Nissan Qashqai 2.0 Acenta 4x4

22.09.2007 |
Nissan Qashqai 2.0 Acenta 4x4

Qashqai on Nissanin vastaus asfalttiviidakon vaatimuksiin. Perheauton ja katumaasturin risteytys kääntää katseita kaupungin sykkeessä, mutta kestävätkö crossoverin ominaisuudet tarkempaa tutkimista? Otimme testiin 2-litraisen nelivetoversion.

Qashqai pyrkii Suomen automarkkinoille ryminällä. Mainoskampanjat julistavat eri tiedotusvälineissä uudenlaisen autoilun ilosanomaa. Urbanproof eli katu-uskottavuus on nyt sitä kuuminta hottia. Jokaisella itseään kunnioittavalla valmistajalla pitää olla mallistossaan jonkin sortin cross-over-menopeli. Maahantuojan usko Qashqaihin on kova, sillä koko vuoden myyntitavoite on kunnioitettavat 2 450 autoa.

Suunnittelu ja tekniikka

Crossoverin perusajatus on yhdistää viisiovisen perheauton ja katumaasturien ominaisuuksia samaan autoon. Buumi on saanut alkunsa Yhdysvalloista, jossa ”oikeat” katumaasturit – Hummer etunenässä – ovat joutuneet ympäristöaktivistien hampaisiin liikaa kuluttavina ekorohmuina. Lisäksi polttoaineen hinta on jo pidemmän aikaa kavunnut Jenkkilässäkin uusiin ennätyslukemiin, joten möhköfanttien alamäki sen kuin jyrkkenee kuluttajien siirtyessä hieman järkevämpiin ja yhteiskunnallisesti hyväksytympiin kulkineisiin.

Qashqai on kokonaan eurooppalaistunut Nissan, sillä se on suunniteltu ja valmistettu Englannissa. Ulkoinen olemus on Lontoossa sijaitsevan Nissan Design Europen käsialaa. Tekniikka on ideoitu Cranfieldissä Bedfordshiren maakunnassa sijaitsevassa Nissan Technical Centre Europessa. Itse kokoaminen suoritetaan Sunderlandin liukuhihnoilla.

Qashqaissa käytetään Nissanin ja Renaultin yhteistyönä suunnittelemaa uutta C-pohjalevyä. Alustaratkaisut noudattelevat perinteistä linjaa. Edestä löytyvät apurunko, kolmionmuotoiset tukivarret, joustintuet sekä kallistuksenvakain. Takana puolestaan apurunko, monivarsituenta, kierrejouset, putki-iskunvaimentimet sekä kallistuksenvakain pyrkivät pitämään renkaat tukevasti tien pinnassa kiinni.

Qashqaista kiinnostuneita hemmotellaan laajalla mallistolla. Moottorivaihtoehtoja on neljä. Bensiinipuolella suorituskyvystä vastaavat Nissanin valmistamat 1,6- ja 2,0-litraiset koneet. Tehoja niistä otetaan ulos 115 ja 141 hevosvoimaa. Molemmat bensamoottorit on varustettu muuttuvalla imuventtiilien ajoituksella. 1,5- ja 2,0-litraiset (106 ja 150 hv) ahdetut ja välijäähdytetyt suoraruiskutusdieselit tulevat Renaultilta. Isompi nakuttaja saapuu Suomeen aikaisintaan kesäkuussa.

1,6-litrainen bensiinimoottori on aina varustettu 5-vaihteisella manuaalilaatikolla. Isomman bensamallin saa joko kuusivaihteisella käsiaskilla tai portaattomalla CVT-vaihteistolla. Pikkudieseliä tarjotaan vain 6-vaihteisena manuaalina. Ison nakun saa myös 6-portaisella perinteisellä automaattivaihteistolla, jos älyää ruksia nelivedon lisävarustelistalta. Neliveto on tarjolla vain kaksilitraisiin malleihin.

