Miksi ajovalojen polttimoissa on eroja?

10.01.2014 | Oskari Pentti
Miksi ajovalojen polttimoissa on eroja?

Halogeenipolttimossa on nimensä mukaisesti lasikuvun sisällä halogeenikaasuja. Ne suojaavat hehkulankaa. Tämä mahdollistaa langan polttamisen kuumempana ja paremmin valoa tuottavana. Philips käyttää eri polttimoissa erilaisia sekoituksia kaikista näistä jalokaasuista.

H7-polttimoissa on kuumana jopa kymmenien barien paine ja korkea lämpötila. Tämän takia tunnetuimmat merkit käyttävät kvartsilasia. Toinen lasivaihtoehto on kovalasi.  Kvartsilasi on paremmin lämpöä ja painetta kestävä kuin kovalasi, vaikka onkin kalliimpaa. Lisäksi se sietää kovalasia paremmin lämpöshokkeja rikkoutumatta.

Pelkkä kalliimpi lasi ei selitä merkkipolttimoiden korkeampaa hintaa. Hinta nousee myös komponenttien, viimeistelyvaiheiden lukumäärän sekä erikoispinnoitteiden käytön takia. Erikoispinnoitteita käytetään polttimon lasissa monesta syystä. Niillä esimerkiksi muutetaan valon värilämpötilaa.

H7-polttimot ovat ulkoisesti samannäköisiä, mutta niissä on eroja. Avainasemassa on hehkulangan ja kirkkaimman valopisteen sijoituspaikka, joka pitäisi optimoida polttimon kantaan nähden. Tuo paikka on tärkeä valokuvion kannalta. Jos hehkulangan sijoituksessa on vaihtelua polttimoiden välillä, on sitä myös valokuviossa.

Volframia käytetään hehkulankana, sillä se on lämpöominaisuuksiensa perusteella paras vaihtoehto. Polttimon palaessa volframi haihtuu hehkulangasta, mutta halogeenien kanssa reagoidessaan se kiinnittyy takaisin langan kuumiin osiin. Polttimoissa käytettävä halogeenikaasujen yhdistelmä hidastaa haihtumista ja lisää siten käyttöikää. Suuren paineen ja korkean lämpötilan käyttämisestä on etuna, että hehkulangasta irtoaa vähemmän atomeja.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Polttimon suojalasissa on pakko olla UV-säteilyä poistava suodatus. Tämä perustuu EU-määräyksiin. Auton umpiolasit ovat nykyisellään usein muovia, ja UV-suodatus vähentää muovin ikääntymistä. Kvartsilasissa on itsessään tehokas UV-suoja.

Polttimoiden kestoiässä on eroja, ja joissain automalleissa polttimot pimenevät varsin lyhyen käyttöajan jälkeen. Yleensä syynä on polttimon kannalta liian korkea jännite. Polttimot suunnitellaan toimimaan yleensä 13,2 voltin jännitteellä, mutta jännite voi pahimmassa tapauksessa olla polttimon kannasta mitattuna jopa 14,2 volttia. CAN-väylällä varustetuissa nykyautoissa polttimonjohtoon ei kaikissa tapauksissa voi asentaa jännitteenalentajaa, joten näissä autoissa lähes ainoa ratkaisu polttimoiden kestoiän pidentämiseen on ns. Longlife-polttimoiden käyttö. Ne ovat nimensä mukaisesti pitkäikäisempiä kuin peruspolttimot. Pidemmän käyttöiän tuomana haittapuolena on kuitenkin valotehosta tinkiminen.

Lue kattava ajovalopolttimoiden testi Tuulilasin numerosta 16/2013.

Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.