Talvirenkaat rengastestissä

04.11.2010 | TL-verkkotoimitus
Talvirenkaat rengastestissä

Testasimme seitsemän nastallista ja kaksi nastatonta talvirengasta. Toinen nastattomista oli suunniteltu keskieurooppalaisiin olosuhteisiin, toinen pohjoismaisiin keleihin. Lue mitkä kiekot pitävät.

Talvirenkaat 205/55 R 16

Bridgestone Noranza 2 EvoContinental ContiIceContactGislaved NordFrost 5Goodyear UltraGrip ExtremeMichelin X-Ice NorthNokian Hakkapeliitta 7Pirelli WinterCarving EdgeContinental VikingContact5Continental ContiWinterContact TS830

Kaikki nyt testatut nastalliset sekä pohjoismainen nastaton kuuluvat T-nopeusluokkaan, eli suurin sallittu jatkuva nopeus on 190 km/h. Keskieurooppalaisen nastattoman nopeusluokka on H (210 km/h).

Testin uunituorein tulokas on Continental, jonka mallinimi on vaihtunut WinterVikingistä IceContactiksi. Nastojen sijoittelu noudattaa viime vuonna löyhennettyä asetusta, jonka mukaan myös kulutuspinnan keskikolmannekselle saa asentaa nastoja. Nastat on sijoiteltu Nokian renkaan tapaan lähemmäs keskilinjaa. Myös nastojen muoto on muuttunut, ja ne on kiinnitetty tiukemmin renkaaseen.

Muut renkaat noudattelevat edellisvuosilta tuttuja kaavoja, vaikka näkymättömiä muutoksia on voinut tullakin. Pirellin nastat ovat muuttuneet viime vuoteen verrattuna. Niiden kovametallitapin halkaisija on pienentynyt ja nastarunko hieman muuttunut.

LOPPUARVOSTELU

Nasta puree jäähän

Testin tulos oli odotettu: nastarenkailla pärjää vaihtelevilla keleillä paremmin kuin nastattomilla. Jäiset olosuhteet ovat nastattomille hankalimmat. Keskieurooppalaiseen makuun viritetyn nastattoman renkaan tulokset heittelevät eniten: loskaliirrossa ja asfaltilla ehdotonta kärkeä, mutta jäällä lähes vaarallinen.

1. Nokian 9,5

Hakkapeliitta 7 tarjoaa parhaan pidon jäällä, mutta ei nouse ihan kärkeen lumella tehdyissä pitomittauksissa. Rengas säilyttää pitonsa todella pitkään, vaikka auto luistelee jo sivuttain. Tunne on hieman ristiriitainen. Toisaalta sivuttaispidon heikkous näkyy ympyräkokeessa, jossa Nokian kierrosaika oikeuttaa vasta kuudenteen sijaan. Loskaliirrossa rengas jää neljänneksi. Märällä asfaltilla Nokian on kolmanneksi paras. Kesäkelin ajettavuudessa on samanlaisia piirteitä kuin talvisemmissakin oloissa. Autolla voi luistella melkoisesti sivuttain, eikä pito lopu kuin veitsellä leikaten. Tämä lievä yliohjaava piirre ei hankaloita ajamista, kunhan siihen osaa varautua.

2. Pirelli 9+

Pirelli jakaa kakkospaikan Bridgestonen kanssa. Se pärjää paremmin lumella kuin jäällä. Jäälläkin menee muuten hyvin, mutta pidon palautumista on odoteltava, sillä luistot jatkuvat pidempään. Märällä asfaltilla osakkeet ovat korkeammalla kuin edellisillä renkailla. Jarrutuskokeessa Pirelli jää tosin Nokian alapuolelle, mutta ajettavuudessa ei ole suuremmin moittimista. Käytös on loogisen helppoa, vaikka ohjaus ei ylläkään kärkeen. Kuivalla sahaus puskun ja peräluiston välillä pudottaa Pirellin sijoitusta. Vain Pirelli kadotti nastoja jää- ja lumikokeiden viimeisessä osiossa. Yhdestä etupyörästä oli kaikonnut 42 ja toisesta 62 nastaa.

2. Bridgestone 9+

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Bridgestone pureutuu Nokian tapaan hyvin jäähän. Ajettavuutta leimaa lievä yliohjaavuus, mutta pito katoaa loivasti, joten varsinaisesta lipsahtelusta ei ole kyse. Luistoja ei voi kuitenkaan päästää yhtä pitkiksi kuin nokialaisella, tai pito loppuu kokonaan. Lumella Bridgestonen pito on hyvää keskitasoa. Käsittelykokeessa pito oikeuttaisi parempaan tulokseen, mutta muutokset ajettavuudessa pudottavat sijoitusta. Luistot alkavat äkkinäisemmin ja toisinaan tuntuu, että perä lipsahtaa äkkinäiseen luistoon. Toisaalta luistot loppuvat rauhallisesti. Märällä Bridgestonen osakkeet eivät ole yhtä korkealla. Nopeissa suunnanvaihdoissa perä lipsahtelee sivulle.

