Kysymys:

MOOTTORIVAURIO JA HINAUS 15 asteen pakkasessa auto käynnistettiin kylmiltään, hetken kuluttua öljyvalo syttyi, mutta sammui kuitenkin. n. 50 metrin ajon jälkeen öljyvalo syttyi uudelleen, mutta sammui taas. Muutaman kymmenen metriä ajettuani moottorista alkoi kuulua kolinaa ja auto sammui. Nyt oli syytä epäillä jotain vakavaa.

Myöhemmissä tutkimuksissa selvisi, että pakonokka-akseli oli leikannut kiinni, mistä on aiheutunut pakonokka-akselin käyttöpyörän kiilan katkeaminen. Kiilan katkeamisesta on seurannut pakonokka-akselin virheellinen ajoitus, mikä on johtanut mäntien ja pakoventtiilien törmäämiseen 3. ja 4. sylintereissä. Nokka-akselin laakerissa ei ollut merkkejä kuumenemisesta. Moottorin kiinnileikkaus todettiin johtuneen viallisesta öljynsuodattimesta.

Nyt itse kysymykseen, moottorin sammuttua oli luonnollisesti aika tilata hinausauto. Kerroin hinausauton kuljettajalle tapahtumien kulun ja oireet, mutta hän yritti vielä käynnistää autoa pariin otteeseen. Siinä onnistumatta hän päätti vetää auton hinausauton lavalle. Autossa (Citroen C2) on puoliautomaattinen ns. SensoDrive-vaihteisto. Hinausautonkuljettaja varmisti minulta mikä on vaihteiston vapaa-tila, kerroin N-asennon tarkoittavan sitä. Auton etupyörät kuitenkin nykivät autoa vedettäessä hinausauton lavalle, joten hinausauton kuljettaja oli erheellisesti kuitenkin laittanut vaihteen päälle.

Kuluttajariitalautakunnankin mielestä osan vauriosta voidaan arvella syntyneen virheellisestä hinausautonkuljettajan toiminnasta. Kuluttajariitalautakunnan päätös ei kuitenkaan koska suoraan hinausliikettä, koska ensisijaisena osapuolena riidassa oli autoon huollon tehnyt ja viallisen öljynsuodattimen asentanut korjaamo. Korjaamon kanssa asia on selvä.

Autoon jouduttiin vaihtamaan koko moottori, koska vanhan korjaaminen ei ollut taloudellisesti kannattavaa. Hinausliike väittää ettei virheellisellä hinauksella ole mitään tekemistä asian kanssa, koska moottorivaurio oli jo tapahtunut ennen hinausta, mutta mielestäni virheellinen hinaus on pahentanut vauriota ja aiheuttanut korjauskustannusten kohoamista. Kysymys kuuluu, voiko virheellinen hinaus pahentaa vauriota ?

Tapio Ketonen:

Jos moottorista on toinen nokka-akseli leikannut kiinni ja jako mennyt sekaisin, vauriot ovat riittävän pahat jo sinällään. Käynnistysyritys saattaisi teoriassa pahentaa vaurioita, ja periaatteessa myös hinaaminen lavalle, jos siinä vaiheessa on vaihde ollut päällä.

Venttiilit, ilmeisesti myös männät ja kansi ovat kuitenkin vaurioituneet jo silloin, kun moottori on ollut käynnissä ja nokka-akseli on kesken kaiken pysähtynyt tai joutunut väärään tahtiin. Tässä tilanteessa on yhdentekevää, onko moottoria pyöritetty enemmän tai vähemmän. Rikki mikä rikki. Kustannukset ovat aivan samat.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.