Kysymys:

Mulla vaihdettiin Yeti 1.2:een jakoketju helmikuussa, mittarissa noin 13 tuhatta. Rinta - Jouppi teki työn mukisematta. Sain asiallista kohtelua ja korjauksen ajaksi auton käyttööni. 

Aluksi pidin ääntä pehmeänä resonanssiäänenä jostakin muoviosasta etupäässä.  Tämä ääni, joka selvisi jakopäästä kuuluvaksi oli jo uutena autossa, mutta en todellakaan osannut sitä yhdistää jakopäähän. Ääni on alussa hyvin toisaikainen, eikä kylmäkäynnistys ollut se avaintekijä äänen tunnistamisessa. Ääni kuului käynnistettäessä satunnaisesti koska tahansa.  "Normaali" asiakas ei tätä epämääräistä ääntelyä välttämättä heti ihmettele, vaan vika pääsee vanhenemaan. Näin ongelma pääsee pahenemaan. Viimein kun ääni on jo häiritsevä, ollaan siinä vaiheessa, että asiakas joutuu kovan paikan eteen, kun neuvotellaan maksuosuuksista.

Nyt on herännyt kysymys onko autoon vaihdettu parempi ketju. Asiakkaalle ei asiaa selvitetä esimerkiksi konkreettisesti, että tässä on vanha ketju ja tällaisen laitoimme tilalle ja se kestää paremmin. Ei ole selvitetty mikä vika ketjun materiaalissa on ollut? Uusiiko vika?

Yeti ja moottori on todella mukava, yhdistettynä DSG vaihteella, mutta nämä kone ja vaihteisto-ongelmat tekevät todella olon levottomaksi. Kysymyksessähän on kallis hankinta.

Tässä linkki, joka todisti etten ollut kuullut väärin: http://www.golf-6.com/showroom/9074-mein-1-2tsi-team-77kw-3.html

Mulla on vuosien saatossa ollut monta automerkkiä ja totta on että "lastentauteja" on jokaisessa ollut. Parhaiten näistä on selvitty kun ollaan oltu rehellisiä puolin ja toisin. Hoidettu hoidetaan asiakas-suhteet asiallisesti. Suurin osa asiakkaista on kunnon väkeä ja pitävät siitä, että puhutaan ja toimitaan luottamusta herättävästi. Korjataan, jos jotakin vikaa on ja sitten eikun menoksi.  Sättääminen ja salailu on kamalaa touhua, se ei kehitä eikä auta ketään!  Aina on hankalia asiakastapauksia, se on totta, mutta onneksi niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan. 

 

Tapio Ketonen:

Saksalaisessa Auto-Bildissä Volkswagen selitti, että ainakin osin ongelma johtui ketjun valmistuksessa käytettyjen tuurnien käyttämisestä liian pitkään. Kulunut työkalu jätti reikiin rosoja, joiden ansiosta reiät kuluivat nopeammin kuin tavallista. Voi olla, että näin onkin ollut, tuntuu uskottavalta.

Sen sijaan ketjunkiristimen löystymistä estävän räikkälukituksen puuttuminen on selvä konstruktiovirhe. Siitä ei ole haittaa, jos ketju ei veny, mutta venynyt ketju pääsee liian löysälle, jos moottori vähänkin pyörähtää taaksepäin. Tällöin ei kiristimessä ole öljynpainettakaan pitämässä sitä kireällä.

Rehellisyys olisi tosiaan paras tapa hoitaa nämä asiat. Mitenkähän tämä oppi saataisiin perille kaikkiin merkkiorganisaatioihin?

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.