Honda Civic 5D 1.8 Sport

15.04.2006 |
Honda Civic 5D 1.8 Sport

Civicin moderni ulkokuori on rohkea veto, eikä sisälläkään ole tyydytty aivan tavanomaisiin ratkaisuihin. Voiko näin persoonallinen perheauto olla käytännöllinen? Testasimme radikaalin keskiluokkalaisen kotimaan pakkaskeleillä.

Viime vuonna Geneven autonäyttelyssä esitelty Civicin konsepti hätkähdytti. Moni piti kiiltävän oranssia Civiciä enemmän tutkielmana kuin lähes valmiina tuotantoversiona. Tehtaan edustajat kuitenkin vakuuttivat ulkomuotojen olevan lopulliset. Puheet tutkielmasta loppuivat viimeistään viime syksynä Frankfurtissa, kun valmis viisiovinen Civic esiteltiin.

Civic on aina ollut Hondalle elintärkeä malli. Niinpä valmistaja on ottanut melkoisen riskin suunnitellessaan täysin massasta poikkeavan auton. Toisaalta se on turvannut selustansa perinteisemmän näköisellä sedanilla.

Uuden mallin kysyntä on yllättänyt maahantuojan: tammikuussa myynti oli jo ylittänyt tuhannen kappaleen rajapyykin. Varausmäärät ovat parissa kuukaudessa nousseet edellisen Civicin loppuvaiheen koko vuoden myynnin ohi. Ensimmäiset asiakkaat saivat autonsa tammikuun lopussa.

Suunnittelu ja tekniikka

Erikoisten muotojen ja teknisten ratkaisujen yhdistäminen käytännöllisyyteen ei ole helppoa. Viime aikoina varsinkin ranskalaisautojen linjat ovat usein ajaneet käytännöllisyyden edelle. Nykypäivänä tällainen onnistuu, sillä kuluttajat hakevat yksilöllisyyttä ja erikoisuutta – jopa käytännöllisyyden kustannuksella.

Tältä pohjalta on käynnistynyt myös uuden Civicin suunnittelu. Malli ei ole kunnolla löytänyt identiteettiään kahdeksan sukupolven aikana, vaan muodot ovat soutaneet perinteisen ja modernin välillä. Jopa saman sukupolven eri korimallit ovat olleet selvästi toisistaan poikkeavia.

 

Uusi viisiovinen Civic liikkuu aivan muotoilun äärirajoilla. Edeltäjään verrattuna linjat ovat täysin eri planeetalta, alusta on uudistunut, konehuoneessa pauhaa uutta tekniikkaa, moottori pyörii eri suuntaan ja korimallitkin eroavat täysin toisistaan. Olemus on aiempaa lihaksikkaampi, sillä Civic on edellismalliin nähden lyhentynyt, madaltunut ja leventynyt.

Konehuoneen puolella uutta tekniikkaa edustaa 1,8-litrainen i-VTEC-moottori. Edelliseen 1,6-litraiseen verrattuna vaihteisto on sijoitettu vasemmalle puolelle, eli moottorin pyörimissuunta on ”oikea”. Venttiilien ohjausta on kehitetty, eikä moottorissa ole enää erillistä pakosarjaa.

Toinen bensakone on perinteisempää tekniikkaa edustava 1,4-litrainen, joka tarjoaa 83 hevosvoiman tehon. Molemmat on varustettu kuusiportaisella manuaalilaatikolla. Isomman bensakoneen yhteyteen on tarjolla myös kuusinopeuksinen automatisoitu i-shift-käsivaihteisto. Perinteisen automaattivaihteiston saa ainoastaan porrasperään.

Accordia ja CR-V:tä liikuttava 2,2-litrainen dieselmoottori saataneen Civicin nokalla Suomeen ensi vuonna. Hybriditekniikalla ladattu sedan-versio tulee myyntiin jo tänä keväänä. Kolmiovinen kori esitellään puolestaan Type-R:n muodossa maaliskuussa Genevessä. Vauhdinnälkäiset saavat odottaa autoa Suomeen ainakin vuoden verran.

