Maailman pisin koeajo: Ladan tehtaasta kotoisin

18.11.2014 | Vesa Eskola

Toljatissa käydessämme meille esiteltiin kokoonpanolinjat sekä koriprässäämö, missä Datsun on-Do saa muotonsa. Samassa yhteydessä meille selvennettiin Datsunin eroavaisuuksia samalla linjalla rullaaviin Lada Granta -malleihin.

Ensin on kuitenkin päiviteltävä Toljattin Avtovazin tehtaan kokoa. Se on maailman isoin autotehdas ja alueena valtava. Tehtaasta saadaan ulos maksimikapasiteetillä yli miljoona autoa vuodessa. Tehdas työllistää suoraan 52 000 ihmistä, ja Ladoja Toljattin porttien läpi on rullannut vuodesta 1970 lähtien lähemmäs 30 miljoonaa.

Tehtaalla on useita tuotantorakennuksia, ja pelkästään tuotantolinjojen yhteenlaskettu pituus on 140 kilometriä. Tehdas on myös mielenkiintoinen siinäkin mielessä, että valtaosa autossa käytettävistä komponenteista tulee suoraan tehtaan alueelta. Tämä on melko harvinaista nykypäivänä.

Kokonaisuutena on-Do:n tuotantolinja on moderni; ei ehkä modernein linja, jonka olen nähnyt, mutta nykyaikaisempi kuin mitä itse asiassa etukäteen odotin. Olen käynyt varmaan yli 30 autotehtaassa niin Afrikassa, Euroopassa, USA:ssa kuin Aasiassakin.

Samalta linjalta Lada Grantan ja Datsun on-Do:n kanssa ruullaavat ulos myös niiden viistoperäiset sisarmallit, eli Lada Kalina ja Datsun mi-Do. Näistä jälkimmäisen tuotanto alkoi virallisesti päivä meidän visiittimme jälkeen.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Muita tehtaassa valmistettavia automalleja ovat Lada Priora (4 korimallia), Lada Nivan seuraaja eli Lada 4x4, Lada Largus (=Dacia Logan MCV), Renault Logan 2 (=Dacia Logan) ja Nissan Almera. Näistä jälkimmäinen on isohko sedan, jota valmistetaan vain Venäjän kotimarkkinoita varten. Sillä ei ole siis mitään tekemistä Suomessakin aikoinaan myynnissä olleen Almeran kanssa. Auton pohjana on käytetty Nissan Sulphyä.

Datsunin syntyvät Toljattin tuoreimmalta kokoonpanolinjastolta, ja tuotantoa varten linjaa muokattiin Datsunin japanilaisten tuotantoihmisten toimesta. On-Do ei ole myöskään suora kopio Lada Grantasta, vaan autoon on tehty lukuisia parannuksia. Pelkästään oviin on tehty noin 50 parannusta niin tiivisteisiin kuin äänieristykseenkin. Fylliä on lisätty ovien lisäksi myös runsaasti muuallekin autoon.

Myös auton voimansiirtoon ja ennen kaikkea sen hienostuneeseen käyntiin on kiinnitetty paljon huomiota. Värinöitä on siis minimoitu.

Kaupoissa Datsun on-Do:n ja Lada Grantan välinen hintaero on noin 300 euroa, mutta suora vertailu on vaikeaa, koska varusteissa on eroja.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.