 

Nelivetojärjestelmä on toteutettu sähköisesti ohjatulla monilevykytkimellä. Keskikonsolissa sijaitsevassa säätöpyörässä on kolme asentoa: 2wd, Auto ja Lock. Auto-asennossa monilevykytkin jakaa takapyörille voimaa tarpeen mukaan aina 50/50-suhteeseen asti. Lock-asennossa Qashqai etenee kiinteän nelivedon voimin alle 30 km/h nopeuksissa. Rajapyykin ylittyessä järjestelmä kytkeytyy itsekseen takaisin auto-asentoon.

Tosimaasturista ei siis ole kyse, mutta vetopito riittää näinkin talviliukkailla etenemiseen ennen aura-autojen liikkeelle lähtöä. Qashqain maavaraksi luvataan 20 cm. Moottorin muovinen alasuoja roikkui ainakin testiautossamme 15,5 cm:n korkeudella maanpinnasta, ensimmäinen metalliosa puolestaan 18,5 sentin korkeudella. Qashqaista ei ole kovin suuren kärryn vetoautoksi, sillä jarrullisen perävaunun suurin sallittu massa on vain 1 400 kg.

Qashqai on ensimmäinen NDE:n suunnittelema Nissan. Ulkoinen olemus kääntää katseita liikenteessä, ja uutuudesta kiinnostuneita Nissan-kuskeja tuntuu riittävän bensa-asemien liepellä.

Tilat ja mukavuus...

Qashqai on katumaasturimaisella ulkonäöllä varustettu Golf-kokoluokan auto. Maukas ulkoinen habitus kätkee sisälleen ahtaammat tilat kuin etukäteen odottaisi. Perheautoa korkeamman korin ansiosta etuistuimille ei laskeuduta vaan pikemminkin kavutaan. Tämä on positiivinen ominaisuus, joka saa huonoselkäiset ja -jalkaiset hyrisemään tyytyväisyyttään.

 

Etutiloissa ei ole huomauttamista, jos kuljettaja on keskivertoa lyhyempi. Pidemmillä ajureilla ensimmäinen parahdus pääsee etuistuimen liioitellusta korkeudesta. Vaikka istuin olisi alimmaisessa asennossa, kuskin pää viipottaa lasikattoisessa versiossa yllättävän lähellä katonrajaa. Puolustukseksi mainittakoon, että lisävarusteena saatava isokokoinen, tummennettu lasikatto tuo kabiiniin kiitettävästi avaruutta ja valoisuutta.

Etuistuimen pitkittäissäätövara riittää kaikenpituisille kuljettajille. Istuin on keskimittaisille joka suhteessa miellyttävä. Pidemmille istuintyyny on lyhyehkö. Lisäksi aikuisiän diabeteksen riskiryhmään itsensä ahminut kokee selkänojan liian tyköistuvaksi. Istuintyynyn korkeutta voi säädellä portaattomasti. Selkänojan kaltevuussäätö on portaallinen, ja ristiseläntuen säätö kuuluu Acentan ja Teknan varustukseen. Selkänojan sisällä olevat, aktiiviseen pääntukeen liittyvät rakenteet tuntuvat ikävältä selässä, jos kaalia lepuuttaa pääntukea vasten. Keskikyynärnoja on mukavan iso ja portaattomasti pitkittäin säädettävä. Noja toimii samalla säilytystilan kantena.

Ajoasennosta saa luontevan ohjauspyörän riittävän pitkittäis- ja korkeussäädön ansiosta. Soitinta, puhelinta ja vakionopeudensäädintä voi käytellä kätevästi ohjaus- pyörältä. Äänenvoimakkuuden säätimen sijoittaminen liian alas ärsyttää. Näkyvyys eteen ja sivuille on kunnossa korkean istuma-asennon ansiosta. Takaviistoon ja taakse näkymät ovat rajoittuneemmat mm. takapääntukien vuoksi. Suurista sivupeileistä annamme ison plussan. Niistä näkee hyvin, vaikka turvaistuin olisi kytketty etuistuimelle.

