Kysymys:

Uudet autot alkavat olla jo aikamoisia elektroniikkaihmeitä. Voiko autolle enää ylipäänsä tehdä itse yhtään mitään, vai onko pakko käydä merkkihuollossa ja maksaa itsensä kipeäksi?

Tapio Ketonen:

Kyllä toki autoa voi edelleen huoltaa itsekin. Öljyjen ja suodattimien vaihtaminen on edelleen samanlaista kuin ennenkin. Ovien ja luukkujen saranoiden ja lukkojen voiteleminen, rengaspaineiden tarkastaminen, jarrupalojen kunnon tarkastaminen, nesteiden tarkastaminen ja lisääminen - onhan noita. Huoltomuistuttimet ovat tosin ongelma, niiden nollaamiseen tarvitaan ainakin merkkikohtaista tietoa, joskus jopa testeri.

Moottorin puolelle nykyautoissa on huollossa perin vähän asiaa. Sytytystulppien vaihtovälit ovat kasvaneet, mutta toki tulpat voi edelleen vaihtaa itse.

Sähköjärjestelmästä ja polttonesteen suihkutuksesta on kuitenkin parasta pysytellä erossa, ellei omaa tarkkaa tietoa. Joissakin autoissa jo esimerkiksi jonkin näihin liittyvän komponentin, esimerkiksi ilmamäärämittarin vaihtaminen uuteen edellyttää onnistuakseen kyseisen automerkin huoltotesterin käyttöä laitteen liittämiseksi auton tietojärjestelmään.

Perävaunun vetokoukun asentaminen tai ainakin sähkökytkentöjen tekeminen saattaa olla odotettua hankalampaa. Enää vetokoukun pistorasiaan ei voi ottaa sähköjä ryöstäjillä toisen takavalon johdoista kuten ennen vanhaan tehtiin. Vähintäänkin polttimon palamisesta varoittava merkkivalojärjestelmä menee moisesta aivan sekaisin.

Myös monien automallien ongelmallisimmasta moottorin varusteesta eli jakopään hammashihnasta kannattaa pysytellä erossa, ellei ole todella ammattitaitoinen asentaja. Vanhemmissa bensamalleissa riittää, että hihna ja automaattiset jousikiristinrullat uusitaan, usein pitää myös uusia hammashihnapyörät. Kohdistusmerkit pitää tietenkin saada kohdalleen.

Aina tämäkään ei riitä. Joskus  tarvitaan erikoismittalaite, jolla nokka-akselin asento säädetään täsmälleen oikeaksi. Joissakin tähän käytetään erikoistyökalua. Myös vanhojenkin dieselin ruiskutusajoitus vaatii tarkemman säädön, pumpun oikea asento joudutaan etsimään mittakellon avulla. Ilman tarkkaa tietoa ja oikeita työkaluja omatoimisuus tulee monin verroin kalliimmaksi kuin ammattitaitoisen huoltokorjaamon käyttö.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.