Lily testaa: BMW 116iA – "ymmärrän miksi BMW on vienyt niin monen sydämen"

30.11.2013 | Saara Sarvas

Uudessa juttusarjassamme blogipalvelu Lilyn kirjoittajat koeajavat ja testaavat autoja viikon verran ja kertovat kokemuksistaan Tuulilasissa.

Napin painalluksesta kehräämään heräävä moottori, lähes ajatuksen voimaa totteleva ohjaus, ja hykertelyä ja tahatonta hymyilyä aiheuttava kiihtyvyys. Niihin kiteytyy minun kokemukseni BMW 116iA -koeajosta.

Automaattiin tottumattomalle ajajalle on uskomattoman vapauttavaa keskittyä puhtaasti nauttimaan ajoelämyksestä, ilman vaihteiden kanssa sähläämistä. Ajatella, että tahdoin omaan autooni nimenomaan manuaalin. Oppia ikä kaikki.

Ajan yli 90 % ajoistani yksin, ja ajokilometrejä kertyy viikosta riippuen mitä tahansa 100-1000km väliltä. Freelance-maskeeraajan ammattini vuoksi liikun outoihin aikoihin säännöllisesti ympäri Suomea kuvauskeikoilla, ja pettämättömällä tuurillani osun aina pahimpiin lumimyrskyihin, tukkoisimpiin liikenneruuhkiin ja tietöiden runtelemiin reitteihin.

Kuvailisin itseäni varmaksi ja rauhalliseksi kuskiksi, vaikka road rage saattaakin puskea päälle ja purkautua melkoisena huutona, joku kiilaa aamuruuhkassa varomattomasti ja röyhkeästi eteeni.

Perusajatukseni on, että auto kuin auto kelpaa, kunhan pääsen perille. En kuitenkaan koskaan pistä vastaan, jos saan tilaisuuden makustella jollain uudenkarhealla ja vauhdikkaalla menopelillä.

Ajamista säästöliekillä, vai lisää bensaa liekkeihin?

Edellisessä jutussani käsittelin pikku-bemarin sisätiloja, ja sivusin ajo-ominaisuuksia. Niihin vaikuttaa konkreettisesti vaihdekepin vierestä löytyvä nappi, josta saa yhdellä painalluksella päälle joko säästeliään ja tätä kautta ympäristöystävällisemmän ECO PRO-moodin, tai pientä vauhdin hurmaa ruokkivan ja erittäin responsiivisen Sport-vaihtoehdon.

Suurimman osan koeajosta tein ECO PRO-asetuksella, koska koin sen käytännöllisimmäksi. Auto käytännössä kontrolloi ja pienentää polttoaineen kulutusta kiihdytysten, auton sisälämmityksen ja avulla. Säästöliekin huomaa ainoastaan hieman maltillisemmassa kiihdytyksessä, joka ei kuitenkaan tee autosta yhtään vähemmän ketterää.

Koeajon aikana ehdin ajaa yhden täyden tankin voimin pidempiä matkoja Espoosta Tampereelle, sieltä Lahteen ja vielä takaisin Espooseen. Näiden lisäksi harrastin aktiivista hupi- ja tarveajelua kaupunkiolosuhteissa päivittäin.

Nyt ärsyttää, että unohdin ottaa tarkat kilometrit ylös, mutta em. matkakertomus ja tieto 5,5-5,8l/100km keskikulutuksesta kielivät ihan käytännönkin tasolla kohtuullisesta kulutuksesta.

Eniten rakastuin jokaisessa ajotyypissä toimivaan start-stop -toimintoon, joka sammuttaa moottorin jarrun ollessa pohjassa. Kierroslukumittari tipahtaa ready-moodiin, ja moottori käynnistyy välittömästi kun jalka nousee takaisin kaasuttamaan. Tämä paitsi säästää polttoainetta, myös vähentää päästöjä huomattavasti.

Yksityisautoilijana ajatus toiminnon säästämistä päästöistä ympäristön kannalta on toki hieman tekopyhä, mutta pienet teot jne. Toiminto kytkeytyy pois päältä tietyissä tilanteissa, kuten esim. liian kylmällä säällä.

ECO PRO-moodissa auto kertoo jokaisen tankkauksen välissä, kuinka paljon lisäkilometrejä ekologisemmalla ajotyylillä on kertynyt. Tämä on paitsi palkitsevaa, myös konkreettinen kannustin pitämään ECO PROn aktiivisesti käytössä.

Itse sain koeviikon aikana lisäkilometrejä lähemmäs 20, vaikken tosiaan muistanut napsauttaa ekomoodia päälle jokaisella matkalla.

Vauhdin huumaa, mutta ei täpäriä tilanteita

Sport-moodi onkin ihan eri tarina. Dynamic Driving -kärjellä käynnistyvä ajoasetus reagoi kaasutukseen niin, että pelkääjän paikalla saa pidellä penkistään kiinni. Nollasta sataan pääsee alle yhdeksän sekunnin, ja yksi miellyttävimpiä tunteita olikin kaasuttaa liittymästä moottoritielle. Ihan kivaa se oli myös ja liikennevalojen paalupaikalta starttaillessa. Ja ihan muutenkin vaan jokaikisessä mahdollisessa nopeampaa kiihdytystä vaativassa tilanteessa.

Ylinopeuden ajaminen on mielestäni typerää ja tarpeetonta riskinottoa, mutta nopea kiihdytys. Siitä mä nautin.