Hallintalaitteet ovat muuten hyvin ulottuvilla, mutta ratin vasemmalla puolella piilossa olevien katkaisimien käyttö on aluksi hankalaa. Erityismaininnan ansaitsee kaikkiin varustetasoihin kuuluva audiolaitteisto, johon on integroitu helppokäyttöinen bluetooth-toiminto kännykkää varten. Kun puhelimensa on kerran liittänyt järjestelmään, se löytää kapulan automaattisesti aina liikkeelle lähdettäessä. Yksinkertaista, toimivaa ja laillista.

...Tilat ja mukavuus

 

Takaistuimelle pääsy on hankalaa. Päätä saa nyökkiä reilusti, ja sirompikin ahteri ottaa herkästi lokasuojan kaareen kiinni. Sisällä tunnelma on liian tiivis kolmelle aikuiselle. Varsinkin keskelle joutunut ahdistuu jo 20 kilometrin ajon jälkeen, sillä olo on kuin tolpan nokassa istuisi. Reisituki puuttuu kokonaan eikä jalkoja saa luontevasti aseteltua pidempää reissua ajatellen. Lisäksi polvet ottavat kiinni etuselkänojiin. Reunalla istujat kokevat selkänojan loppuvan kesken sen reunan painaessa ikävästi selkää. Ovikyynärnojatkin tuntuvat liian kapeilta.

Kahden takamatkustajan tilanne on jo parempi. Varvastilaa on runsaasti, ja polvitilat riittävät noin 180-senttisen kuskin takana. Lasikatto syö myös takamatkustajilta pääntilaa muutaman sentin. Keskikyynärnoja on luontevalla korkeudella kaksine mukitelineineen.

Ulospääsy on turhan hankalaa, sillä takaovi ei aukea riittävästi. Tuskaista poistumista vaikeuttavat entisestään oven kookas kaiutinkotelo sekä oviaukon kapeus.

 

Qashqain tavaratila on 410 VDA-litran vetoinen. Emma-ljunga-lastenrattaat mahtuvat kyytiin kokonaisina, mutta hattuhylly nousee hieman koholleen. Kuljettajan takanäkymiin se ei kuitenkaan sanottavasti vaikuta. Tavaroiden lastaaminen on hankalahkoa korkean nostokynnyksen vuoksi. Takaluukku jää aukinaisena yllättävän alhaalle ja aiheuttaa äkillistä kiroilua jo 175-senttiselle lastaajalle. Juomia mahtuu kyytiin 9 korin verran. Tavaratilan laajennus on yksinkertaista – selkänojat vain kumoon. Istuinosa on kiinteä, joten kaadettuna hieman kallelleen jäävien selkänojan puolikkaiden ja tavaratilan lattian korkeuseroksi jää viitisen senttiä.

Qashqain sisätilat vastaavat alemman keskiluokan ahtaimpien menopelien tiloja. Korkean korin ja istuma-asennon ansiosta näkyvyys on normaalia perheautoa parempi.

Ajettavuus

Qashqain jousitusmukavuus ei ole parasta A-luokkaa. Hieman normaalia korkeammalla maanpinnasta kulkeva kori on asettanut jousitukselle tiettyjä reunaehtoja. Korin liiallisten kallistelujen estämiseksi jousituksesta on jouduttu tekemään hieman liian jämäkkä mukavuuden kustannuksella. Epämukavaksi luokiteltava pintakovuus saa auton pompottelemaan tai vaihtoehtoisesti nypyttämään epätasaisilla tieosuuksilla.

Tiestömme lukuisia poikittaissaumoja ei Qashqailla voi ylittää huomaamatta. Terävissä kuopissa kori hytkyy epämiellyttävästi. Kaarteissa esiintyvissä isoissa röykyissä takapään ulosjouston liian hidas vaimennus saa perän pomppaamaan sivulle, jolloin edetään hetken aikaa vain eturenkaiden varassa. Laajemmissa heitoissa alusta toimii onneksi mallikkaammin. Kuormattuna ajomukavuus kohenee ja jousitus kantaa kuormansa hyvin. Soralla ajokäytös on yliohjaavaa ajonvakautuksen leikatessa suurimmat kiireet nätisti pois.

