Maailman pisin koeajo: osa 19 – liikenteessä saa torveilla

08.09.2014 | Vesa Eskola

Torven käyttö on Intiassa suorastaan pakollista, ja torvet soivat koko ajan. Sävyissä on tosin ne pienet kaiken kertovat erot.

Kävimme juuri piipahtamassa Renault-Nissanin tehtaalla, missä Datsun Go:mme on valmistettu. Aivan pikkupajasta ei ole kyse, sillä tehtaan vuosittainen tuotantokapasiteetti on 400 000 autoa. Tehtaasta myös viedään autoja runsaasti Intian ulkopuolelle.

En saanut valitettavasti kuvata tehtaalla lainkaan, mutta yritän saada tämän päivän aikana käsiini vielä kuvamateriaalia. Kerron siinä yhteydessä tehtaasta hieman enemmän.

Matka hotellilta tehtaalle kesti noin 1,5 tuntia, ja sinä aikana oli mielenkiintoista seurata paikallisten liikennekäyttäytymistä. Tämä käy hyvin kenraaliharjoituksesta huomenna alkavaa matkaa varten.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Liikenne on kaoottista, mutta vähemmän arvaamatonta kuin muistelin. Koska liikennekäyttäytyminen on joustavaa, eli kaikki yrittävät löytää oman ohituspaikkansa hinnalla millä hyvänsä, kuskilla pitäisi olla silmät selässäkin. Onneksi tätä varten on auton tärkein varuste eli torvi. Sillä voi viestiä muille omista tekemisistään.

Pari nopeaa ja hentoa tyyttäystä tarkoittaa: hei minä olen tässä, viitsitkö varoa. Nopea ja terävä torven käyttö viestii: hei varo vähän, minäkin olen täällä. Pitkä ja voimakas töötti kertoo muille: pois tieltä, minä tulen nyt.

Tätä meillä on aikaa harjoitella seuraavan kuukauden ajan. Lehmiä on syytä muistaa varoa, ja niitä riittää joka paikkaan. Kaksipyöräisiä on liikenteessä enemmän kuin autoja, ja arvioilta joka kymmenes käyttää kypärää. Pikkukuorkeissa on välillä runsaasti kuormaa, ja yleisin tapa sitoa kuorma näyttää olevan kuorman päälle lastattu ihmismassa.

Ratsuniimme pääsemme tutustumaan vielä tänään illansuussa. Lisäksi meidän pitää hankkia varmaan vielä paikallinen prepaid-liittymä. Onneksi "myymälöitä" näyttää olevan runsaasti...

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.