Kysymys:

Hei

Tallissani seisoo VW 1303S vm.-73.Tarkoitus on kunnostaa se ensi talvena ja laittaa museorekisteriin.

Kavereiden kanssa heräsi keskustelu siitä,montako 1303S kuplaa mahtaa olla Suomessa rekisterissä?

Veikkailut porukassa on vaihdelleet 100-2000 kpl.Itse veikkaan määrän olevan huomattavasti lähempänä sataa kuin kahta tuhatta.Eiköhän "jokkismiehet"ole tuhonneet nitä senverran huolella.

Löytyisköhän mistään vastausta tähän kysymykseen?

 

Tapio Ketonen:

Löysin tähän hätään kantatilaston vuodelta 2008. Tuon vuoden lopussa rekisterissä oli mallimerkinnällä 1303S "Kupla" yksi auto vuodelta 1973. Mallia 1303S oli niin ikään yksi, se oli otettu käyttöön 1975. Myös tavallista 1303-mallia ilman ässää oli yksi, se oli vuodelta 1974. Lisäksi silmiin sattui yksi mallia Sedan 1303S Automatic vuodelta 1974.

Totuus ei kuitenkaan ole tässä. Ajoneuvorekisteriä ja sinne tehtäviä merkintöjä hoitamassa ei ole kait koskaan ollut sellaista väkeä, joka olisi tuntenut autoja ja pystynyt erottamaan niitä toisistaan muuten kuin valmistenumeron perusteella. Joskus 60-luvun alkupuolella käyttöön otettu vanha tietojärjestelmäkin oli kovin rajallinen.

Arvelisin, että noita 1303S-Kuplia on sentään vielä enemmän kuin nuo yksittäiskappaleet jäljellä. Kohdassa Typ 1, "Kupla" on 9718 autoa, uusin niistä vuodelta 1999. Vuoden 1973 kohdalla on 1574 autoa.Tämän lisäksi listassa on kait kymmeniä ilmeisesti Kuplaksi tunnistettavia malleja mitä ihmeellisimmin mallimerkinnöin. Mutta tarkkaa lukumäärää ei noista Trafin listoista näemmä löydy.

Noiden yksittäiskappaleiden olemassaolon selityksen uskoisin olevan siinä, että autot on joko rekisteröity uudelleen, tai niitä on tuotu käytettyinä. Silloin ajoneuvorekisteriin on tehty uudet merkinnät. Vanhat, rekisterissä jatkuvasti olleet piiloutunevat tuonne Typ 1, Kupla -porukkaan tai sitten kohtaan Määrittelemätön. Sellaisia Volkswageneita on listalla 43 vuodelta 1973.

Tuo 1303S oli jonkin verran kalliimpi malli kuin perus-1300, joten niitä ei ymmärtääkseni myyty kovin suuria määriä. Se poikkesi tavallisesta kuplasta kaarevamman tuulilasinsa ja erilaisen keulamuotonsa osalta. Taisivat myös takalokasuojat olla hieman erilaiset. Tärkeimmät erot olivat alustassa. Takana oli kaksiniveliset vetoakselit, pyörät pysyivät likimain suorassa joustoliikkeen aikana. Edessä taas vääntösauvajousitus oli korvattu joustintukijousituksella. Kojelaudassakin oli pehmusteita, joita perus-kansanautossa ei ollut.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.