Kysymys:

Kuinka todennäköisenä pidätte, ettei DSG/S-Tronic vaihteistojen luotettavuus ole kohentunut parin vuoden takaiseen tilanteeseen verrattuna? Ovatko lukijoiden "valitukset" vähentyneet?

Mineraaliöljyjä synteettisten sijaan seitsenvaihteiseen ja ohjelmistopäivityksiä, mutta onkohan muita parannuksia tehty itse vaihteistoon? Itseäni kiinnostaa nimenomaan riskaabelimpi, kuivilla kytkimillä varustettu 7-nopeuksinen S-Tronic (uusi auto). Onko mekatroniikkayksikkö (vaihteiston) sisäinen vai ulkoinen (DSG-7)? Ostaisitteko itse tällä vaihteistolla varustetun uuden auton, jos aikoisitte ajaa sillä jopa 10 vuotta ja ajomäärä olisi 10 tuhatta vuodessa? Tuntuu siltä, ettei Suomen kuluttajansuojalakia näissä tapauksissa noudateta, jos esim. 6 vuotta vanhasta 1. omistajan autosta leviää laatikko, eikä maahantuoja osallistu kustannuksiin, edes osittain. Oletetaan lisäksi, että ajomäärä olisi 60 tuhatta ja huollot tehty ohjelman mukaisesti ja aina ajoissa.

Jos ostan uuden auton (kesärengasaikaan), kannattaako minun (rahallisesti) ostaa talvipyörät ja muut varusteet vasta jälkikäteen? Tällöin ne eivät nosta maksettavan autoveron määrää?

Olen seurannut tätä erinomaista foorumia monta vuotta, joten vanhoja asioita ei tarvitse kerrata, DSG-teemaan liittyen.

Tapio Ketonen:

DSG:n kehityksestä on vaikea sanoa mitään, koska Volkswagen on jatkuvasti väittänyt, ettei vaihteistoissa ole mitään vikaa. Tähän linjaan ei tietenkään sovi tiedottaminen tehdyistä parannuksista ja muutoksista. Koska parannuksista ei ole kerrottu, on lähdettävä siitä, että laatu on edelleen sama kuin useampia vuosia sitten. Lukijoiden tänne tekemien valitusten määrä ei toimi indikaattorina, koska vuosi sitten tapahtuneen sivustomme uudistamisen jälkeen tämän palstan suosio on laskenut tuntuvasti. Useimmiten tiedot ongelmista välittyivät palstan kommenttien kautta, ja nyt kommentointimahdollisuutta ei käytännössä enää ole.

Itselläni pelaavat vielä molemmat jalat, joten tällä tiedolla päätyisin kytkinpolkimella varustettuun autoon. Lähinnä kuitenkin syy tähän on tottumus.

Mekatroniikkayksikkö on oleellinen osa vaihteistoa, joten ei ole merkitystä sillä, että boksi on sijoitettu varsinaisen vaihteiston ulkopuolelle. Ilman sitä voimansiirto ei toimi. Mekatroniikka toimii öljynpainetta hyväkseen käyttäen, mutta sen öljykierto on erillään vaihteiston voitelusta. Siitä, mitä osaa järjestelmästä tuo muutos synteettisestä mineraaliöljyyn koski, ei ole tietoa.

Maahantuojan osallistumiselle tyyppivian (= jo kaupantekohetkellä tuotteessa olleen piilevän vian) korjaamiseen ei laissa ole mitään aikarajaa. Käytännön soveltamisohjeet tulevat kuluttajariitalautakunnan päätöksistä, joskaan ne eivät ole sitovia. Tosin yleensä maahantuojat noudattavat niitä. En osaa sanoa, onko tähän nimenomaiseen asiaan jo tullut lautakunnan päätöstä. Viime kädessä asia ratkeaa oikeudessa, mutta sinne asia on vietävä yksityisenä riita-asiana. Sellaisen ajaminen oikeudessa on sellaista taloudellista uhkapeliä, että itse maksettu vaihteistoremontti on fiksumpi ratkaisu. Lottoarvonnan tulos on paremmin ennakoitavissa kuin suomalaisen oikeusistuimen ratkaisu.

Talvipyörien hankkiminen samanaikaisesti uuden auton oston yhteydessä ei vaikuta autoveroon millään tavalla. Nehän eivät tule autonvalmistajalta vaan autoliikkeestä. Heikki Kuitunen kirjoitti autoverolain pykälät kovin vaikeaselkoisiksi varmaankin tahallaan. Jos niitä olisi tulkittu niin, että autoliikkeen myymistä pyöristä menee autovero, mutta kadun toisella puolella olevan rengasliikkeen myymistä ei, asiaan olisi saattanut puuttua jopa Suomen kilpailuvirasto, siis se sama, joka pitää huolen siitä, ettei suomalaisille myydä maitoa liian halvalla.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.