Dacian laatu pitää – kestotestin väliraportti: Dacia Logan MCV TCe 90 Laureate Navi

15.01.2015 | Tapio Ketonen
Dacian laatu pitää – kestotestin väliraportti: Dacia Logan MCV TCe 90 Laureate Navi

Dacian testi on sujunut hienosti. Odotukset loppumatkallekin ovat siis korkealla.

Dacia on palvellut myös syyskaudella kiitettävästi. Toki viime syksyn olosuhteet olivat helpoimmat vuosikausiin.

Sateista ei ollutkaan niin väliksi, sillä alkuperäiset pyyhinsulat olivat kelvottomat. Moitimme pyyhkimien työjälkeä jo keväällä, ja syksyllä huono pyyhintätulos sai vielä seurakseen lievän hyppimisen. Sulat olisi pitänyt uusia keväällä eikä vasta 20 000 kilometrin huollossa. Uudet ovat rungottomat, niissä ei ole nivelöityjä sulankiinnikkeitä.

talvirenkaiden asentamisen jälkeen tutkimme autoa hieman tarkemmin, ja tällöin havaitsimme oudon epäsymmetrian varustuksessa. Vasemman takapyörän edessä oli muovinen läppä. Oikealla sen sijaan olivat vain tyhjät kiinnitystapit jäljellä.

Päättelimme, että läppä ja kiinnitysmutterit olivat huomaamattamme kadonneet. Havaitsimme myöhemmin, että vasemmallakin ne olivat miltei menoteillä: mutterit olivat löysällä. Kapeasta mutta aika pitkästä läpästä ei ymmärtääksemme ole hyötyä pyörän edessä. Talvella jääkokkareet saattavat rikkoa sen. Yläosakin vain kerää kuraa alleen.

Huollossa todettiin, ettei läppää löydy varastosta, vaan se pitäisi tilata. Päätimme kuitenkin antaa asian toistaiseksi olla, koska emme pitäneet sitä sen arvoisena, että läppä kannattaisi tilata joulun alla Hämeenlinnaan. Haetaan se sitten joskus myöhemmin.

Tarkastelussa ennen huoltoa paljastui, että joku oli tehnyt tuttavuutta takapuskurin oikean pään kanssa, koska siinä oli hankausjälkiä. Niiden korjaus saa odottaa testin loppuun.

Loganin bensatankki on mitoitettu reilusti. Esitteen tekniikkataulukon mukaan säiliön tilavuus on 50 litraa, mutta olemme tankanneet jopa 64 litraa, ja ajamalla on asemalle aina tultu.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Koska kulutus on maantieajossa mittarin mukaan 80–100 km/h nopeuksilla vain vähän päälle viisi litraa sadalla, autolla pääsee yli tuhannen kilometrin tankkausväleihin.

On miellyttävä ajaa autolla, kun ei tarvitse miettiä, missä pitäisi seuraavan kerran tankata. Helppoutta lisää sekin, että moottori ei kuluta öljyä.

Moittimistakin Daciasta sentään löytyy. Jo aiemmin kerroimme häikäisysuojien peileistä puuttuvista suojaläpistä. Myös lasinnostimien kytkimien sijoitus kojelautaan lämmityslaitteen säätimien alle on hankala.

Lämmityslaitteen puhallin pyörii myös virta-avaimen radioasennossa. Parempi olisi, jos puhallin käynnistyisi vasta sytytysvirran kytkemisen jälkeen.

On hyvä, että sisävalot sammuvat automaattisesti. Niiden toiminta-aika on kuitenkin lyhyt. Suomen syksyn pimeydessä valot voisivat palaa pidempään.

Tätä kirjoitettaessa talvi ei ole vieläkään kunnolla alkanut. Toivottavasti se kuitenkin tulee, jotta saamme Logan MCV:stä kokemuksia myös kylmissä olosuhteissa ja lumessa. Ne kuitenkin kuuluvat Suomeen todennäköisesti jatkossakin.

Artikkeli on julkaistu, ja luettavissa kokonaisuudessaan Tuulilasin numerossa 1/2015.

Tilaa Tuulilasin viikkokirje, joka pitää sisällään automaailman ajankohtaisimmat ja tärkeimmät asiat. Viikkokirje ilmestyy perjantaisin.  

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.