Kysymys:

mulla lämpee uudessa golffissa moottoriöljy/vaihteisto öljy  webaston kuumilla pakokaasuilla.

homma on toteutettu niin alumiini on valettu muottiin missä on pakoputki sisällä ja  kuuma pakokaasu lämmittää mötikän niin lämpö siirtyy siitä aika tehokkaasti öljyyn.siis sama periaate kun säteilylämmitin.

mitä olet mieltä tosta

Tapio Ketonen:

Lämmittimen pakokaasujen hyödyntäminen on vanha tuttu periaate. Armeijalle tuli aikoinaan ns. proto-Sisuja (KB-45, A-45 ja AH-45), jotka olivat maastokäyttöön tarkoitettuja kuorma-autoja. Niiden moottorit lämmitettiin siten, että moottorin vieressä oli putkimainen lämmönvaihdin, jonka vaipassa kiersi moottorin jäähdytysneste. Tähän putkeen asetettiin palamaan puhalluslamppu. Se lämmitti jäähdytysnesteen nopeasti. Putken alapäästä johdettiin jäähtyneet palamiskaasut moottorin öljypohjan sivuun.

Idea on tuossa esittelemässäsi laitteessa täsmälleen sama. Webasto lämmittää jäähdytysnesteen, ja muuten hukkaan joutuva loppulämpö johdetaan lämmittämään öljyä. Näemmä se saksalainenkin osaa kopioida hyvät ideat vaikka suomalaisista sotilasajonauvoista.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.