Kysymys:

Itselläni on edelleen (koomista kyllä) opel corsa A 1,2 swing -90. aikoinaan autolehtien testeissäkin on ollut mainintaa että ratin asento on vinossa kuskin oveenpäin.olen itsekin sen tiedostanut jo yli 17vuoden ajan mutta onko siihen vinouteen ollut olemassa joku peruste autoa suunnitellessa?ajoasentohan on muutenkin aika järkyttävä, joten pitkiä matkoja sillä ei viitsi yrittääkään.

Tapio Ketonen:

Ohjauspyörä on tällä keinolla saatu hieman kauemmas ovesta, jolloin käsille jää enemmän tilaa rattia pyöriteltäessä. Pikkuautoissa on tilasyistä usein pakko tehdä tällaisia erikoisia ratkaisuja. Ei tuo Corsan istuma-asento kuitenkaan ole mitenkään erityisen kamala, olen aikoinaan ajanut Corsalla pitkiäkin matkojasuuremmin väsymättä.

Corsan istuin oli kuitenkin aivan kohtuullisen mukava, ja vaikka ratti onkin vinossa, se ei silti pakota kuljettajaa istumaan vinossa. Ei sitä ruoria tarvitse koko ajan puristaa molemmin käsin rystyset valkoisina.

Myös Saab 96 edellytti hieman erikoista istuma-asentoa. Suurten etupyörien takia etulokasuojat työntyivät oikein reilusti jalkatilaan. Niinpä kummallakin etuistuimella oli istuttava jalat vinossa. Tätäkään ei pidetty kovin väsyttävänä.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.