Nissanin ohjaus on nykytyylin mukaan sähköisesti tehostettu. Valitettavan harva autonvalmistaja osaa tällä hetkellä tehdä sellaisen sähkötehostuksen, joka olisi hydraulista järjestelmää parempi tai edes samanveroinen. Qashqainkaan ohjaus ei ansaitse kiitettävää arvosanaa. Tässä tapauksessa sähkötehostus oikein paistaa läpi rattia käänneltäessä. Ohjauksen keskialueella on mukavasti jäykkyyttä muttei juurikaan tuntoa. Lisää käännettäessä teennäinen vaste harottaa kuljettajan toiveita vastaan erittäin voimakkaasti. Piirre korostuu yhdellä kädellä ajettaessa.

Positiiviseksi puoleksi on katsottava ohjauksen voimakas pyrkimys palauttaa ratti takaisin keskiasentoonsa. Kuormattuna hitaanpuoleinen ohjaus ei juuri kevene.

Qashqai on kiitettävän suuntavakaa. Tyynellä säällä auto kulkee vääjäämättä suoraan. Tuulinen päivä tuntuu korkeassa korissa muttei vaikeuta dramaattisesti eteenpäin pyrkivän elämää. Urbaanimaasturin korkeaprofiilinen rengas on pitkittäisurille tunnoton.

Väistökokeessa pääsimme Qashqain alustan sielunelämään perusteellisemmin kiinni. Kuormattuna ajonvakautus päällä auto on rauhallisilla ohjausliikkeillä looginen vietävä, ja ESP ottaa vain turhan vauhdin pois. Nopeilla ohjausliikkeillä kori kallistuu erittäin voimakkaasti vastaantulijoiden kaistalla. Kallistuksen seurauksena jousitus pohjaa ja perä pompahtaa, jolloin ajonvakautus jarruttaa vasenta eturengasta muuttaen auton hetkellisesti aliohjaavaksi. Aliohjauksen takia rattia tulee herkästi käännettyä liikaa ja eteneminen muuttuu kantikkaaksi. Omalle kaistalle palattaessa perä pyrkii aavistuksen yliohjautumaan ajonvakautuksesta huolimatta.

Ajonvakautus pois kytkettynä Qashqai ei aliohjaudu rauhallisilla ohjausliikkeillä vastaantulevien kaistalla vaan pyrkii yliohjautumaan. Omalle kaistalle palattaessa sama toistuu. Paniikinomaisilla ohjausliikkeillä Nissan lähtee herkästi lapasesta ilman määrätietoisia vastaohjauksia. Suosittelemmekin ajonvakautusjärjestelmän käyttöä kaikissa tilanteissa.

Qashqain ajo-ominaisuudet ovat keskinkertaista tasoa. Takajousituksen toiminta on puutteellista eikä sähkötehostettu ohjauskaan ansaitse suitsutuksia.

Suorituskyky

Kaksilitrainen kone tarjoaa lähes 1,5-tonniselle Qashqaille riittävän suorituskyvyn. Mittauksissa alitimme tehtaan lupaaman 0–100 km/h arvon kolmella kymmenyksellä. Moottorin vääntö riittää mainiosti leppoisaan etenemiseen koneen vetäessä pontevasti jo alle 2 000 r/min. Käyntiääni on kiihdytyksissä harmittavan karkea, mutta tasaisilla nopeuksilla koneen ääni ei kantaudu sisään häiritsevästi.

Onnistuneesti välitetyn vaihteiston vuoksi käytännön vaihtamistarve on pieni. Se onkin tervetullutta, sillä tahmea vaihteensiirto ei ole sieltä sujuvammasta päästä. Ohituksissa kolmosvaihde riittää juuri ja juuri 120 km/h nopeuden ylitykseen. 80–120 km/h ottaa aikaa kolmosella 7,6 sekuntia. Nelosella vastaava pyrähdys kestää 9,8 s.

