Maailman pisin koeajo: uuden ystävyyden alku

11.11.2014 | Vesa Eskola

Ensimmäinen päivä Venäjällä sujui todella kivuttomasti ja sulavasti. Päivän saldo on 930 kilometriä 6,4 litran keskikulutuksella. Intiaa ei ole ikävä, mutta Datsun Go:ta vähäsen.

Barnaulista Omskiin. Taitoimme tuon 930 kilometrin osuuden alle 13 tuntiin, eli keskinopeus on heti tuplaten parempi kuin Intiassa. Siperiaa halkova valtatie on pääosin erinomaisessa kunnossa, suomalaiset saisivat ottaa oppia. Suolaa nämä pojat eivät myöskään pelkää käyttää, sanovat luonnonsuojelijat siihen mitä tahansa.

Ajoparini Sergey on melkoinen luonnonlapsi. Hän on kotoisin Sevastopolista, joten Krimin niemimaa, Ukraina ja Venäjän nykytilanne ovat luonnollisesti vilahtaneet keskusteluissa. Sergey on blogisti, ja kerännyt jo nimeä itselleen matkakertomuksillaan. Hän palasi juuri 7 000 kilometrin retkeltä Vietnamista. Sääli vain, että hänen englantinsa on korkeintaan auttavaa. No, siellä missä on tahto, on myös ymmärrys.

Lähtö Barnaulista oli juhlava. Paikalliset toimittavat tenttasivat meitä, eli retkemme medianäkyvyys on heti aivan toisella tolalla kuin Intiassa. Alunperin Intian Autocar-lehden piti liittyä siellä seuraamme, mutta siitä tullut sitten intialaisella organisaatiokyvyllä mitään. Venäläisetkin saattavat olla suomalaisiin verrattuna hieman vähemmän organisoituneita, mutta tämän matkan suhteen kaikki on startannut mallikkaasti.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Myös venäläinen vieraanvaraisuus on nostanut heti itsensä tapetilla. Datsun On-Do:n kontissa on säkkikaupalla tuliaisia: hunajaa Altai-vuorilta, paikallisia herkkuja sekä pari pulloakin. En uskaltanut vielä tehdä sen tarkempaa inventaariota…

On-Do on osoittautunut mukavaksi matkakumppaniksi. Sen mukavuuspainoinen jousitus on kuin tehty (yllätys yllätys) paikallisiin olosuhteisiin, ja sen leppoisan pullea olemus on jotenkin sympaattinen. 1,6-litrainen ja 88-heppainen vapari kone vie kevyehköä 4,34 metriä pitkää sedania kevyesti. Vaihteita on viisi, ja ne on välitetty taloudellisuutta silmällä pitäen.

Toisen päivän ajomatkaksi on kaavailtu noin 700 kilometriä. Päivän aikana tapahtumia voi seurata Tuulilasin Facebook-sivuilta.

Monta kertaa Datsun käy huollossa Venäjällä? Arvaa ja voita AD-Vuosihuolto tai AD-ajoturva. 

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.