Kysymys:

Saako mistään VW TSI moottoriin jakopään ketjua mikä kestäisi satoja tuhansia kilometrejä kuten japanilaisissa, ja miksi VW ketjut ovat niin heikkoa materiaalia ettei niillä pääse edes 100 000km vaikka esim. yleinen vaihtoväli hammashihnoille on 120 000km.

Tapio Ketonen:

VW:n jakoketjuongelma johtui pääasiassa valmistusvirheestä. Ketjulenkkien reikiin oli jäänyt liian kuluneiden työkalujen aiheuttamia purseita, ja niiden kuluminen sai ketjun venymään epätavallisen nopeasti. Tämä toi esille rakennevirheen ketjunkiristimessä. Siitä puuttui räikkämekanismi, joka olisi estänyt ketjun pääsyn  löysäksi, kun moottorissa ei ole öljynpainetta. Löysä ketju pääsi hyppäämään ketjupyörän hampaiden yli, ja jako meni sekaisin. Sen seurauksena venttiilit ja männät osuivat toisiinsa.

Ilmeisesti nykyiset varaosina myytävät ketjut ovat kunnollisia, ja myös kiristimen rakennetta on parannettu, mutta nämä viat kiusaavat pitkään jälkikäteen, kun Volkswagen ei ole toiminut asiassa rehellisesti eli tehnyt täyttä takaisinkutsua. Korjauksia on tehty kuluttajansuojalain tuotevastuun perusteella veloituksetta niille, jotka ovat ymmärtäneet pitää asiasta riittävän äänekästä meteliä. Vakiomenettely on ollut laskuttaa kaikki kulut asiakkaalta.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.