Pikakoe: Garmin-navigaattori – isolta näytöltä

26.03.2014 | Timo Nurmi

Tarvikkeina myytävät autonavigaattorit ovat kasvaneet vähä vähältä. Isompi ruutu vie tilaa, mutta tuo etua käyttäjälle.

Jälkiasennettavien tarvikenavigaattorien näytön koko oli pitkään yleisesti 3,5 tuumaa. Sitten alkoi kilpajuoksu koon perässä. Myyntiin ilmestyi 4,3-tuumaisia näyttöjä, ja vähän myöhemmin yleistyivät jo viisituumaiset näytöt. Nykyään viisituumaisella ruudulla varustetun navigaattorin saa jo varsin edullisesti.

Kehitys ei näytä pysähtyneen tähänkään. Monitoiminäytöt yleistyvät uusien autojen tehdasasenteisina varusteina, ja parhaimmillaan ruudut ovat jo todella kookkaita. Koot kasvavat myös jälkimarkkinapuolella, ja esimerkiksi Garmin on tuonut myyntiin 6,1-tuumaisella näytöllä varustetun navigaattorimallin.

Garmin nüvi 65LM -navigaattori on lajissaan tavanomaisen näköinen. Ruutua ympäröivät kehykset ovat koholla näytön tasosta ja leveydeltään samaa tasoa kuin useimmissa muissa malleissa. Garmin itsekin on tosin esitellyt malleja, joissa laitteen etupuoli on tasainen ja kauttaaltaan lasimainen.

Kiinnitysmahdollisuuksia

Navi kiinnitetään tuulilasiin imukupilla, jossa on kätevä "kiristinvipu". Se vetää kupin keskiosaa sisäänpäin, jolloin kiinnitys lasista lujittuu. Imukuppivarren navigaattorin puoleisessa päässä on välikappale, jonka avulla navin voi irrottaa kiinnityksestään ilman kovaa voimankäyttöä. Välikappale jää tällöin kiinni imukuppivarteen, ja itse laitteen voi napata mukaan rosvoja kiinnostamasta, kun auton jättää vaikkapa yleiselle parkkipaikalle.

Ns. tupakansytytinliittimellä varustettu virtakaapeli on riittävän pitkä, jotta navin voi sijoittaa isossakin autossa melko vapaasti minne tahansa kohtaan tuulilasin alaosaa. Kauneusvirheenä ovat kaapelin lukuisat mutkat, jotka ovat syntyneet sen ollessa tiukasti kiepille pakattuna myyntipakkauksessa. Sama ongelma on todella monissa tämäntyyppisissä sähkölaitteissa.

Kokeilimme laitetta Opel Astra Sports Wagon -farmarissa, jossa oli tavanomainen tuulilasi ilman erityisiä heijastuksenestokalvoja ja lämmitystä. Ensimmäisessä kylmäkäynnistyksessä laitteelta kesti pari minuuttia löytää satelliitit, seuraavilla kerroilla laite paikansi itsensä käynnistyksen jälkeen nopeasti.

Iso koko auttaa

Heti ensiaskeleet Garminin kanssa osoittivat, että suuri näyttö on mukava käytössä. Koon etuina ovat sekä mahdollisuus suurempaan kirjasinten ja symboleiden kokoon että suuremman informaatiomäärän esittämiseen ruudulla kerrallaan. Toisaalta isompi koko merkitsee tietysti myös, että laite peittää tuulilasiin kiinnitettynä suuremman osan kuljettajan näkökentästä. Tätä ongelmaa voi kiertää hankkimalla ilmaventtiilitelineen (20 euroa), jolla navin voi kiinnittää ilmasuuttimen ritilään kojelaudassa.

Garmin hoitaa asiansa asiallisesti. Karttapohja on suhteellisen pelkistetyn näköinen, mikä on hyvä asia, sillä ajettaessa on tärkeää saada ruudulta tarvitsemansa informaatio mahdollisimman helposti ja nopeasti.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Esimerkiksi liittymissä laite opastaa jakamalla näytön karttaosaan ja erilliseen näkymään edessä olevasta liittymästä. Näkymässä osoitetaan, mikä kaistoista on valittava oikeaan suuntaan päätymiseksi. 

Karttaopastuksen lisäksi Garminissa voi tietysti kytkeä päälle ääniohjauksen. Kokeilemamme miesääni hoitaa opastuksen melko luontevasti. Lukemia, kuten teiden numeroita, lueteltaessa kuuluu selvimmin, että kyseessä ei ole oikea ihminen. Tämän ja jokseenkin kaikkien muidenkin tarvikenavigaattorien ongelma on, että kaiutin on laitteen takapuolella eli ääni suuntautuu kohti tuulilasia. Muutenkin pieni kaiutin, pieni lähtöteho ja autossa oleva ajomelu tekevät selkeän ja kuuluvan puheohjauksen tuottamisesta haasteellista.

Kuten navigaattoreissa on tapana, tämänkin laitteen voi kytkeä ilmoittamaan liikennevalvontakameroista. Ottamatta kantaa varusteen järkevyyteen voi sanoa, että se toimii sinänsä. Haittana varsinkin isojen kaupunkien alueella on, että varoituksia tulee melkoisen tiheästi, jolloin niiden huomioarvo heikkenee.

Koeajoreiteillämme laite ei aina ollut perillä oikeasta nopeusrajoituksesta, vaikka tämänhetkinen rajoitus on ollut kyseisillä paikoilla voimassa jo pitkään.

Navigoinnin lisäksi Garminin ominaisuuksiin kuuluu mm. matka- ja kulutustietojen keruu. Näppäilemällä ruutua saa esiin melko monipuolista tietoa mm. ajetusta matkasta ja matka-ajoista.

Uusina ominaisuuksina laitteessa ovat mm. liittymäpalvelut sekä koulualuehälytykset. Ensin mainittu tarkoittaa, että laite näyttää seuraavasta liittymästä poistuttaessa lähistön palveluja, kuten ruokapaikkoja ja polttoaineen jakelupisteitä. Jälkimmäinen muistuttaa nimensä mukaisesti, kun ajoneuvo saapuu koulun lähistölle.

Garmin nüvi 65LM on toimiva laite, jonka isosta näytöstä on todellista hyötyä. Toiminnallisesti se ei tarjoa mitään mullistavaa, mutta sen ansio onkin nimenomaan koossa.

Garmin nüvi 65LM

  • Hinta: 179 euroa
  • Myyntipakkauksen sisältö: Navigaattori, imukuppiteline, virtajohto, USB-kaapeli, pikaohje
  • Kartta-aineisto: 24 Länsi-Euroopan maata
  • Näytön koko: 6,1 tuumaa
  • Näytön tyyppi: Resistiivinen
  • Resoluutio: WVGA 800 x 480
  • Paino: 244 grammaa
  • Akun kesto: 1 tunti
  • Lisätietoa: www.garmin.fi

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.