Lily testaa: Koeajossa sähköinen cityauto Mitsubishi i-MiEV

26.11.2013 | Krista Ahola

Uudessa juttusarjassamme blogipalvelu Lilyn kirjoittajat koeajavat ja testaavat autoja viikon verran ja kertovat kokemuksistaan Tuulilasissa.

Tavallinen perheenäiti testasi Mitsubishi i-MiEV-sähköauton. Ketterän ja ehdottoman ekologisen kaupunkiauton ainoa pieni miinus löytyi auton takaluukkuun kurkkaamalla.

Sain viikon testiajoon Mitsubishi i-MiEV-sähköauton.

”Onko se tosiaan ihan oikea sähköauto”, naapuri kysyi parkkipaikalla.”Joo-o, on se”, minä vastasin.”Paljonko se kiihtyy?”, naapuri kysyi.”Öööö. Ihan normaalisti kiihtyy”, minä totesin.

Luvassa siis täydellisen tekniikkatumpeloautoilijan koeajo.

Sähköä liikenteeseen

I-MiEV on Mitsubishin ainoa kokonaan sähköauto – muut mallit ovat hybridejä. Mitsubishin edustajan mukaan hybridit ovat todennäköisesti Suomessa ”se seuraava aste”; jos suomalaiset eivät ole vielä aivan valmiita pelkille sähköautoille.

Omien kokemusteni mukaan ainakin kaltaiseni kaupunkiajelijat jännittävät sähköautoja turhaan; lataaminen oli jopa yllättävän helppoa. Yleisistä sähköautoilukokemuksistani olen kirjoittanut jo aikaisemmin täällä.

Näppärä cityauto

I-MiEV:in ensituntuma yllätti. Vaikka auto on pikkuinen ja kevyt, tuntui se ajaessa kokoonsa nähden yllättävän tukevalta. Ja siitä kiihtymisestä puheen ollen: moottoritielläkään en jäänyt kenenkään jalkoihin, vaan MiEV ponkaisi liittymästä yllättävän ketterästi täyteen vauhtiin.

Autoilijana olen ehdottomasti sitä koulukuntaa, joka haluaa käyttöönsä näppärän kaupunkiauton. Haluan sujauttaa autoni kätevästi pieneen parkkiruutuun tai kohdata kapealla pikkutiellä vastaantulijan ilman sydämentykytyksiä. Juuri tällaiseen ajoon MiEV:in koko ja ketteryys sopii täydellisesti.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Myös sisätilat olivat yllättävän tilavat, ja voisin hyvin ajatella, että meidän pian nelihenkinen perhe mahtuu autoon aivan mukavasti. Henkilökohtainen ongelma löytyi kuitenkin takaluukkuun kurkatessa: koska sähköauton akku on takana, jää säilytystilaa takakonttiin harmillisen vähän. Normaalit pienikokoiset lasteenrattaat sinne saatiin mahtumaan, mutta tulevilla isoilla tuplarattaillamme ei tuohon luukkuun olisi valitettavasti mitään asiaa. Tämä olikin testissä ainoa esiin tullut negatiivinen puoli – muuten olisin sännännyt jo autokaupoille.

Tavaratilaa kuitenkin on. Neljän matkustajan kanssa tavaratilaa jää 235 litraa. Kun molemmat takaistuimet on taitettu eteenpäin, tavaratilan koko kasvaa 860 litraan.

Äänetöntä autoilua

Mitsubishi i-MiEV:in ainoat ajoäänet ovat tuulettimen hurina ja nastarenkaiden tarttuminen asfalttiin – kesärenkailla ja tuuletin pois päältä auto todennäköisesti olisi lähes täydellisen äänetön.

Äänettömyys tuntui auton sisätiloissa ihanalta, ja i-MiEV:in käytön jälkeen huomasi hyvin tavallisen auton aiheuttaman melusaasteen. Äänettömyys aiheutti myös ajajalle erikoisen harhan: välillä nopeusmittariin piti kiinnittää aivan poikkeuksellisen paljon huomiota. Vauhti saattoi nimittäin kiihtyä sakkorajoille asti kuin huomaamatta, kun tavalliset ”vrooooom”-äänet jäivät kiihdyttäessä kuulumatta.

Äänetöntä autoa ajaessa huomasi hyvin myös sen, kuinka voimakkaasti jalankulkijat suunnistavat kuuloaistinsa varassa. Erityisesti kapeilla tiellä ja parkkihalleissa täytyi olla todella varovainen, ettei joku jalankulkija varoittamatta ponkaise ajoradalle. Joskus myös ihmiset saattoivat pysähtyä keskelle tietä autoa ihmetelemään eivätkä muistaneet jatkaa matkaansa kadun yli.

Jarrutusenegialla lisäkilometreja

I-MiEV:in akku alkaa kerätä talteen jarrutusenergiaa aina, kun kaasujalkaa nostaa pois polkimelta tai jarruttaa. Aika nopeasti huomaa, että tällä säästää etenkin kaupunkiajossa paljon kilometrejä. Mittasin esimerkiksi, että 7km:n kaupunkiajolla akun varausta kului vain noin 3 km:n verran, kun hölläsin kaasua aina reippaasti ennen pysähtymistä. Tekniikan oppi hyvin nopeasti – tavallaan se oli normaalia ns. ennakoivaa ajotapaa.

Auto on automaattivaihteinen, mutta halutessaan vaihdekepistä löytää myös B- ja C-tilat. B-asento pyrkii maksimiin jarrutusenergian talteenottoon. C puolestaan vähentää jarrutusenergian talteenottoa ja tekee maantieajon mukavammaksi ja tuntuman enemmän ”normaalin auton” tuntuiseksi.

Yhdellä täydellä latauskerralla Mitsubishi i-MiEV:illä ajaa Suomen olosuhteissa noin 130 km. Ajamiskuluiksi on MiEV:in esitteeseen laskettu 1,95 e/100 km. Jos akun lataa kotona, yhden täyden akun hinnaksi tulee sähkösopimuksesta riippuen noin 2,50 euroa.

Kirjoittaja pitää Lilyssä Puutalobaby-blogia.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.