Maailman pisin koeajo: elämää Uralin jälkeen

14.11.2014 | Vesa Eskola

Reilu 600 kilometrin lenkki Ufasta Samaraan pienempiä teitä pitkin oli vaivan arvoinen. Pääteillä emme nähneet juuri mitään, nyt löysimme elämää – sen vähän, mitä sitä havaittavissa oli.

Hyläyttyjä tehtaita, autioituneita kolhooseja, mutaisia hiekkateitä, auton raatoja ja vain muutaman vanhuksen asuttamia pikkukyliä, joilla on lähes kaikilla outo niille Neuvostoliiton aikana annettu nimi: Venäjän maaseutu on näyttänyt meille kuvauksellisen puolensa. Ja parin toiminnassa olevan venäläisen sokeritehtaan ohi ajettuani en aio enää syödä sokeria tämän matkan aikana… maistui se murukahvi kuinka pahalta tahansa ilman sitä.

Isoissa maissa tuppaa olemaan isot kontrastit. Intiassa kurjuus on monta astetta Venäjää kovempaa, mutta molemmissa maissa vastakkainasettelu köyhien ja rikkaiden välillä pistää mietteliääksi. Tähänkö globalisaatio meidät todellakin ajaa? Toiset syövät Moskovassa lasipalatseissa kaviaaria ja juovat sadan euron paukkuja, toiset yrittävät pärjätä talven yli homeisilla korpuilla. Eikä näiden ihmisten tarvitsisi elää puutteessa. Venäjällä on kyllä resursseja, tulojako on vain totaalisen vääristynyt, ja nykyinen taloudellinen ahdinko vain korostaa tätä. Poliittisessa mielessä Venäjä vaikuttaa täydelliseltä banaanivaltiolta.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Toinen asia, mikä on viime päivinä saanut uuden hahmon, on Venäjän koko. Olemme ajaneet nyt yli 3 000 kilometriä, emmekä ole nähneet oikeastaan kuin hyvin pienen siivun tästä valtavasta maasta. Barnaul ja Länsi-Siperia kuulostivat hienolta lähtöpaikalta tälle retkelle, mutta Barnaulistakin on vielä matkaa Vladivostokiin lähes 6 000 kilometriä! Uralin ylitettyämme tajusin vasta konkreettisesti, miten iso osa Venäjästä sijaitsee Aasian puolella.

Tänään päivitykset Tuulilasin Facebook-sivuille jäävät vähäisemmäksi kuin parina edellisenä päivänä. Käymme ensin Volgan mutkassa Samarassa tutustumassa vanhaan Stalinille rakennettuun bunkkeriin, ja sen jälkeen sipaisemme 60 kilometriä Toljattiin tutustumaan Datsunin tuotantolinjaan. Noista molemmista lisää huomenna näillä nettisivuilla.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.