Kysymys:

Hei! Historian havinaa. Muistan kun aikoinaan puhuttiin jälkiasenteisesta ylivaihteesta tai sähköloikkarista. Voitko selostaa lyhyesti sen toiminnan. Mistäköhän saisin lisätietoa asiasta kun nyt olisi tarve moiselle pienen entisöintiprojektin kanssa.

 

Tapio Ketonen:

En ole koskaan purkanut ylivaihdetta, mutta olen kylläkin ajanut autolla, jossa sellainen oli. Ymmärtääkseni kyseessä on vaihteiston perään sijoitettu planeettatyyppinen vaihde. Sen toiminta on helppo toteuttaa sähkösolenoidilla. Sen avulla vain kytketään palneettavaihteiston jarru päälle tai pois. Jos jarru on vapaana, ulos menevä akseli pyörii samaa vauhtia sisääntulon kanssa. Jos se on kiinni, ulosmenevä pyörii nopeammin. Ylivaihteita oli myös mekaanisesti käytettävillä jarruilla, mutta useimmiten se kytkettiin vaihdekepin nupin keskellä olleella pienellä liukukytkimellä, jolloin se siis oli sähkötoiminen.

Wikipediassa ei ole asiasta selvitystä suomeksi, mutta kaipa noista englanninkielisenkin version kuvista saa jonkinlaisen käsityksen:

http://en.wikipedia.org/wiki/Planetary_gear

Tuossa on kuva ylivaihteesta, ei aivan yksinkertainen laitos! Jarru näyttää olevan kartiomallinen, sitä käyttää ulkopuolelle sijoitettu solenoidi. Laitteessa näyttää olevan myös vapaakytkin. Laitetaanpa vielä kuvan osoite varmuuden vuoksi:

http://www.odspares.com/phdi/p1.nsf/imgpages/odspares_Overdrive.jpg/$file/Overdrive.jpg

Kuva on peräisin ylivaihteita korjaavasta ja osia myyvästä brittifirmasta nimeltä Overdrive Spares.

Ylivaihteella saatiin alunperin kolmi-tai nelivaihteiseen vaihteistoon lisävälitys, jolla auto kulki kovempa pienemmillä kierroksilla. Maantieajossa tämä laski kulutusta ja ennen kaikkea melua. Ylivaihde jäi tarpeettomaksi, kun vaihteiden määrä alkoi kasvaa. Niitä käytettiin vielä joissakin nelivaihteisissa autoissa, mutta viides vaihde vaihteiston sisään oli edullisempi ja kestävämpi ratkaisu.

Viimeinen ylivaihteella varustettu auto, jota olen ajanut, oli Leyland Sherpa -pakettiauto. Se oli kaikin puolin muutenkin laite, joka oli ilmeisesti poimittu historian roskatynnyristä.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.