Kysymys:

Kun hybridi- ja sähköautoissa käytetään jopa jarrutusenergiaa akkujen lataamiseen, niin miksei yhdessäkään niistä ole maskin takana ilmavirrassa pyörivää tuuligeneraattoria?  Siinähän ajoviima antaisi jatkuvasti ilmaista energiaa akkuihin, eikä käsittääkseni aiheuttaisi ylimääräistä vastusta. 

 

Tapio Ketonen:

Vaikka se propeli asennettaisiin auton katolle, se ei kuitenkaan missään vaiheessa pystyisi tekemään energiaa tyhjästä. Jotta generaattori pyörisi, autolla pitäisi olla nopeutta, jotta ilma virtaisi ja siivet pyörisivät. Generaattorin siipien aiheuttaman ilmanvastuksen voittamiseen tarvitaan kuitenkin aina suurempi energiamäärä kuin generaattori pystyy tällä ilmavirtauksella tuottamaan.

Jos tuollainen olisi mahdollista, samalla olisi tullut ratkaistua ihmiskuntaa vuosisatoja, ehkä jopa vuosituhansia askarruttanut ongelma nimeltä ikiliikkuja. Sellaiseksi nimitetään laitetta,joka pyörii ikuisesti ilman, että siihen tuodaan ulkopuolista energiaa.

Ikiliikkuja on mahdoton, koska kaikkea liikettä jarruttaa mm. kitka. Se muuntaa liike-energiaa lämmöksi. Sitä taas ei saada otetuksi sataprosenttisesti talteen, eikä sitä saada muunnetuksi sataprosenttisesti hyötyenergiaksi. Ikiliikkujasta löytyy lisätietoa Wikipediasta osotteessa http://fi.wikipedia.org/wiki/Ikiliikkuja

Sähkö- ja hybridiautojen paras ominaisuus on se, että ne pystyvät ottamaan talteen nimenomaan tuota jarrutusenergiaa, joka muuten menisi täysiin haaskiolle: Tavallisissa polttomoottoriautoissa moottorissa liike-energiaksi muutettu polttonesteen energia on lopullisesti menetetty. Jos sitä on käytetty liikaa, ja vauhtia joudutaan hidastamaan joko jarruilla tai moottorijarrutuksella, liike-energiaa muutetaan lämmöksi jarruissa, ja myös moottorijarrutus tuottaa hukkaan menevää lämpöä. Jarruja käytettäessä osa energiasta menee myös siihen, että jarrujen kitkamateriaalia sekä jarrulevyjen tai -rumpujen pintaa hiotaan hienoksi metallipölyksi. Tästä kulumisesta on pelkkää haittaa.

Sähkö- tai hybridiautoissa jarrutusenergiaa otetaan talteen. Kevyemmät jarrutukset tehdään miltei pelkästään sähkön voimin. Sähkömoottori toimii generaattorina, ja syntynyt virta syötetään akkuihin, joista se voidaan taas ottaa uudelleen käyttöön. Vasta tiukemmissa jarrutuksissa ryhdytään hankaamaan kitkamateriaalia jarrulevyihin tai -rumpuihin.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.