Kysymys:

Tulipa nyt mieleen kun luin juttusi uudesta tuulilasista VW Amarok Canyonista sekä samaisen jutun "naapurilehdestä", että vieläköhän tuo katolle asennettavien valojen säädös on niinkuin mainitsit. Toinen lehti nimittäin kirjoitti, että Toukokuussa asia olisi täällä kekkoslovakiassakin muuttunut. Muutama minuutti googlausta ja löysin trafin katsastajille suunnatun ohjeistuksen, jossa lukee näin:

"Näkyvyyskulmat voivat rajoittaa kaukovalaisimen asentamista muualle kuin auton keulaan tai katon etunurkkaan. Valaisimen heijastuksia arvioitaessa tulee huomioida, että valaisimen aiheuttama hajavalo ei saa osua kuljettajan näkökentässä oleviin auton osiin, kuten esimerkiksi konepeltiin, etusuojajärjestelmään tai tuulilasiin."

http://www.trafi.fi/filebank/a/1368512702/5724d502f568162653f0f33db62949d6/12486-12423-Auton_ja_sen_peravaunun_seka_hinattavan_laitteen_valaisinvaatimuksia.pdf

Jos tämä "hieno" 90-luvulla tehty päätös valojen pakkoasennuksesta etuakselin etupuolelle on tuolla lainauksella kumottu, voisi moni Offroad-harrastaja ja pakettiautokuski huokaista helpotuksesta. Voitko siis selvittää joko tuosta virkamiesten keksinnöstä oltaisiin päästy eroon ja saatu taas jokin pieni asia kohti yhteiseurooppalaista käytäntöä? Miten valaisimien mahdollinen hajavalo mitataan esimerkiksi katsastuksessa, vai onko se täysin katsastusmiehestä kiinni?

Muistan kun 90-luvulla moni pakettiauto oli vielä tehty pitkästi eteenpäin työntyvällä keulalla, esimerkiksi Hiace ja Transporter, jolloin katolle valojen asentaminen ei ollut mikään este. Nyt kuitenkin monessa uudessa autossa keulat on niin pitkät, että etuakseli on pitkällä kuskin jalkojen etupuolella, mikä tietty on hyvä törmäyksiä ajatellen. Valot kuitenkin olisi hyvä asentaa ylös oman näkemisen auttamiseksi joten asian selvittämisen avuksi olisi mukava saada asiantuntija mukaan. Kiitos.

Tapio Ketonen:

Joo, pitää paikkansa. Sain torstaina illalla kello 22.34 sähköpostin, jossa tuo asia kerrottiin.Kirjoitin Amarok-jutussa: Säännössä (ECE-sääntö 48:n kohdan 6.1.4.3.) on ainakin nykyisin lisäys, jossa mainitaan, että vaatimus täyttyy, jos valo ei häiritse kuljettajaa joko suoraan tai epäsuorasti epäsuoran näkyvyyden välineiden (=peilien) tai ajoneuvon muiden heijastavien pintojen kautta. Trafin suomennos asiasta on tämä:

Näkyvyyskulmat voivat rajoittaa kaukovalaisimen asentamista muualle kuin auton keulaan tai katon etunurkkaan. Valaisimen heijastuksia arvioitaessa tulee huomioida, että valaisimen aiheuttama hajavalo ei saa osua kuljettajan näkökentässä oleviin auton osiin, kuten esimerkiksi konepeltiin, etusuojajärjestelmään tai tuulilasiin.

Trafissa on jo pitkään tiedetty, että Suomen vanha määräys valonheittimien sijoittamisesta etuakselin takapuolelle on ristiriidassa muualla käytetyn tulkinnan kanssa. Käytettävissäni ei ole ECE-sääntö 48:n aiempia versioita, mutta arvelisin, että alkujaan siinä ei ole ollut tuota täsmennystä. Niinpä asian suomeksi tulkinneet virkamiehet pääsivät tuomaan esiin suomalaisen vanhakantaisen ajattelutavan.

Käytännössä tuo vaatimus hajavalosta on aika lailla järkeenkäypä. Jos esimerkiksi auton keulalla on vanhojen säännösten sallima kiiltävä karjapuskuri, kyllähän kuljettajan näkyvyyttä heikentää oleellisesti se, että katolla olevien valaisimien valo heijastuu putken pinnasta kuljettajan silmiin. Kovin taakse matalalle asennetut valot taas eivät valaise tietä aivan auton edestä. Asiaa käytännössä tulkitsevat katsastusmiehet ovat yleensä täysipäistä väkeä, joten valojen sijoituksesta tuskin tulee suurta ongelmaa.

Uusi määräys TRAFI/20083/03.04.03.03/2012 on annettu 26.4.2013, ja se on astunut voimaan 1.5.2013. Trafin antamat ajoneuvotekniikan määräykset ovat nykyisin luettavissa netissä, mutta vanha tsaarinaikainen virkamiesperinne on edelleen siinä mielessä voimassa, että sivuille ei ole olemassa millään julkisilla sivuilla linkitystä.Onkin ihmeellistä, että tavallisen tallaajan kannalta jopa lakeja ja asetuksia oleellisempia Trafin määräyksiä ei ole koottu selkeäksi linkkilistaksi Trafin nettisivuille.

Epäilemättä uusista määräyksistä viestitetään katsastusyrityksille sähköpostilla, mutta ns. suuri yleisö saa tiedon näistä vasta joko törmätessään asioihin yllättäen katsastuksessa tai sitten sattumalta googlatessaan. Eikä haitaksi olisi sekään, että tälalisista määräysmuutoksista lähetettäisiin viesti myös aihepiiristä kirjoittaville lehdille. Tässä yksi osoite: Tapio.Ketonen@a-lehdet.fi

 

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.