Herkkä tuntuma mahdollisti myös huomattavasti miellyttävämpiä ja riskittömämpiä ohitustilanteita maantiellä, kun kaiken energian voi käyttää liikenteen tarkkailuun.

Uskaltaisin sanoa, että tämän auton ratissa minusta tuli paitsi hieman vauhdinnälkäinen, myös turvallisempi kuski. Auton saumattomasti toimiva tekniikka tekee ajamisesta huoletonta ja mikä parasta: kivaa.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Vaihteistosta löytyy perinteisten automaattisäätöjen lisäksi kepin vasemmalle naksauttamalla sporttivaihtoehto, jolla kiihdytyksissä voi sporttimoodilla leikitellä. Tai, mitä minä tiedän mikä on perinteistä.. Olen ajanut elämässäni kahta automaattivaihteista autoa, ja tämä oli niistä toinen. Sporttivaihteet ovat joka tapauksessa kuin kirsikka jo muutenkin herkullisen kakun päällä!

Ennen kiihdytysajoja kannattaa kuitenkin painaa vankasti mieleensä, kumpaan suuntaan vetäisemällä vaihteet muuttuvat suuremmiksi - väärään suuntaan hätäpäissään kiskaistu vaihto ei välttämättä miellytä yhtäkään tiellä liikkujaa...

Joku hurjapää olisi varmaan omien periaatteidensa vastaisesti painanut pimeällä, tyhjällä ja kuivalla kolmostiellä alamäessä Sportin sekä “manuaalivaihteet” päälle, tallan pohjaan, ja kuvitellut hetken ajan olevansa kuin oman elämänsä Vin Diesel. Mutta eihän hyväkäytöksinen ja lainkuuliainen bloggaaja suinkaan sellaiseen sortuisi!

Jos tällaista olisi tapahtunut, voisin kuvitella ajotuntuman silti säilyneen erittäin vakaana ja hallittuna, joskin äärimmäisen pelottavana ja vatsanpohjaa kutkuttavana. Bucket Lististäni olisi tällaisen tempauksen jälkeen voinut kadota yksi kohta.

Pimeällä moottoritiellä onnentunteita herättävät myös Xenon-valot, jotka ovat niin kirkkaat että hirvistä näkyisi sellaisen tielle sattuessa varmaan läpivalaisu.

Hajuton ja mauton Comfot

Perusasetuksena jokaisen käynnistyskerran jälkeen on kuitenkin Comfort, josta ei irtoa kauheasti sen enempää sanottavaa. Ajaminen on mukavaa, kiihdytys ja ohittaminen onnistuu - peruskauraa.

Herääkin kysymys, miksi tämä comfort-tila on olemassa? Eikö jokainen halua ajaa joko säästeliäästi ECO PROlla, tai hupsutella Sportin kanssa? Saisikohan jomman kumman moodin asetettua vakioasetukseksi?

Muistin vasta viimeisinä koeajopäivinä napsauttaa ECO PROn päälle heti käynnistyksen jälkeen, enkä vasta viiden kilometrin päässä parkkipaikalta. Mielessäni näin unohduksesta aiheutuvat, pienillä enkelinsiivillä lentävät ja taivaan tuuliin vuosien varrella katoavat setelit.

Ehkäpä tästäkin muodostuisi lopulta rutiini, jonka seurauksena muista autoista etsii samaa painiketta heti käynnistyksen jälkeen.

Arjen ihanuuksia

En koko viikon aikana taitanut painella autossa muita, kuin ajotietokonetta ja rattiin upotettuja nappeja. Ratista saa kätevästi hallittua kaikkea ajon aikana tarvittavaa, kuten toivoa sopiikin.

Vakionopeudensäädin toimii kuin unelma, ja pidin todella paljon kahta eri vahvuista liikettä tottelevasta minivivusta. Pienellä nytkäytyksellä auto tekee pienenpienen kiihdytyksen, mutta kunnon työnnöllä vauhtia tulee kertaheitolla 10km/h lisää. Nappia pohjassa painamalla auto luonnollisesti kiihdyttää tarvittavan määrän, mutta liian nälkäisen käsivoimin tehdyn hurjastelun auto katkaisee nopeasti.

Kaupungissa taas nautin eniten todella selkeästä parkkitutkasta, joka ilmoittaa etäisyyden paitsi äänimerkein, myös selkeän tutkanäytön avulla. Tämä onkin tärkeää, sillä auton ulkomitat ovat yllättävän suuren oloiset, ja tiettyihin kulmiin on vaikeaa saada perspektiiviä tuovaa näköyhteyttä, vaikka kuinka kääntyilee. Tutkan kanssa tämä ei kuitenkaan tuota ongelmia.

Tämä auto on täynnä houkutuksia ja käytännöllisyyttä. Ajokokemuksena se oli yksi elämäni miellyttävimpiä ja hauskimpia. Oma Volvo ei tuntunutkaan enää arkeen palattuani maanteiden kuninkaalta, vaikka sekin on ajomukavuudeltaan huippuluokkaa.

Olen uudistunut kuski, enkä aio enää tiirailla bemarikuskeja ennakkoluulolasieni takaa. Ymmärrän tämän kokemuksen jälkeen täysin, miksi BMW on vienyt niin monen sydämen.

Lue myös:

Kirjoittaja pitää Lilyssä omaa kauneusblogiaan

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.