Eri korimallien alustaratkaisut poikkeavat toisistaan. Etupään tuenta on kummassakin sama: apurunko, L-malliset alatukivarret, joustintuet sekä kallistuksenvakain. Takana viisiovisessa käytetään yhdysheiluriakselistoa, kun taas sedanissa on monivarsituenta. Jälkimmäisestä on hatchbackin kohdalla luovuttu, koska se vie yhdysheiluriakselistoa enemmän tilaa. Näin tavaratila on saatu suuremmaksi ja takapenkin muunneltavuus paremmaksi.

Viisiovista Civiciä myydään kolmella varustetasolla: Comfort, Sport ja Executive. Testissämme olleen Sport-version nimi on hämäävä, sillä se on vain yksi varustetaso muiden joukossa. Perus-Comfortiin verrattuna suuremmat 225/45 R 17 -kumit ja erilaiset iskunvaimentimet kuuluvat myös huippumalli Executiven varustelistaan. Istuimet ja jousitus ovat kummassakin samat kuin Comfortissa.

Civicin viisiovisessa mallissa on aiempaa enemmän eurooppalaisia vaikutteita. Myös tekniikassa on runsaasti uutta.

Tilat ja mukavuus...

 

Ensi kertaa kuljettajan paikalle istahtava hätkähtää. Kojelauta on kaukana perinteisestä, ja joka puolelle ohjaamoa on kylvetty urheilullista alumiinin väriä. Kiiltävä, tumma pleksi kiertää puoliympyrän muotoisena ohjauspyörän takana. Kokonaisvaikutelma on sporttinen.

Ratin kehän välistä paistavat kierrosluku-, polttoaine- ja jäähdytysnesteen lämpömittarit sekä liuta varoitusvaloja. Digitaalinen nopeusmittari syttyy kuljettajan näkökenttään selvästi ylempänä. Lämmityslaitteen ja ja soittimen sekä kellon näytöt sijaitsevat keskemmällä kojelautaa.

Nopeusmittarin sijoitus lähelle tuulilasin alareunaa on onnistunut. Kuljettaja saa kurkattua lukeman pienellä katseen siirrolla. Kumpikaan mittaristo ei ole myöskään piiloutunut ratin kehän taakse – tämä riippuu tietysti kuljettajan pituudesta.

Hallintalaitteet tuntuvat pienen tutustumisen jälkeen aivan normaaleilta: sijoittelu on perinteisiin verrattuna jopa kuljettajakeskeisempi. Kaikki tarpeellinen on kerätty ohjauspyörän molemmille puolille käsien ulottuviin. Toisaalta nappulat ovat osittain ratin takana piilossa.

Civiciä ei käynnistetä virta-avaimella, vaan erillisestä käynnistysnapista ratin vasemmalta puolelta. Tavallisen avaimen ja napin yhdistelmä tuntuu oudolta. Punainen starttinappi antaa ehkä jossain tilanteissa katu-uskottavuutta, mutta napin hyöty tulee esille vasta täysin avaimettomassa järjestelmässä, jossa auto tunnistaa avaimen esimerkiksi kuljettajan taskusta. Nyt kuski joutuu räpläämään autoa kahdesta kohtaa ennen starttausta.

Kuljettajan olot ovat kohdallaan: ajoasennon saa ruuvattua helposti kuntoon. Istuimen pitkittäissäätövara riittää 185-senttiselle kuljettajalle, mutta pidemmällä ohjastajalla jalat jäävät koukkuun. Pidemmillä myös muuten hyvä reisituki jää vajavaiseksi. Istuin säätyy portaattomasti korkeussuunnassa, mutta selkänoja kallistuu portaittain.

Ohjauspyörä liikkuu niin korkeus- kuin etäisyyssuunnassakin. Istuin tuntuu ryhdikkäältä: istuinosa on littana, mutta voimakkaammin muotoiltu selkänoja antaa tarvittavan sivuttaistuen. Ristiseläntuen säätöä ei saa edes lisävarusteena. Keskikyynärnoja sekä ovi- verhouksen noja ovat sopivalla korkeudella.