Perstuntumalta mukavan joustavalta vaikuttanut nelikko osoittautui kelpo puurtajaksi myös sitkeysmittauksissa. Viitosta voi lykätä hyvin mielin silmään jo alle 60 km/h nopeuksissa.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Jarrut ovat tehokkaat. Pysähtymismatkat jäävät satasen nopeu­desta alle 40 metriin. Qashqailla on kuitenkin taipumusta kammeta itseään poikittain toisen puolen pyörien ollessa huonommalla kitkapinnalla.

Muuttuvalla imuventtiilien ajoituksella varustettu MR20DE-moottori tarjoaa riittävän suorituskyvyn. Moottorin sitkeys riittää leppoisaan sukkulointiin sekä kaupungissa että maantiellä. Jarrut ovat tehokkaat.

Kustannukset, turvallisuus ja varustelu

Qashqai-malliston edullisimman bensiinimoottorisen etuvedon saa omakseen 23 830 eurolla ja vastaavasti kalleimman nelivetodieselin 37 930 eurolla. Mallisarjan edukkaimpia voi vertailla mielekkäästi alemman keskiluokan perheautoihin (ks. vertailu TL 7/07).

34 230 euron hintaisen testiauton kilpailijoita ovat sitten jo oikeat katumaasturit ja ylemmän keskiluokan perheautot. Qashqai joutuu siis kamppailemaan elintilastaan kovassa seurassa.

Acentan mukavuusvarustelu on perus-Visiaa runsaampaa. Kaksivaiheinen automaattinen ilmastointi, säädettävä ristiseläntuki kuljettajan istuimessa, takaistuimen keskikyynärnoja, vakionopeudensäädin, liukuva keskikyynärnoja edessä sekä lukuvalot ja lehtitaskut takana kuuluvat 1 900 euron arvoiseen pakettiin. Ulkopuolella nämä kaksi varustelutasoa erottaa Acentan kevytmetallivanteista, sumuvaloista, maalatusta maskista, korinvärisistä ovenkahvoista sekä sivupeileistä, jotka taittuvat sähköisesti suojaan tarpeen mukaan. Tekna tuo 2 100 euron lisäsijoituksella Acentaan nähden mm. ksenonvalot, älyavaimen, tummennetun lasikaton, peruutustutkan, kuuden cd:n vaihtajalla varustetun audiojärjestelmän sekä 17-tuumaiset kevytmetallivanteet.

Qashqaille ei ole vielä tehty puolueetonta kolaritestiä, joten Euro NCAP -tulokset antavat vielä odottaa itseään. Turvavarustelu on kiitettävä. ABS-jarrut sähköisellä jarrupaineen säädöllä ja hätäjarrutustehostuksella, ajonvakautus, neljä turvatyynyä sekä turvaverhot kuuluvat kaikkiin varustetasoihin. Etuturvavöiden esikiristimet voimanrajoittimilla ja aktiiviset pääntuet antavat lisäsuojaa kolaritilanteissa. Takapenkin Isofix-kiinnityspisteet helpottavat lastenistuimien kanssa äheltäviä. Etumatkustajan turvatyyny on poiskytkettävissä.

Nissanin ylläpito on keskimääräistä kalliimpaa. Vakuuttaminen ja varaosat maksavat, ja huoltohinnatkin ovat korkeat. Menovesi maistuu Qashqaille reippaanlaisesti. Kaupunkikulutuslenkin 11,8 l/100 km on katumaasturitasoa, eikä maantielläkään turhia pihistellä. Kahden viikon testikulutus oli 9,3 litraa satasella.

Qashqain hankintahinnat vaihtelevat laajalla välillä. Mukavuus- ja turvavarustelu ovat kunnossa. Kulutuslukemat varsinkin kaupunkiajossa ovat yläkantissa.

