Toyota Prius Plug-in: Tavallista parempi sähköauto – lue miksi!

20.04.2017 | Timo Suomala

Kaupallinen yhteistyö: Toyota

Lue lisää Prius Plug-inista Toyotan sivuilta

Toyota Prius on näyttänyt esimerkkiä hybriditekniikallaan automaailmalle jo kaksikymmentä vuotta. Nyt mallistoon tulee uusi ladattava hybridiversio.

Kevät tarjoaa kiinnostavan autouutuuden, kun Toyotan Prius-mallistoon saapuu ladattava Plug-In-versio. Vuonna 1997 esitelty Toyota Prius on hybridiautojen kiistaton pioneeri. Hybriditekniikka on muodostunut merkittäväksi osaksi Toyotan koko mallitarjontaa. Japanilaisten ennakkoluuloton tuotekehitys on luonut Prius-mallista todellisen modernin ajan sanansaattajan. Uusi lataushybridi Prius laajentaa entisestään sähköenergian hyödyntämistä arkiautoilussa, ja juhlistaa samalla Toyotan hybridien 20-vuotista taivalta.

Uuden Prius Plug-In -lataushybridin resepti on houkuttelevan yksinkertainen. Priuksesta tutun bensiini- ja kaksi sähkömoottoria yhdistävän hybriditekniikan lisäksi autoa voi tarvittaessa myös ladata verkkovirralla. Auton akkukapasiteetti on 8,8 kWh. Suurimmalla 3,3 kWh:n latausteholla akku lataantuu Mennekes-pistokkeella täyteen kahdessa tunnissa. Normaalilla kotitalouspistokkeellakin latausaika on runsaat kolme tuntia. Kaikki tarvittavat latausjohdot kuuluvat uuden Plug-in Priuksen vakiovarusteluun, ja johdoille löytyy ilahduttavasti oma säilytystila tavaratilan etureunasta.

Prius Plug-In-hybridin helppous korostuu ajossa. Ajo-ohjelmia on kolme (Normal, Eco ja Power), mutta kuljettajan ei tarvitse kiinnittää lainkaan huomiota hybriditekniikkaan. Liikkuminen on saumattoman pehmeää riippumatta, millä voimanlähteellä kulloinkin edetään. Kuljettaja voi keskittyä olennaiseen, ajamisesta nauttimiseen!

Sähköisen voimansiirron voima ja sulava hiljaisuus kannustavat kuskia maksimoimaan puhtaalla sähköllä ajamisen. Napin painalluksella hybridi muuttuu sähköautoksi, jolloin Prius etenee äänettömästi ja täysin päästöttömästi. Kaupunkinopeuksilla sähköajo voidaan vielä maksimoida EV City -toiminnolla. Uusi Prius Plug-In kulkee yhdellä latauksella yli 50 km, mikä riittää useimman työmatkan taittamiseen.

Hybriditekniikka alleviivaa lataushybridin etuja täyssähköautoon verrattuna. Jos akuston latausenergia uhkaa aktiivisen ajon seurauksena loppua, jatkaa Prius Plug-In etenemistä muiden Toyota hybridien tapaan poltto- ja sähkömoottorin yhteisvoimin. Hienous löytyy ajonaikana käytettävästä lataustoiminnosta. Siinä polttomoottori valjastetaan tuottamaan akustolle virtaa. Hetken latauksen jälkeen matka voi jatkua jälleen sähkön voimin. Kotiin, työpaikalle tai muuhun kohteeseen saavuttuaan lataushybridiä voi ladata vielä verkkovirralla. Näin ollen Prius Plug-In mukautuu täysin käyttäjänsä tarpeisiin ja palvelee energiatehokkaana kulkuvälineenä. Uusi lataushybridi mahdollistaakin jopa yli 1000 kilometrin ajon ilman tankkaus- tai lataustarvetta.

Huikea uutuusvaruste on Solar-varusteluun kuuluva aurinkokennokatto. Se lataa akustoa auton ollessa pysäköitynä. Päivän aikana kenno pystyy lataamaan jopa noin viiden kilometrin ajomatkaan tarvittavan energiamäärän. Käytännössä tämä mahdollistaa vuodessa yli 1000 kilometrin lisäajomäärän aurinkosähköllä. Prius lataushybridi antaa myös uskomattomat kulutuslukemat. Yhdistetyn kulutuksen lukemaksi ilmoitetaan 1,0 l/100 km CO2-lukeman ollessa 22 g/km!

Prius Plug-In loistaa kaupunkisukkuloinnissa. Ohjaustunto on kevyt ja ajaminen on vaivatonta. Maantiellä vaste kasvaa nopeuden mukana tuntuvasti, mikä tekee matka-ajosta mieluisaa. Näkyvyys matalalinjaisen kojetaulun yli on erinomainen. Hybridin informaatiota on selkeä lukea keskikonsolin kahdeksantuumaiselta kosketusnäytöltä sekä mittariston 4,2-tuumaiselta TFT-näytöltä. Priuksen hybriditekniikan hiljaisuus nostaa avaran ja valoisan ohjaamon mukavuuden uudelle tasolla. Lataushybridi tarjoaakin palkitsevia ajohetkiä ehdotonta mukavuutta vaativille kuljettajille. Vakiovarusteinen portaaton automaattivaihteisto tuo helppoutta mukavuuspainotteiseen ajamiseen.

Hybriditekniikan suunnannäyttäjänä tuore Prius poikkeaa rohkealla muotoilullaan selvästi muusta Toyota-mallistosta. Uusi Prius Plug-In vie modernin muotoajattelun entistä pidemmälle. Sen keulan profiili on matalampi ja ilme on dynaamisempi. Ledein toteutetut mukautuvat ajovalot luovat uudelle lataushybridille persoonallisen ilmeen. Uusi muotoilu korostuu korin takaosassa. Kupera takalasi on lataushybridiversiossa muotoiltu uudelleen aerodynamiikan optimoimiseksi. Takaluukku mukailee linjakkaasti kuplamaisen takalasin kaarevia muotoja. Myös terävälinjaiset takavalot ovat yksilöllinen osa Plug-in Priuksen muotoilutyyliä.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Uuden Prius Plug-In -mallin hinnat alkavat 39 898 eurosta, mikä tekee siitä markkinoidemme edullisimman lataushybridin. Toyota Prius Plug-In sopii kaikille, jotka ovat kiinnostuneita vaivattomasta ja energiatehokkaasta autoilusta.

Toyota Prius Plug-In

Moottori: R4 + sähkömoottori

Iskutilavuus: 1798 cm3

Teho kW (hv): 90 kW (122 hv)/ r/min (hybridijärjestelmän yhteisteho)

Voimansiirto: Etuveto, portaaton automaattivaihteisto

Yhd. EU-kulutus: 1,0 l/100km

CO2- päästö: 22 g/km

Mitat: Pituus 4645 mm, leveys 1760 mm, korkeus 1470 mm, akseliväli  2700 mm

Hinta vakiovarustein: 39 897,78 €

Lue lisää Prius Plug-inista Toyotan sivuilta

Kommentit

Kommentointi suljettu