...Tilat ja mukavuus

 

Taakse mentäessä huomio kiinnittyy 90 astetta aukeavaan takaoveen. Civicissä on otettu käyttöön Jazzista tuttu toiminto, jossa takapenkin istuinosat nousevat ylös selkänojia vasten. Näin takapenkin paikalle muodostuu noin 120 senttiä korkea kuljetustila. Tämän mahdollistaa normaalia edemmäs sijoitettu polttoainesäiliö.

Takatilat ovat kelpoiset jopa kolmelle: leveä auto tarjoaa hyvät hartiatilat. Suurimpana rajoituksena on pääntila, joka ryhdikkäästi istuttaessa riittää nippa nappa 180-senttiselle matkustajalle – jyrkästi taaksepäin kaartuvan kattolinjan vuoksi. Polvitilaa riittää pidemmillekin, vaikka etuistuimet olisivat aivan taka-asennossaan. Varvastila on etuistuimien alla vähäinen, mutta matala keskitunneli ei pienennä keskimatkustajan jalkatiloja. Reisituessa on toivomisen varaa matalalle sijoitetun penkin vuoksi.

 

Tavaratila laajenee paitsi nostamalla istuinosa, myös perinteisesti: selkänojat taittuvat eteen suhteessa 60:40. Laajennus sujuu kätevästi – istuinosa liukuu selkänojaa kaadettaessa pois tieltä, jolloin sitä ei tarvitse erikseen nostaa pystyyn. Homma hoituu yhdellä kädellä, kun pääntuet on ensin painettu alas.

Lattiapinta kääntyy aivan vaakatasoon, mutta laajennettuun osaan nähden jää muutaman sentin porras. Juomakorien määrä kasvaa perustilan yhdeksästä 23 yksikköön. Kontti on selkeä, ja sieltä löytyy neljä metallista kuormansidontalenkkiä sekä tavaraverkko. Myös virran ulosotto on vakiokamaa. Luukku saisi aueta muutaman sentin korkeammalle. Sisäpuoliset kahvat helpottavat sulkemista.

Melutaso nousee melko korkeaksi. Päämelunlähteinä ovat yleiskohina sekä nastarenkaiden ääni. Moottori ilmoittaa selvästi itsestään korkeammilla kierroksilla.

Modernin näköinen ulkokuori kätkee sisälleen väljät ja käytännölliset tilat. Mukavuus kärsii korkeasta melutasosta sekä pintakovasta jousituksesta.

Ajettavuus

Civicin alusta on urheilullinen, mutta valitettavasti myös pintakova. Tien epätasaisuudet välittyvät jatkuvasti matkustajien ahtereihin, ja suuremmat terävät kuopat jytkäyttävät koria kunnolla. Mukulakivetyksellä meno on suorastaan epämiellyttävää. Suuret heitot jousitus vaimentaa hyvin.

Vakiokokoa maltillisemmat 205/55 R 16 -nastarenkaat tuntuvat hieman liian joustavilta jämäkän alustan pariksi. Civic vaeltelee suorassa maantieajossa taajaan. Myös urat saavat auton muuttamaan kulkusuuntaa melko helposti. Nopeissa suunnanvaihdoissa ohjaava taka-akseli aiheuttaa selvää perän viivästelyä, jota nopea ohjaus korostaa. Perä lähtee aluksi normaaliin liikkeeseen, mutta tekee hetken päästä inhottavan ylimääräisen muljahduksen. Rauhallisessa kaarreajossa tämä ei tunnu.

Sähköisesti tehostetun ohjauksen keskialue on tarkka jopa nastarenkain ja ohjaustunto hyvä. Palautuvuus ei sen sijaan ole paras mahdollinen. Ohjaus on erittäin nopea: kierroksia kertyy laidasta laitaan ainoastaan 2,3.

Vastapainoksi Civicin kääntöympyrä on suuri, mikä tekee kaupunkiajosta kankeaa. Hyvin vääntävän moottorin puolesta autolla ajelee mielellään taajamassakin. Takanäkyvyys on suurista sivupeileistä hyvä, mutta taustapeilin näkymää rajoittaa kahteen osaan jaettu takalasi ja osien välissä oleva spoileri. Lasin muovisessa alaosassa ei ole lämmitintä eikä yläosassakaan pyyhintä. Tämä haittaa sadekelillä – rapa ei sinänsä lennä ajossa kaltevalle takalasille. Ristiin huitovat tuulilasinpyyhkimet jättävät A-pilarien viereen melko paksut raparaidat.

