Kysymys:

Olin tilaamassa VW Beetlelle (5/12) 1,2 TSI ensimmäistä huoltoa km 28- 29 000. Ketosen suosituksen mukaan tuntui järkevältä minun ajoillani (19 000 km/vuosi) siirtyä tavallisten synteettisten öljyjen (huoltoon Shell Helix Ultra 5W-40) käyttöön ja puolittaa vaihtoväli 15 000 km:iin. Huollon vastaanotossa kysyin, että millä hinnalla Laakkosen merkkihuollossa saisin vaihdettua seuraavan kerran samaa öljylaatua omasta kannusta ns. puolivälin huollon heidän huoltopisteessä. Vastaus oli, ettei asia mene suoraan öljynvaihdolla, vaan kysymys on öljynvaihtohuollosta hintaan 45 euroa, jossa myös suodatin vaihdetaan, öljyproppua ym tarkastuksia. Tarkkana eläkeläiskuskina ihmettelin, että eihän suodatinta tarvitse vaihtaa puolivälissä, kun huollon peruskamalla longlife (LL) öljyilläkin mennään jopa 30 000 km:iin. Se sääntö koskee kuulemma vain LL-öljyjen käyttöä. 5W-40 öljy vaatii kuulemma suodattimen vaihdon ja tarkastuksia, koska muuten saattaa mennä liikkumisturva ym etuja. Ilman ylimääräistä 45 euroa öljyt kuulemma voisi vaihtaa korjausten tai kampanjatarjousten yhteydessä. Sitten laskemaan. Ainakin Tokkman/Puuilon-ketjun liikkeistä saa Shellin/Mobilin synteettistä 3,6 litran öljytilaan kahdesti vaihdettuna noin 50 euroon plus öljynvaihtohuolto 45 euroa, eli 95. En tohtinut edes kysyä, paljonko liikkeen tavallinen synteettinen maksaa huollon yhteydessä, epäilen 12 euroa litralta.
Jos merkkihuoltojen yleisesti perimän 20 euron/litra LL-öljyn hinnoilla 30 000 huoltoväli taittuu 72 eurolla eli 23 euroa halvemmalla, kuin minun tarjoamilla öljyillä.
Ja parempaa on tulossa. Just Puuilo-ketjun tarjouksessa VW-konsernin maailmanlaajuisesti käyttämää Castrolin LL-öljy 5W-30 neljän litran pänikkä 39,90. Eli, ajetaanko tässä näillä vaihtoehdoilla asiakas väkisinkin käyttämään LL-öljyjä ja toimitaanko tässä samoin kuin pankkimaailmassa: vältetään asiakasta tulemaan tiskille. Itse ajattelin, että välivaihdon saattaisin tehä vaikka Mobil Express liikkeessä, mutta miten on sen päivityksen kanssa, Ketonen. On vissiin VW-kuskit ajettu liikkeen liiviin?

Tapio Ketonen:

Nuuka saa olla, mutta ei tyhmä. Öljynvaihtoon kuuluu oleellisena osana suodattimen vaihto,ja on se pohjapropun tiivistekin aiheellista vaihtaa, etteivät öljy pääse karkuun.

Auton asialliseen käyttöön kuuluu asiallinen huolto. Takuun voimassa pysyminen edellyttää, että autoa huolletaan huolto-ohjelman mukaan. Huollon voi kuitenkin teettää muuallakin kuin merkkihuollossa, mutta sielläkin pitää noudattaa valmistajan ja maahantuojan laatimaa huolto-ohjelmaa. Siihen kuuluu ilman muuta, että öljynvaihton yhteydessä vaihdetaan myös suodatin. Tästä ei voi ns. vapaa huoltokaan poiketa, tai sitten autoa ei ole huollettu oikein. Huoltoa ei kannata tehdä itse, koska sen tekemisestä ei saa tositetta.

Nuo huoltokustannukset ovat kuitenkin auton kuluissa kuin se kuuluisa hyttysen pissa Itämeressä. Liikennevakuutus ja kasko tekevät huippubonuksillakin yli 500 euroa vuodessa, ja veroakin menee useita kymppejä. Uuden auton arvo laskee ensimmäisen vuoden aikana tuhansia euroja. Huolto on auton käyttöiän kannalta elintärkeää, suodattimen vaihtamatta jättäminen ei kannata.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.