Kysymys:

Onko Ketosella joku oma huono kokemus volkkareista kun on alkanut pänniä tuo tympeä suhtautuminen kyseiseen merkkiin. Ketosen kommenteista saa kuvan että volkkarit on aivan susia kaikki. Mikä ihme on että volkkarit keikkuu vuodesta toiseen myydyimpien autojen joukossa eikä ole jälleen myynti arvokaan huonoimmasta päästä oli sitten automaatti tai ei? Ajokortin olen omistanut vuodesta 1968 ja monista kotteroista on kertynyt kokemusta ja autojen parissa olen työjellytkin vuodesta 1981. Vuosien saatossa olen ajautunut volkkareiden pariin enkä ole katunut. Mutta viime aikoina on alkanut pänniä kun kunnioittamani auto toimittaja on alkanut mollata. Näistä netti kommentoijista en välitä koska ne ovat yleensä juuri ja juuri kortin saaneita karvanoppa sakkia. Mutta että vielä toimittaja... Onko volkkarit Ketosen mielestä oikeasti romuja?

Tapio Ketonen:

Omat kokemukseni Volkkareista ovat jo kymmenien vuosien takaa. Ne olivat mielestäni aivan tavallisia autoja, eivät huonoja, mutta eivät huippuhyviäkään.

Tuo käsitys siitä, että Volkkarit olisivat mielestäni susia kaikki, on harvinaisen väärä. Ensinnäkin autojen ajettavuus on parhaasta päästä, ja myös muut ominaisuudet ovat aivan kärkipäätä. Volkswagen on tuonut autoihin monia hienoja ominaisuuksia, joista hyviä esimerkkejä ovat DSG-automaattivaihteisto sekä suorasuihkutuksen ja ahtamisen yhdistäminen.

Valitettavasti kuitenkin näissä hienoissa innovaatioissa on esiintynyt myös ongelmia. TSI-moottoreiden ketjukäyttöistä jakopäätä pidettiin aluksi hyvänä uudistuksena, mutta muutamia vuosia sitten kävi ilmi, että jakoketjut venyivät niin, että ketju pääsi hyppäämään hampaiden yli, jolloin seurauksena saattoi olla paha moottorivaurio.

Ongelma johtui siitä, että ketjunvalmistaja käytti ketjulenkkien stanssauksessa liian kuluneita työkaluja, jotka jättivät reikiin purseita. Niiden takia reiät kuluivat nopeasti väljiksi, ja vaikka yhden reiän osalta kysymyksessä oli pieni kuluma, pitkän ketjun kaikki reiät saivat venymän niin suureksi, että ketju pääsi hyppäämään hampaan yli. Lisäksi öljynpaineella toimivan ketjunkiristimen rakenteessa oli vakava puute, siitä puuttui palautumaton räikkämekanismi. Tästä syystä ketju pääsi löysälle, kun öljynpaine poistui moottorin seistessä. Eirtyisen tuhoisaa oli, jos moottori pääsi pyörähtämään vähänkin takaisinpäin esimerkiksi pysäköitäessä vaihteen varaan.

Toinen ongelmakohta on ollut DSG-kaksoiskytkinvaihteiston toimintaa ohjaava mekatroniikkayksikkö, joka on sikäli hankala, että suunnilleen ainoa tapa korjata on vaihtaa yksikkö uuteen. Myös kytkimien toiminnassa on esiintynyt ongelmia. 

Näistä ongelmista on tullut suuria siksi, että Volkswagen ei ole alunperin tahtonut korjata niitä. Kaikkein ikävintä on ollut, että korjaamoilla on ilmoitettu asiakkaille, että viat eivät kuulu takuun piiriin. Kuitenkin niille asiakkaille, jotka ovat nostaneet asiasta metelin, korjaukset onkin tehty takuutyönä. Tämä on antanut perusteita epäillä organisaation rehellisyyttä. Tuotevastuu on lakiin perustuva asia, joten siitä lipsuminen on tehnyt paljon hallaa Volkswagenin maineelle.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.