Kysymys:

Asun Portugalisssa. Ostin 2007 SEAT Altea XL:n TDI 2.0 vuosi sitten; 65000km mittarissa. Nyt 87000km, jolloin 6-nop. DSG alkoi vikailla:vaihtaa äkkinäisesti ja aika kovan paukauksen kera. Mikä on todnäk. vika?
Kuulin autossa olevan vikamuistin. Mitä siellä muistissa on? Viat? Km-määrät? Miten muisti avataan/luetaan?
Olisin kiitollinen pikaisesta vastauksesta; muuten olen täkäläisen korjaamon armoilla; autossa on 12kk:n takuu.

Jommu

Tapio Ketonen:

DSG:n ongelmat liittyvät joko kytkimiin tai useimmiten vaihteiston toimintoja ohjaavaan mekatroniikkayksikköön, joka sijaitsee vaihteiston yhteydessä. Kyllä nyt on se tilanne, että kannattaa testata sen takuun toimivuus. Mekatroniikkayksikön korjaukset tehdään useimmiten vaihtamalla koko julmetun kallis yksikkö.

Vikamuisti on ollut pakollinen Eurooppaan rekisteröidyissä autoissa vuoden 2001 alusta. Se liittyy pakokaasupäästöjen valvontaan liittyvään itsediagnostiikkajärjestelmään, OBD:hen. Lyhenne tulee sanoista On-Board Diagnostics. Järjestelmä on pakollinen, ja siihen liittyy OBD-pistoke, jonka kautta vikamuisti voidaan lukea. Lukeminen onnistuu varsin edullisillakin laitteilla joita kaupataan netissä, ja niillä voidaan tuo muisti myös nollata.

Laitteet antavat vikakoodin, jossa on jokin kirjain ja neljä numeroa. Suuri osa näistä koodeista on yleisiä, eli ne koskevat kaikkia automalleja, mutta jonkin verran on olemassa myös automerkkikohtaisia koodeja. Viat liittyvät lähinnä anturien toimintoihin, sinne saattaa kirjautua myös tieto joistakin raja-arvot ylittävistä tai alittavista mittausarvoista.

Autoissa on usein myös vikamuisti, johon päästään käsiksi vain merkkikohtaisella korjaamotesterillä. Sieltä löytyy paljon enemmän tietoja, esimerkiksi todellinen ajomäärä on yksi sellainen. Muistiin voi kerääntyä myös esimerkiksi tieto siitä, että moottori on silloin ja silloin karannut rajuille ylikierroksille ilmeisesti vaihtamisvirheen seurauksena. Tähän ovat karusti törmänneet sellaiset, jotka ovat vaatineet takuukorjausta moottorin yllättävän rikkoutumisen johdosta.

En tiedä, millaista autokatsastus on Portugalissa, mutta EU-direktiivin mukaan katsastuksessa vikamuisti pitäisi tarkastaa, eikä autossa saisi olla päällä päästöihin liittyviä vikakoodeja. Vikamuistia ei liioin kannata tyhjentää kulman takana, OBD-testiä ei hyväksytä, jos järjestelmä ei ole ennättänyt tehdä kaikkia testin osia. Niihin liittyy mm. kylmäkäynnistys ja ajoa eri nopeuksilla.

Editointia:

Ei näemmä tullut yhtään asiallista kommenttia, joten suljin kommentoinnin ja poistin lähetetyt viisastelut näkyvistä.