Tuulilasi testasi uuden kartingradan – "tekninen ja hauska ajaa"

29.09.2015 | Olavi Tuominen

Pääkaupunkiseudulla kuultiin historian siipien havinaa, kun Helsinki-Vantaan lentokentän viereisessä Vantaan Vauhtikeskuksessa vihittiin uusi kartingrata käyttöön – mitenkäs muutoin kuin kilvanajolla!

Samalla radan avaus tarkoittaa Keimola FK-kerhon paluuta kotijuurilleen Vantaalle Helsingin Tattarisuolta. Kerholla on ollut suuri merkitys koko Suomen autourheilulle, ovathan he kasvattaneet sellaiset formulakuskit kuin Mika Salo, Mika Häkkinen ja Jyrki Järvilehto.  Uuden radan uskotaankin synnyttävän lisää uusia tulevaisuuden tähtiä.

Ei siis ollut yllättävää löytää avajaisista Mika Saloa, joka kertoi olevansa innoissaan radan avauksesta. Uusi rata täyttää kansainvälisen kartingliitto CIK-FIA:n kriteerit arvokilpailujen järjestämistä varten, ja paikallisen kerhon kasvattina Salo aidosti tunnusti radan tärkeyden pääkaupunkiseudun nuorisourheilussa ja antoi hankkeelle vilpittömän hyväksyntänsä.

Kartingin SM-sarjan kakkoseksi sijoittunut Elmeri Peippo tiimeineen lainasi KF Junior-luokan auton Tuulilasille, ja pääsimme ajamaan omakohtaisesti radan läpi. Harjoituksissa testattiin rata turva-alueita myöden ja kilpailuun lähdettiin jännittynein tunnelmin. Kahdenkymmenen vuoden tauon jälkeen alkoi ajaminen lähdön tapahduttua sujua, vaikka lisämaustetta toi kesken kilpailun alkanut sade. Sileät renkaat, noviisi kuljettaja ja liukas rata ovat hankala yhdistelmä, mutta maaliviivalle selvittiin siististi kunnialla. Rataprofiili on tekninen ja hauska ajaa, olematta yksitoikkoisen nopea tai liian syheröinen.

Radan suunnittelussa ovat toimineet asiantuntijoina kartingammattilaiset Sami Lappalainen ja Jussi Kohtala, AKK:sta Jani Backman sekä Tapio Päivinen Vantaan Moottorirata Oy:stä. Pitkulaiselle tontille äänivallien sisälle on sovitettu 1303 metriä pitkä rata, josta löytyy samoja teemoja kuin Singaporen, South Gardan tai Lahden kartingradoista. Tavallisten harrastajien eduksi kautta voidaan arvokisojen ulkopuolella jatkaa syksyisin pitkälle iltaan, sillä koko rata on kattavasti valaistu. Näin myöskään mahdollinen vuokraustoiminta ei ole täysin kalenterista riippuvainen.

Rata sijaitsee logistisesti helposti Helsinki-Vantaan lentokentän kolmoskiitotien ja Katriinantien välissä. AKK-Motorsportin toimitusjohtaja Jani Backman muistuttaa, että Suomi on kartingin maailmanmestaruuskilpailuissa yksi suurimmista edustajamaista. Kuskien sekä tiimien kokemukset ovat tärkeitä tekijöitä arvokisavalinnoissa.

”Radalle on haettu jo SM-kisoja ensi vuodelle ja kansainvälisiä kisoja kun ajatellaan, niin lentokenttä on ihan tuossa vieressä”, hän listaa radan valttikortteja.

Virallisesti auki keväällä

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Lajin haasteina on ollut aiemmin korkea aloituskynnys ja nyt myös huono taloudellinen tilanne.

Jyväskylän MM-rallin yhteydessä julkaistiin Flying Finn 100 -projekti, jolla aiotaan kerätä sata kartingautoa vuoteen 2017 mennessä seurojen käyttöön sellaisille harrastajille, joilla ei ole mahdollisuutta omaan autoon. Myös vapaaehtoisia on usein hankala hankkia talkoovoimin kilpailuja järjestämään, mutta uuden radan sijainnin uskotaan auttavan tässäkin.

AKK:n Backman näkee kartingin osana liikenneturvallisuustyötä, joka voisi hyvin kehittyä perhekohtaisesta, isä-lapsi-ja-pakettiauto -harrastuksesta enemmän seurojen ohjaamaksi muun nuorisoliikunnan tapaan.

Kaupungin omistaman Vantaan Moottorirata Oy:n toimitusjohtaja Tapio Päivinen visioi jo radalle kestävyyskilpailuja ilta-aikaan, jossa autot varustetaan tämänpäiväiseen tapaan etu- ja takahuomiovaloilla.

Rata avataan yleisölle virallisesti 2016 keväällä, ja tarkoitus on ajaa kaikkien kansallisten kartingluokkien arvokilpailut. Tänä syksynä on tarkoitus järjestää 10. ja 17. lokakuuta vielä julkiset ajoharjoittelut omalla kalustolla.

Ensi vuonna alkaa 2700 metriä pitkän moottoriradan rakentaminen kartingradan viereen yhteisellä. Radat jakavat varikon, ja uudelle radalle on suunniteltu kartingista ylöspäin isompia rata-autoiluluokkia luonnollisen jatkumon rakentamiseksi.

Tilaa Tuulilasin viikkokirje, joka pitää sisällään automaailman ajankohtaisimmat ja tärkeimmät asiat. Viikkokirje ilmestyy perjantaisin.

Lue uusin Tuulilasi diginä hintaan 4,90.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.