Kysymys:

Hei!

Minulla on lokakuussa 2010 uutena ostettu Volkswagen  Golf Variant 1.2 TSI. Heti ensimmäisenä talvena (2010-2011) autossa ilmeni kovilla pakkasilla (kylmempää kuin -20 C) vedon aikana (kierrosalueella n. 1600 - 2000 kerrosta/ min) auton runkoa täristävä ja pärisevä resonointi. Resonointi on niin voimakasta, että mukavuus syistä 6-vaihdetta ei voi käyttää matka-ajossa ollenkaan, vedon ollessa päällä. Resonointi kuuluu toki kaikilla vaihteilla ajettaessa ko. kierrosalueella. Reklamoin asiasta paikallista  VW-huoltoa, jossa asiaan suhtauduttiin vähätellen. Kuluneen talven (2011-2012) kovilla pakkasilla vika on jatkunut edelleen.

Vein autoni jälleen VW-huoltoon ja vaadin,että auto koeajetaan ja vika todennetaan. Näin huoltoliike tekikin; myönsivät autossa olevan pakkasista aiheutuvan resonanssin. Totesivat asiasta vain, että kysymyksessä ei ole vika ja siihen ei ole korjausohjetta. Pitävät asiaa ominaisuutena. Anoppini osti  viime syksynä uuden  2011 vuosimallia olevan  VW Golf 1.2 TSI:n, jossa ilmenee myös kovilla pakkasilla samanlainen resonassiongelma. Kävin kertomassa asiasta huoltoon ja jututtamassa paikallista VW-liikkeen johtajaa. Nyt tiesivät jo muitakin autoja joissa ilmenee samanlainen resonanssi pakkasilla. Edelleenkään korjaamolla ei ole maahantuojan antamaa korjausohjetta. Ohjeena on, että autoista pitää etsiä se, mikä resonanssin aiheuttaa. Nyt pitää taas odotella tulevaa talvea (2012-2013)  ja vian ilmaantumista kovilla pakkasilla ja viedä auto taas huoltoon tutkittavaksi. Ennen tulevan talven pakkasia autoni takuuaika ehtii kuitenkin jo raueta. Miten tämän asian kanssa pitäisi toimia?

Vian tutkimisen kannalta suurimpana ongelmana pidän sitä, että vian ilmaantuminen vaatii vähintään noin kahden vrk:n kovan pakkasen ja vika häviää lähes olemattomiin pakkasen lauhtuessa noin -10 C asteeseen. Vian tutkiminen lämpimässä korjaamohallissa on mielestäni  mahdotonta.

Pidän mahdollisena sitä, että resonanssiongelmaisia autoja voi olla paljonkin, mutta vika jää huomaamatta niiltä, jotka säilyttävät autoa lämpimässä tallissa, kuin myös niiltä, jotka käyttävät autoaan lämpimämmissä ilmasto-olosuhteissa kuin me täällä Pohjois-Suomessa.

PS. Luin juuri Tuulilasi.fi sivuilta VW 1.2 ja 1.4 TSI autojen jakoketjuongelmista. Mieleeni herää kysmymys, voisiko näillä kahdella asialla olla yhteys toisiinsa?

Tapio Ketonen:

Tärkein asia on, että hankit todisteet siitä, että olet reklamoinut asiasta takuuaikana: Korjaamon lomakkeeseen tulostuu usein tuollainen merkintä, mutta ellei sellaista ole, tee vaikka vapaamuotoinen paperi, jossa kerrot viasta, mitä sille on tehty tai yritetty tehdä ja milloin viasta on valitettu merkkikorjaamolle. Vaadi tähän paperiin kuittaus huollosta.

Näin maahantuoja tai autoliike eivät voi vedota takuuajan loppumiseen. Voihan olla, että ongelmaan löytyy ratkaisu myöhemmin, jolloin voit vaatia autoa korjattavaksi takuuseen.

Jakoketjulla ei minun ymmärtääkseni ole tuon asian kanssa tekemistä.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.