Jämäkkä alusta kantaa kuorman hyvin. Neljän hengen miehityksellä ja 100 kg lasti kontissa alusta tuntuu jopa paremmalta kuin tyhjänä. Jousituksen pintakovuus vähenee, eikä takapää muljahtele läheskään yhtä paljon. Perä ei pohjaa kuormalla suurissakaan montuissa.

Vakiona oleva ajonvakautus on melko mustasukkainen liu’uille, sillä se rajoittaa menoa jo liukastelun alkuvaiheilla. Ilman järjestelmää Civic on selvästi yliohjaava, mutta perän käytös on melko tasapainoista. Kuormalla takapää karkaa sladiin tyhjää autoa rauhallisemmin.

Civicin urheilullinen alusta ei yllä mukavuudeltaan eurooppalaistasolle. Ohjaus on saatu tunnokkaaksi, mutta alustan käytöksessä on outoja piirteitä. Ääritilannekäytös on kuitenkin rauhallinen.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Suorituskyky

Hondan moottoritekniikka ei taaskaan tuota pettymystä: uusi, 140-hevosvoimainen voimanlähde on onnistunut paketti. Tuttuun tapaan se on urheilullisen yläviritteinen, mutta myös alarekisteristä löytyy vääntöä, vaikka maksimimomentti löytyykin vasta 4 300 r/min kohdalla.

Sitkeysarvot ovat keskikokoisten perheautojen joukossa hyvät. Ainoastaan kuutosella aika painui huonommaksi suhteessa muihin vaihteisiin.

Mittasimme kiihtyvyyden kylmällä ja kostealla asfaltilla, joten suora vertailu tehtaan arvoihin ei onnistu. Etuakselilla pyörivät kuitenkin kesärenkaat, joten lähdimme liikkeelle paikaltaan. Kellot pysähtyivät keskimäärin 9,4 sekunnin aikaan, mikä jää tehtaan ilmoituksesta 0,8 sekuntia.

Jarruja ei mitattu, mutta käytännön kokeilujen perusteella niissä ei ilmennyt heikkouksia. Moottorin ominaisuudet sopivat hyvin sekä taajama- että maantieajoon: yläkireyden ohella vääntöä piisaa myös alemmilla kierroksilla.

Kustannukset, turvallisuus ja varusteet

Neli- ja viisiovisten Civicien hinnoittelu- ja varustepolitiikka eivät kulje käsi kädessä: varustelussa on eroja, vaikka mallinimet ovat samoja. Viisiovisen hinnat lähtevät 20 800 eurosta, neliovinen alkaen-malli maksaa 23 300 e. Testaamamme Sport-viistoperä on 23 900 euron arvoinen.

Kaikkiin viisiovisiin Civiceihin kuuluu vakiona mm. kaksi etu- ja sivuturvatyynyä, turvaverhot, ABS-jarrut hätäjarrutustehostuksella ja sähköisellä jarrupaineenjaolla sekä ajonvakautus luistonestolla. Kaikissa malleissa on myös automaatti-ilmastointi, kauko-ohjattu keskuslukitus, cd-radio, ohjauspyörän etäisyys- ja korkeussäätö sekä ajotietokone.

Sportista löytyy lisäksi etusumuvalot, vakionopeudensäädin, pyyhkimien sadetunnistin, kevytmetallivanteet ja nahkaratti. Kalleimpaan Executive-malliin kuuluvat mm. navigointilaite ja lasikatto.

Huollattaminen tapahtuu joko vuoden tai 20 000 kilometrin välein. Laskentajaksomme (3v/60 000 km) aikana teetettyjen pakollisten huoltojen kokonaissumma jää kohtuullisen alhaiselle tasolle. Jakopään pyörittämisestäkään ei aiheudu ylimääräisiä kustannuksia, koska sen hoitaa huoltovapaa ketju. Varaosahinnat ovat normaalia tasoa. Kulutuslukemat pysyivät kohtuullisena kaikilla mitatuilla osa-alueilla.

