Kysymys:

Hei!

Tiedätkö miten teholastu vaikuttaa automaattilaatikon toimintaan.Rasittaako laatikkoa?Onko tutkittua tietoa?Suunnittelin ostavani mutta monen auton kohdalla näkyy ongelmia.

Tapio Ketonen:

Teholastu nostaa yleensä moottorin vääntömomenttia nimenmaan alemmilla käyntinopeuksilla, toki myös huipputehon kierroksillakin saadaan vääntöä ja se myötä tehoa enemmän.

Vääntömomentti on se arvo, joka ratkaisee voimansiirron mitoituksen. Usein suurinta vääntömomenttia on rajoitettu nimenomaan voimansiirron takia. Korkea vääntö alakierroksilla ei ole suorituskyvyn kannalta ratkaiseva, koska teho on vääntömomentin ja kierrosluvun tulo.

Lastuvirityksessä on voimansiirron kannalta riskinä, että valmistajan asettama vääntömomentin rajoitusarvo ylitetään, jolloin voimansiirron kuormitukset voivat teoriassa nousta niin suuriksi, että paikat pettävät. Aika monessa automaattivaihteistolla varustetussa autossa moottorin suurinta vääntömomenttia on rajoitettu pienemmäksi manuaalivaihteistoon verrattuna. Tästä voidaan päätellä, että vaihteisto ei siedä liian suurta vääntöä. Niinpä suosittelen äärimmäistä varovaisuutta.

Lastuviritys on yleensäkin riskialtista siinä mielessä, että mahdollisten ongelmien syntyessä valmistajan takuun saa unohtaa, jos autoon on tehty lastuviritys. Usein se myös muuttaa päästöarvoja, mutta sitähän ei vuosikatsastuksessa saada mitenkään selville, koska pakokaasuista katsastuksessa tehtävät mittaukset ovat tarkkuudeltaan hyvin karkeita.

 

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.