Kysymys:

Uusi 2014 Volvo V60 T3 automaatti pitää erityisesti kylmänä startatessa erittäin voimakkaan kolauksen/rämähdyksen. Myyjä ja Bilia-huolto väittää syyksi ominaisuuden, joka liittyy kaksiosaisen vauhtipyörän rakenteeseen. Ovat kuulemma vertailleet verrokkiautoja ja varmistaneet sen lisäksi syyn tehtaalta käsin. Oletteko törmänneet testeissänne k.o. ongelmaan. Onko rakenne systemaattinen vika tai "ominaisuus"? Pitääkö olla huolestunut rakenteen kestävyydestä?

Tapio Ketonen:

Akuperäisessä vastauksessa ollut muistelo meni pieleen - kuten korjauskin. Yritetään vielä kerran uudelleen.

Kuten Jarmo Heino kommentissaan totesi, Geartronic on Tiptronic-tyyppinen elektronisesti ohjattu perinteinen automaatti. Se DSG-tyyppinen kaksoiskytkinvaihteisto on nimeltään Powershift ja peruja Fordilta. 

Mutta samalla tuo kolahteluääni muuttuu entistä mystisemmäksi. Jos kyseessä on perinteinen momentinmuuntimella varustettu automaattivaihteisto, siinä ei ymmärtääkseni tarvittaisi kaksimassavauhtipyörää. Ehkä siinä kuitenkin sellainen on, jos tehtaalta tullut tieto sellaista sanoo.

------

Voihan tuo pitää paikkansakin. V60:n automaatti on Geartronic, eli samanlainen kaksoiskytkinvaihteisto kuin VW-konsernin DSG:ksi nimeämä. Siinä ei käytetä momentinmuunninta, joten moottorin värähtelyjä vaimennetaan kaksimassavauhtipyörällä. Siihen liittyy tietty välys alusta alkaen, joten tästä voi aiheutua pieniä kolahduksia. Kaksimassavauhtipyörän kestävyydestä voi olla huolissaan, mutta kyllä sillä nyt tuollaiset 100- 150 000 km pitäisi päästä aivan ongelmitta.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.