Loppuarvostelu

 

Nissan Qashqai herättää hämmennystä. Muhkea ulkonäkö asettaa odotukset korkealle, mutta tarkempi tutustuminen paljastaa sisällön varsin keskinkertaiseksi. Takajousituksen sekä ohjauksen omituisuudet himmentävät haluttavuutta.

Nelivetomallien hinnat eivät ole kilpailukykyisiä. Samalla rahalla saa mukavampia, tilavampia, taloudellisempia ja ajettavuudeltaan parempia autoja. Qashqai ja muut crossoverit ovat kulkupelejä, joita hankitaan tunteiden pohjalta, ei järkiperustein. Eikä siinä ole mitään väärää. Vai onko?

 

+ Hyvä näkyvyys+ Melutaso+ Malliston laajuus

– Ohjaus– Jousitus– Takatilat

 

Mallisto
 Iskutilavuus cm3TehokW (hv)HintaeuroaVapaa autoetueuroa
1.6 Visia1 59884 (115)23 830535
1.5 dCi Visia1 46178 (106)27 830595
2.0 Visia 1 997104 (141)28 330595
2.0 Visia CVT1 997104 (141)30 130625
2.0 dCi Visia1 994110 (150)29 330615
2.0 Visia 4x41 997104 (141)31 130635
2.0 Visia 4x4 CVT1 997104 (141)32 930665
2.0 dCi Visia 4x41 994110 (150)32 130655
2.0 dCi Visia 4x4 Aut.1 994110 (150)33 930675

Acenta-varustetason lisähinta kaikkiin malleihin 1 900 e ja Teknan 4 000 e.

 

Testiauton lisävarusteet: Metalliväri 550 e, tummennettu lasikatto sähköisellä aurinkosuojalla 650 e.Testiauton hinta: 34 320 euroaTakuu: 3 v/100 000 km. Korin puhkiruostumattomuustakuu 12 v, maalitakuu 3 v.Vakuutusmaksut: liikenne 656 e, auto 1 312 e 1)Maahantuoja: Nissan Nordic Europe Oy, EspooValmistaja: Nissan Europe SASValmistuspaikka: Sunderland, Englanti

1) = Tiedot Pohjola. Autovakuutus: Superkasko + Superlunastus, omavastuu 150 euroa. Hinnat Helsingissä nollabonuksin, kun vakuutuksenottaja on 43-vuotias mies. Hinnat pyöristetty lähimpään euroon.

Vertaillen

 

 

Honda CR-V 2.0i Comfort 4WD

+ Sisätilat+ Kulutus– Vaihteensiirto– Suppea mallisto

 

 

Skoda Octavia Combi 2.0 FSI 4x4 Elegance

+ Ajettavuus+ Moottorin ominaisuudet– Lämpeäminen talvella– Maavara

 

 

Toyota RAV4 2.0 VVT-i 4WD

+ Hyvä näkyvyys+ Kontin muunneltavuus– Moottorin vääntö– Meluisuus

 

 

 

Vertailuarvot
 QashqaiCR-VOctaviaRAV4
Hinta euroa33 03034 95033 89034 400
Moottori tyyppi R4R4R4R4
Iskutilavuus cm31 9971 9971 9841 998
Teho kW (hv)104 (141)110 (150)110 (150)112 (152)
r/min6 0006 2006 0006 000
Vääntö Nm196192200194
r/min4 8004 2003 5004 000
0-100 km/h s10,610,29,710,6
Huippunopeus km/h190190202185
EU-kulutus l/100 km(kaup./maant./yhd.)11,0/7,0/8,410,4/6,7/8,111,6/6,6/8,411,0/7,2/8,6
Pituus mm4 3154 5254 5724 395
Akseliväli mm2 6302 6302 5782 560
Omamassa kg1 4901 569

1 505

1 465

Tiedot valmistajien ilmoittamia.

Pasi Piironen Lehdessä 8/2007

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.