Perustakuu on 3 vuotta/100 000 km ja korin puhkiruostumattomuustakuu 12 vuotta. Lisäksi tehdas on määritellyt erikseen takuut alustalle ja pakoputkistolle. Euro NCAP -törmäystestiä ei Civicille ole vielä tehty.

Varustetaso on runsas, ja käyttökustannukset vaikuttavat melko alhaisilta. Bensaa kuluu kohtuudella.

Loppuarvostelu

 

Civicin muodot joko ihastuttavat tai vihastuttavat – ilman mielipidettä on vaikea jäädä. Suunnittelijat ovat joka tapauksessa pitäneet lupauksensa: käytännöllisyys on paketoitu erittäin erikoiseen kuoreen. Sisätilat sopivat perhekäyttöön aina tavaratilaa myöten.

Auton parhaita puolia on uusi 1,8-litrainen moottori. Jousitus ei ole läheskään niin mukava kuin pahimmilla kilpailijoilla, eikä ajettavuus ainakaan nastarenkain yllä ulkokuoren lataamien odotusten tasolle.

+ Sisätilat+ Suorituskyky+ Persoonallisuus

– Epämukavuus– Takanäkyvyys– Melutaso

 

Mallisto
 Iskutilavuus cm3TehokW (hv)HintaeuroaVapaa autoetueuroa
1.4 Comfort1 33961 (83)20 800490
1.8 Comfort 1 799103 (140)22 800520
1.8 Sport 1 799103 (140)23 900530
1.8 Sport i-Shift 1 799103 (140)25 650560
1.8 Executive1 799103 (140)28 800600
1.8 Sedan Comfort1 799103 (140)23 300520
1.8 Sedan Comfort A 1 799103 (140)24 600540
1.8 Sedan Executive 1 799103 (140)25 300550
1.8 Sedan Executive A 1 799103 (140)26 650570

 

Testiauton lisävarusteet: kangasmatot 78 e.Testiauton hinta: 23 978 euroaTakuu: 3 vuotta/100 000 km. Maalitakuu 3 vuotta, koritakuu 12 vuotta, alustatakuu 10 vuotta, pakoputkiston takuu 5 v.Vakuutusmaksut: liikenne 646 e, auto 1 044 (tiedot Pohjola) 1)Maahantuoja: Honda Motor Europe Finland, HelsinkiValmistaja: Honda Motor Co. Ltd, Tokia, JapaniValmistuspaikka: Swindon, Iso-Britannia

1) = hintaesimerkki Helsingin seudulta, auton käyttäjänä 30-40 v. henkilö

Vertaillen

 

 

Ford Focus 1.6 TI-VCT Sport 5D

+ Ajettavuus+ Alavääntö– Takanäkyvyys– Rengasmelu

 

 

Mazda 3 1.6 HB Elegance Touring Pack

+ Ajettavuus+ Sporttisuus– Ääritilannekäytös– Melutaso

 

 

Volkswagen Golf 1.6 Sportline 5-ov.

+ Jämäkkyys+ Mukavuus– Persoonattomuus– Varustelu

 

 

Vertailuarvot
 CivicFocus3Golf
Hinta euroa23 90023 25024 25023 070
Moottori tyyppi R4R4R4R4
Iskutilavuus cm31 7991 5961 5981 595
Teho kW (hv)103 (140)84 (115)77 (105)75 (102)
r/min6 3006 0006 0005 600
Vääntö Nm174155145148
r/min4 3004 1504 0003 800
0-100 km/h s8,610,811,011,4
Huippunopeus km/h205190182184
EU-kulutus l/100 km(kaup./maant./yhd.)8,4/5,5/6,68,7/5,1/6,49,3/6,0/7,29,8/5,9/7,3
Pituus mm4 2454 3424 4204 204
Akseliväli mm2 6202 6402 6402 578
Omamassa kg1 2651 257

1 260

1 173

Tiedot valmistajien ilmoittamia.

Lasse Lääperi Lehdessä 2/2006

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.