Kysymys:

Luin tänään alla olevasta linkistä aukeavan jutun uudesta Waulis Motorsin keksinnöstä:

http://yle.fi/uutiset/suomalainen_moottorikeksinto_paasi_tositestiin/656...

Pikku googlettamisella löytyi runsaastikin juttuja kyseisestä keksinnöstä. Itse suhtaudun varsin skeptisesti näihin "ihme keksintöihin". YLEn jutussahan väitetään moottorin kulutuksen pienentyvän keksinnön avulla noin vain 30-40% ja samalla tehon sekä väännön nousevan. Itse en tunne sen syvällisemmin moottoritekniikkaa ja minun on ihan turha teknisten syiden perusteella arvioida kyseisen tuotteen mahdollisuuksia. Ihan puhtaasti maalaisjärjellä ajatellen tuntuu kummalliselta, ettei esimerkiksi suurten autotehtaiden tai asiaa tutkivien yliopistojen taholta ei tällaista olisi huomattu. Siellä on kuitenkin tuhansia ja taas tuhansia ihmisiä tutkimassa näitä asioita. Maailmahan on täynnä ongelmia, joihin näyttää olevan olemassa helppo ratkaisu, mutta kun asiaa tutkitaan tarkemmin ei se ratkaisu niin helppo olekaan.

Onko Waulis Motorsin keksintö Ketoselle tuttu? Entä mitä mieltä Ketonen on kyseisen keksinnön mahdollisuuksista?

Tapio Ketonen:

Eipä ole tuttu. Mielenkiintoiselta näyttää. Saa nähdä, millaisia tuloksia testit tuottavat. Netin kommenteissa monet näyttävät epäilevän rakennetta käytännön kannalta turhan monimutkaiseksi. Tämä on tärkeä näkökohta, nykyaikainen autonmoottori kestää käyttöä ongelmitta 200-300 000 kilometriä, joten uusi rakenne ei saa olla lyhytikäisempi.

Muuttuvaa puristussuhdetta (VCR) on koemoottoreissa toteutettu monin eri tavoin. Taannoin  parikymmentä vuotta sitten Tuulilasissa esiteltiin Saabin ratkaisu, jossa sylinteriryhmää kallistettiin toisesta reunastaan, jolloin moottorin puristussuhde muuttui. Itsenäisen Saabin taru loppui, ja tämän ratkaisun kehittäminen lopetettiin, kun GM otti isännän paikan. Kuvia löytyy tuolta:http://www.autozine.org/technical_school/engine/tech_engine_4.htm

Vuonna 2009 ranskalainen yhtiö MCE-5 Development esitteli oman ratkaisunsa muuttuvalla puristussuhteella toimivaksi moottoriksi Geneven autonäyttelyssä.  Motor trend -lehden juttu erinomaisine kuvineen löytyy täältä:http://wot.motortrend.com/mce5-to-debut-220hp-15l-engine-with-variable-compression-ratio-at-geneva-3891.html#axzz2PsZUDofT

Aiheesta on myös video Youtubessa:http://www.youtube.com/watch?v=i3CwIIMdqIg

Mielenkiintoinen ratkaisu aiheesta löytyy myös täältä:http://www.pattakon.com/pattakonVCR.htm

Ensimmäiseksi tulee mieleen, miten jäähdytysjärjestelmän letkut sekä sytytys- ja polttonesteen syöttöjärjestelmien putket kestävät animaation mukaista jatkuvaa hytkytystä.

Seuraavaan artikkeliin on koottu useampia tapoja toteuttaa muuttuva puristussuhde:http://www.autospeed.com/cms/A_110204/article.html

Kaikille esitetyille ratkaisuille yhteinen ongelma on kuitenkin, että syystä tai toisesta niitä ei ole katsottu toteuttamiskelpoisiksi sarjatuotannossa. Toivoa sopii, että Waulis Motorsin kehitysprojekti on tässä suhteessa muita parempi. Patentin saaminen ei vielä ratkaise mitään, patenttihan ottaa vain kantaa siihen, että keksinnössä on riittävästi uutta innovaatiota, ja että sillä on edes teoriassa mahdollisuus toimia.

Toimiva prototyyppi on seuraava vaihe, sen jälkeen on vielä selviydyttävä kunnialla kovista testeistä, jotka selvittävät rakenteiden toimivuuden ja kestävyyden pitkäaikaisessa käytössä. Vasta tämän jälkeen uudella rakenteella on mahdollisuuksia päästä sarjatuotantoon. Lopullisesti asian ratkaisee se, tuleeko uusi rakenne kalliimmaksi valmistaa kuin aiemmat ratkaisut. Jos näin käy, saavutettavien etujen pitää olla todella suuret.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.