Maailman pisin koeajo: Venäjälle tehty

17.11.2014 | Vesa Eskola

Takana on yli 4 000 kilometriä Venäjää, ja kolkuttelemme jo lähes Moskovan portteja. Datsun on-Do on tehty täkäläisille teille. Etäisyydet ovat vielä pidempiä kuin Suomessa, ja pääteiden ulkopuolella tarvitaan maavaraa.

Ajoimme ensin yli 10 000 kilometriä Intiassa, jossa selvisi hyvin se, miksi Datsun Go on rakennettu sellaiseksi kuin se on. Venäjällä valmistettavassa Datsun on-Do:ssa on puolestaan otettu huomioon täkäläiset olosuhteet.

Käväisin eilen Kazanin ja Nizni Novgorodin välillä useampaan otteeseen pääteiden ulkopuolella, ja tiestö muuttui varsin nopeasti todella huonokuntoiseksi. Syksyllä hiekkatiet muuttuvat helposti mutapoluiksi, ja pakkasten tullen nuo mutaurat vaativat jo maasturimaista maavaraa.

Pääteitä vaivaavat puolestaan samat routaongelmat kuin Suomessakin. Niillä mukavuuspainotteinen jousitus on elementissään. Datsunin edustajat kertoivat Toljatissa käydessäni, miten paljon he panostivat oikeanlaisen tasapainon löytymiseen jousituksessa. Testikilometrejä auton kehitysvaiheessa kertyi noin miljoona.

Lopputulosta voi pitää onnistuneena, joskin tarkan arvion antaminen on nastarenkaiden takia vaikeaa. Mukavuus on ehdottomasti kohdallaan, Datsun ylittää erilaiset vaaka- ja pitkittäistöyssyt nätisti. Myös terävät kuopat ja tien saumat ylittyvät nätisti.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Itse olisin säätänyt ainoastaan ehkä vaimentimet aavistuksen tiukemmalle, nyt jousitus jää elämään pidemmissä heitoissa jonkin verran. Toisaalta pitkät jousitusvarat ovat nekin Venäjällä välttämättömyys.

Venäjä-Datsunin etuistuin on mukava, ja se tarjoaa paremman sivuttaistuen kuin Intian version sohvamainen istuin. Muuten istuin ei ole yhtä hyvä, tunnen tämän ristiselässäni. Intiassa taittui kuitenkin yli 10 000 kilometriä ilman selkävaivoja.

1,6-litrainen ja 88-heppainen moottori miellyttää minua päivä päivältä enemmän, ja 5-portaisen käsivaihteiston välitykset ovat onnistuneet. Tehoa en kaipaa lisää – muutoin kuin pidempää rekkajonoa ohitettaessa. Viitosen voi iskeä silmään jo kaupunkinopeuksissa. Maantienopeuksissa kierrosluku on alle 2 500. Keskikultus on tähän mennessä ajotietokoneen mukaan 6,3 litraa sadalla kilometrillä. Se on kohtalainen lukema, kun koneen vedettävänä on 1 200-kiloinen auto.

Myös auton äänieristys on onnistunut. Fyllissä ei ole säästelty. Nastarenkaiden ropinakin pysyy vielä mukavan vaimeana.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.