankemman kuormituksen jälkeen pysäytysautomattikka sammuttaa moottorin liikennevaloissa) tai hiukkassuodattimen tukkeutumisen nopeutumisesta.

Hybridi-bensa-Toyotassa nyt on turboton bensakone, mutta miten lie sen osalta ongelmat jatkuvista sammumisista? Hybridin moottorihan sammuu koeajon perusteella jo hyvinkin aikaisessa vaiheessa kylmästartinkin jälkeen. Luulisi, että jatkuvat sammumiset rasittaisivat bensakonetttakin kohtuuttomasti pidemmällä aikajaksolla. Miten lie?

Toiseksi: onko maamme pakkasolosuhteissa todettu hybridin akkujen kestävyyden osalta ongelmia, vai kestävätkö ne samalla tavalla kuin etelän maissa?

Tapio Ketonen:

Minun mielestäni tuo dieselien pysäytysautomatiikan kritisointi on lähinnä huvittavaa. Mkähän on sellainen tilanne, jossa välittömästi kovan rasituksen jälkeen joudutaan heti pysähtymään liikennevaloihin?Kuorma-autoissa ei näitä vielä tietääkseni ole, ja nykyiset henkilöautodieselit ovat niin suuri- etten sanoisi jopa ylitehoisia, että tasainen ajo hitaalla nopeudella ei niitä suuremmin rasita. Jos tiellä on liikennevalot, Suomessa nopeusrajoitus on enintään 70 km/h.

Hiukkassuodattimen tukkeutumiseen pätee sama kuin ilman pysäytysautomatiikkaa, eli jos autolla ei ajeta riittävän pitkään ja riittävän kovaa, hiukkassuodattimen regenerointi eli puhdistuspoltto ei joko käynnisty tai ennätä puhdistaa suodatinta kunnolla. Tältä kannalta on aivan sama, onko moottori pysähdyksissä vai lopsottaako se tyhjäkäynnillä.

Bensakone ei noista pysähdyksistä happane, ja sitäpaitsi aivan kylmänä hybridien kuten kuidenkaan autojen moottorit eivät pysähdy. Kaikissa on jokin lämpötilaraja pysäytysautomatiikan toiminnalle.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.