Aivan omaa luokkaansa

16.12.2012 | Lauri Larmela
Aivan omaa luokkaansa

BMW 116i on taloudellinen, laadukas ja napakka ajaa. Valitettavasti Bemusta puuttuu tilaa eikä se viihdy liukkaalla pinnalla.

Toisen polven Ykkönen aloitti testitaipaleensa viime joulun alla. Uudistuksessa malli kasvoi sen verran, että maahantuoja vannoi Ykkösen sopivan kaikkiin elämäntilanteisiin – näin ainakin esittelyajankohdan mainonnassa paukutettiin. Tuulilasin Kestotestissä tilanteita riittää joka lähtöön, joten Bemarille oli luvassa koulutusta vastaavaa työtä.

Ykkönen on helppo tunnistaa ajajan autoksi jo lyhyen tuttavuuden jälkeen. Kuljettajan paikan perusmittasuhteet ovat kohdillaan. Ohjauspylväässä ja istuimessa on niin paljon säätömahdollisuuksia, että ajoasennon saa takuulla luontevaksi.

Alkukilometrien aikana ajopäiväkirjaan alkoi kertyä kommentteja tasaiseen tahtiin. Yhdestä ja samasta asiasta voi olla tasan tarkkaan eri mieltä. Tällainen on esimerkiksi Bemun vaihteensiirto. Yhden mielestä keppi liikkuu herkullisen teknisesti, aivan kuin hieno instrumentti. Toinen taas leimaa saman sormituntuman tahmeudeksi. Oli miten oli, vaihdot sujuvat kuten pitää.

Eräänä helmikuun päivänä jouduin auraamattomalle tielle. Uutta lunta oli parikymmentä senttiä. Bemu kulki joten kuten, kunhan vain piti auton liikkeessä. Todellinen happotesti koitti, kun käännyn tieltä pihaan. Eihän se piru mäkeä noussut, vaan oli pakko peruuttaa takaisin tielle. Ja siihen se sitten jäi kiinni oikein kunnolla.

Jos sutimiset unohdetaan, Bemarilla pärjää talvella ihan kivasti. Lämpöä riittää ja ilmastoinnin automatiikka toimii niin hyvin, että kuskin ei tarvitse jatkuvasti hämmentää manuaalipuolella.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Kun siirrymme huhtikuussa kesärengaskauteen, tuntuu kuin Bemu syntyisi uudestaan. Useimmat autot ovat kesärenkain maukkaampia kuin talvikiekoin. Bemarissa ero on todella tuntuva, sillä Hakkapeliitat olivat aja lytyssä -tyyppiä.

Ilmastointilaitteeseen iskenyt vika oli ainoa vakavampi vastoinkäyminen koko testitaipaleen aikana. Muuten BMW palveli meitä mallikelpoisesti. Testin perusteella Ykkösen laatu vastaa BMW:n yläluokkaista merkkimielikuvaa.

Mutta kenen auto 116i on? Perheautoksi siitä ei ole, vaikka kuinka puhuttaisiin sopivuudesta kaikkiin elämäntilanteisiin. Yhden lapsen kanssa Bemulla voi pärjätä ensimmäiset viisi vuotta, jos on valmis hiukan kärsimään.

Totuus löytyy usein kehäteiden jonoista ja supermarkettien parkkipaikoilta. Bongailin testiautomme kaltaisia Bemareita vuoden päivät. Autoissa oli lähes poikkeuksetta kyydissä yksi tai kaksi ihmistä.

Siinäpä se: 116i sopii niille, jotka eivät tarvitse takapenkkiä muuhun kuin ostoskassien kuljetukseen.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.