4. Continental 9,0

Continentalin heikoimmat sijoitukset tulevat jarrutuskokeissa lumella ja kuivalla asfaltilla. Contin parasta antia on ohjaustuntuma: ohjaus on nopea ja tarkka, olipa ajotyyli mikä tahansa. Jäällä ajettavuusyllätyksiä ei ole tiedossa, mutta lumella tilanne on hieman toinen. Ohjaus ei menetä loistoaan polanteella, mutta sivuluistot alkavat äkkinäisemmin. Luistot jatkuvat tuon pienen alkunypyn jälkeen rauhallisesti, ja ajaminen on edelleen helppoa. Märällä asfaltilla jarrutusmatka venähtää Bridgestonen tapaan pidemmäksi kuin muilla. Käsittelykokeessakaan pito ei riitä kärkeen, mutta sijoitus paranee helpon hallittavuuden ansiosta.

4. Michelin 9,0

Michelin jakaa Contin kanssa neljännen sijan. Jäällä ajettaessa käytös on pääsääntöisesti neutraalin rauhallista, vain voimakas kaarrejarrutus saa ajolinjan levenemään. Hieman sama piirre toistuu lumella. Pienemmillä nopeuksilla ohjaus lupailee enemmän. Lähempänä pidon rajaa käytös on alkuun aliohjaavaa, mutta muuttuu luiston alettua neutraaliksi. Luistossa käytös on hieman samanlaista kuin Pirellillä: luistojen loppuminen ottaa reilummin aikaa ja ne ovat laajempia. Asfaltilla ohjaus ei ole ihan yhtä tarkka kuin Continentalilla, mutta tuntuma on kuitenkin kärkipäästä. Käytöskin säilyy neutraalina kaikissa tilanteissa, vaikka pito märällä ei olekaan kärjen luokkaa.

6. Gislaved 9-

Gislaved on jäällä häntäpäässä, mutta petraa sijoitustaan lumella. Gislaved on kautta linjan aliohjaava, mikä verottaa kierrosaikoja, mutta tuntuma tiehen on turvallinen. Asfaltilla Gislaved on tasapainoisin, ja aliohjaava peruskäytös pitää myös pikipinnalla, joten yllätyksiä ei ole tiedossa. Nopeissa suunnanvaihdoksissa kuivalla asfaltilla perä saattaa hypähtää pieneen luistoon, mutta käytös on tämän jälkeen rauhallista. Gislaved menestyy varsin hyvin kaikissa olosuhteissa jäätä lukuun ottamatta. Aliohjaavuuden lisäksi vähäiset muutokset käytöksessä ovat renkaan parasta antia. Voimakas kaarrejarrutus kuivalla pinnalla saa ajolinjan levenemään.

7. Goodyear 8,5

Goodyearin sijoitukset seuraavat melko tarkasti Gislavedin jälkiä. Jäällä lipsahtelut ali- ja yliohjaavuuden välillä heikentävät renkaan osakkeita. Lisäksi Goodyear kärsii siitä, että ohjauksen lisäkääntö saa auton puskemaan muita selvemmin ulkokaarteeseen. Lumella toistuu hieman samanlainen ilmiö, sillä luistot alkavat varkain ja lisäkääntäminen vain pahentaa tilannetta. Märkäkäsittelyssäkin liikakääntö leventää ajolinjaa. Kuivalla asfaltilla sivupito loppuu herkemmin kuin edellisillä renkailla, joten kaistanvaihdossa sekä kaarteissa luistellaan reilummin. Nopeissa suunnanvaihdoissa pusku vaihtuu toisinaan peräluistoon. Luistot alkavat ja loppuvat silti rauhallisesti.

I Pohjoismainen kitkarengas (Continental) 7,5

Pohjoismaisiin olosuhteisiin suunniteltu nastaton pärjää lumella ihan kelvollisesti, mutta jäällä pito ei yllä nastarenkaiden tasolle. Käsittelykokeessa jäällä rengas yltää kuitenkin varsin hyvään aikaan. Luistojen loppumista on silti odoteltava. Lumella ajamista leimaa turvallisen aliohjaava perusvire. Märällä asfaltilla pitoa on huonommin kuin nastarenkailla. Pehmeä kumiseos ei toimi kuivallakaan pinnalla, vaan ajolinjat pyrkivät levenemään. Onneksi testissä olleen renkaan perusluonne on aliohjaavan ja neutraalin rajamailla, muutoin kesäisemmissä oloissa olisi enemmän yllätyksiä tiedossa.

II Keski-Euroopan kitkarengas (Continental) 6,5

Keski-Eurooppaan tehty nastaton rengas olisi paras jättää kotiseudulleen. Positiivisia puolia ovat ominaisuudet kuivalla ja märällä asfaltilla. Jääkäsittelyssä tulee kuitenkin valheellinen hyvänolontunne, sillä ohjaustuntoa voi kehua – mutta vain alhaisella nopeudella. Ongelmia syntyy heti, kun kaarrenopeutta on hivenen liikaa tai kun auto pitää pysäyttää. Ohjaaminen on melkein mahdotonta, ja jarrutusmatkat todella pitkät. Jarrutuspito heikkenee vielä huomattavasti pakkasjäältä plussan puolelle siirryttäessä. Lopputuomio on selvä: tällaista rengasta ei pitäisi käyttää meikäläisissä, vaihtelevissa talvikeleissä lainkaan.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.