Kysymys:

Minkälainen on caddyn historia, faceliftit yms? Lähinnä tämä lähihistoria kiinnostaa, kuinka vanha on 2013 malli ja mitä on muuttunut?

Tapio Ketonen:

Nykyinen eli kolmannen polven Caddy esiteltiin vuonna 2003. Se perustuu VW Golfin viidenteen sukupolveen ja osin myös samaan aikaan myyntiin tulleeseen Touraniin. Caddy eroaa sisarmalleista lähinnä takajousituksensa osalta, Caddyssa on takana jäykkä akseli, joka on ripustettu lehtijousten varaan.

Ulkoisista eroista Touraniin merkittävin ero on takaosan ovissa. Touranissa on tavalliset, etureunoistaan saranoidut ovet, Caddyssa taas perusmallissa yksi liukuovi oikealla puolella. Caddy on myös korkeampi, perusmallin korkeus on 1 822 mm, Touranin 1 674 mm.

Alun perin Caddy oli USA:n VW-tehtaalla ensimmäisen polen Golfista kehitelty avolavamalli, jota valmistettiin Jugoslaviassa vuodesta 1979 aina Bosnian sotaan vuonna 1992 saakka. USA:ssa valmistus jatkui vuotta pitempään.

Toisen polven VW Caddy oli pickupina sama kuin Skoda Felician lavamalli, umpimallina auto oli uudelleen nimetty Seat Inca, joka oli kehitetty Ibizan ja Cordoban pohjalta. Kumpaakaan ei tuotu Suomeen.

Kolmas sukupolvi koki faceliftin vuonna 2010, jolloin auto sai nykyisen keulansa. Vuonna 2007 tarjolle tuli myös perusmallista 47 cm pidennetty Caddy Maxi, josta on rakennettu mm. invataksiversioita.

Organisatoorisesti autot eroavat siten, että Touran on yhtiön henkilöautopuolen tuote, Caddy taas hyötyajoneuvo-osastolta (Volkswagen Nutzfahrzeuge). VW-konsernin puitteissa hyötyajoneuvot ovat oma itsenäinen yksikkönsä kuten vaikkapa Audi, Porsche, Bentley, Skoda, Seat, MAN tai Scania. Muita hyötyajoneuvo-osaston tuotteita ovat Amarok, Transporter, Multivan ja Crafter.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.