Kysymys:

Peruuttelin peräkärryn kanssa neliveto yetiä, kytkin luistattaen toki kun oli ahtaat nurkat.  Kytkin sai lämpöä ja on piirihuollon mukaan sökö.  Kytkin irrottaa ja toimii normaalisti, onko mahdollista että se on niin pahasti vaurioitunut noin viiden minuutin kestävässä ajoittaisessa luistatuksessa?  Ohjekirja toteaa että kytkimen luistattaminen kuluttaa nopeasti kytkinlevyä.  Minusta kuluminen on ollut varsin nopeaa, peräkärryssä oli painoa noin 450 kg ja autolla on ajettu 17 tkm.

Tapio Ketonen:

Jos kytkin irrottaa ja toimii normaalisti, niin miten huolto on selvittänyt, että kytkin on sökö? Onko heillä palveluksessaan selvänäkijä?

Eihän kytkin toki typpää hyvää luistatuksesta, ja saattaapa se siitä kiusaantuneena jopa pelmauttaa ilmoille pahat hajutkin, mutta mitäpä siitä. Niin kauan kuin se pitää ja irottaa, autolla voi ajaa.

Kytkimen toimintaa kannattaa kyllä seurata, ja jos alkaa esiintyä luistamisoireita, silloin alkaa olla kytkinremontin aika. Pitoa voi kokeilla nostamalla hieman moottorin kierroksia kytkin alas painettuna ja nostamalla sitten kytkimen ylös. Jos kierrokset laskevat heti, pito on kohdallaan, mutta jos lasku tapahtuu hitaasti, silloin kytkimessä alkaa jo esiintyä luistoa.

Kun sitä luistoa alkaa ilmaantua, kytkinremontti kannattaa tehdä mieluummin ajoissa kuin vasta sen jälkeen, kun auto tekee täyden stopin jonnekin hankalaan paikkaan talvella, kovalla pakkasella ja koko perheen ollessa mukana.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.