Maailman pisin koeajo: osa 8 – Go Go Go

26.08.2014 | Vesa Eskola
Maailman pisin koeajo: osa 8 – Go Go Go

Matka-automme, Datsun Go on tietyllä tapaa Datsun 100A:n perillinen. Kun sata-amperinen näytteli oman osansa Suomen autoistumisessa, Go tekee nyt samaa Intiassa reilut 40 vuotta myöhemmin.

Datsunilta löytyy monta legendaarista automallia, jotka ovat vähän varttuneemmille suomalaisautoilijoille hyvin rakkaita. Datsunin tarina alkoi Suomessa vuonna 1962, ja samalla Suomi sai luvan olla ensimmäinen maa Euroopassa, minne japanilaismerkki rantautui.

Maihinnousu alkoi "Luupää" Bluebirdillä, ja erilaisilla Bluebirdeillä mentiin 60-luku. 100A:n myynti alkoi vuonna 1970, ja se oli Suomessa jopa niin rakastettu, että Suomen maahantuoja haali meille auton valmistuksen päätyttyä meille jäännöseriä muualta Euroopasta. Viimeiset 100A:t myytiin Suomessa vuonna 1979.

Vuonna 1982 Datsunin logo vaihtui Nissaniin, mutta merkin porskutus jatkui. Nissan taisteli Toyotan kanssa tasapäisesti Suomen myydyimmän auton tittelistä, ja Sunny oli Suomen myydyimpiä automalleja.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

1990-luvulla ja vuosituhannen vaihtuessa Nissanin menestys alkoi hiipua malliston kapenemisen myötä. Kaupoista katosivat sekä Almera että Primera. Qashqai on tosin osoittanut, että merkkiuskollisia löytyy Suomesta yhä.

Entäpä tulevaisuus? Rantautuuko Datsun joskus uudestaan Eurooppaan? Tällä hetkellä se näyttää kaukaiselta mahdollisuudelta, mutta mikäli merkin uusi tuleminen lähtee lentoon, voidaan siitä hyvinkin rakentaa Nissanin alapuolelle sijoittuva edullisempi vaihtoehto. Dacian menestys on osoittanut, että edullisille ja järkeville autoille on kysyntää muuallakin kuin vain ns. kehittyvissä automaissa.

Onko sinulla joku Datsuniin liittyvä rakas muisto? Jaa kokemus Tuulilasin Facebookissa.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.