Testissä 10 pysäköinninavustinta – miten onnistuu autoilta itsestään pysäköinti?

10.12.2013 | Heinrich Lingner ja Sebastian Renz / AMS
Testissä 10 pysäköinninavustinta – miten onnistuu autoilta itsestään pysäköinti?

Modernit ohjausavustimet mittaavat pysäköintiruutuja ja veivaavat auton itsenäisesti ahtaimpiinkin aukkoihin. Tämä kymmenen avustimen testi kertoo, kuinka hyvä nykyinen automaattisten pysäköintiavustimien sukupolvi on, ja odotettavissa on myös yllätyksiä.

Vertailussa oli mukana kymmenen autoa. Vähimmäisvaatimuksena oli kyky itsenäiseen pysäköintiin, kun kyseessä on pitkittäissuuntainen ruutu kadun oikeassa reunassa. Uudet pysäköintiavustimet osoittautuivat niin hyviksi, että useimmilta autoilijoilta olisi liikaa vaadittu päästä samaan pelkän pysäköintitutkan avulla ilman ulkoisia ohjaajia tai peruutuskameraa. Jopa Mercedes GL saatiin mahtumaan alle kuusimetriseen ruutuun.

Näin me testasimme

Jotta saimme testattua kaikki kandidaatit pituussuuntaisen pysäköinnin suhteen identtisissä olosuhteissa, muodostimme testiä varten 5,50 metriä pitkän pysäköintitilan. Jos testattava auto huomasi tilan ohi ajaessaan ja jos pysäköinti onnistui, tilaa pienennettiin 25 senttiä kerrallaan. Jos tila oli liian pieni, suurensimme sitä niin ikään 25 senttiä kerrallaan. Pisteitä annettiin parkkitilan koon ja pysäköintitarkkuuden perusteella.

Audi A6

Ruudun koko: 5,50 metriä

Pitkittäispysäköinti oikealle x

Pitkittäispysäköinti vasemmalle x

Poikittaispysäköinti x

Poistuminen ruudusta x

Vaikka tämä 4,92-metrinen porrasperä tarvitsee Audin mukaan ruudun, joka on 80 senttiä pidempi kuin auto itse, järjestelmä ilmoittaa 5,50-metrisen ruudun olevan sopiva ja veivaa A6:n rennosti ja varmasti ruutuun. Me kokeilemme 5,25-metristä ruutua, ja avustin uskoo suoriutuvansa myös siitä. Se onnistuu pysäköinnissä useampien liikkeiden kautta, mutta ei ilman kosketusta. Vielä silloinkaan, kun pysäköintitutka piippaa yhtäjaksoisesti, graafinen näyttö vilkkuu punaisena ja A6 koskettaa jo takanaan olevaa autoa, ei systeemi anna käskyä jarruttaa. Onko A6:lla ainoana ongelmia testirakennelman kanssa? Me testaamme Audia kaupungissa satunnaisissa parkkiruuduissa, ja myös siellä se näyttää valitsevan niukkoja ruutuja ja antavan jarrutuskäskyn vasta juuri ennen törmäystä edessä tai takana oleviin autoihin. Onko kyse viasta testiautossa? Me lainaamme kauppiaalta A6:n, ja myös se tunkee itsensä 5,25-metriseen ruutuun. Jos yrittää ajaa ruudusta pois avustimen avulla, auto ilmoittaa, ettei automaattinen poistuminen ruudusta ole mahdollista, koska ruutu on liian pieni. Me kerromme asiasta Audille, joka lähettää meille vielä yhden A6:n. Se jättää 5,25-metrisen ruudun huomiotta, ja pysäköi suvereenisti 5,50-metriseen. Siitä huolimatta Audi saa parkkeeraamisen riskialttiuden vuoksi huonot pisteet kriteerin ”tarkkuus/luotettavuus” kohdalla.   

BMW 1-sarja

Ruudun koko: 5,25 metriä

Pitkittäispysäköinti oikealle x

Pitkittäispysäköinti vasemmalle x

Poikittaispysäköinti -

Poistuminen ruudusta -

Hieman verkkaisesti toimiva pysäköintiavustin, joka vasta kolmannella ohiajokerralla uskaltautuu 5,25-metriseen ruutuun. Se onnistuu kuitenkin pysäköimään kummallekin puolelle katua. i-Drive-käyttökonsepti toimii muuten melko vakuuttavasti, mutta häiritsevää on se, että avustin on piilotettu valikkoon, eikä sen aktivointi onnistu pelkällä napinpainalluksella. Joka tapauksessa auto veivaa ruutuun säilyttäen selvän turvamarginaalin ja antaen ajajalle selkeitä ohjeita.

Hyundai i40

Ruudun koko: 5,50 metriä

Pitkittäispysäköinti oikealle x

Pitkittäispysäköinti vasemmalle x

Poikittaispysäköinti -

Poistuminen ruudusta -

i40 pärjää hyvin. Se pysäköi todella sulavasti 5,50-metriseen ruutuun: vaikuttava tulos, kun auton ulkopituus on 4,74 metriä.   

Lisäksi systeemi antaa selvän varoitusäänen, kun vuorossa on jarrutus tai suunnanmuutos. Se voi myös parkkeerata vasemmalle puolelle yksisuuntaisilla kaduilla. Pieni miinuspiste tulee siitä, että i40 ei pysähdy täysin yhdensuuntaiseen asentoon.

Ford Focus

Ruudun koko: 5,25 metriä

Pitkittäispysäköinti oikealle x

Pitkittäispysäköinti vasemmalle -

Poikittaispysäköinti -

Poistuminen ruudusta -

4,36 metriä pitkä Focus haluaa tilaa ympärilleen: se nimittäin jättää viisimetrisen ruudun täysin huomiotta. Vasta 25 sentin lisäpituus saa sen aloittamaan pysäköinnin. Se ei pidä liian ahtaista paikoista, vaan jättää taakse paljon tilaa. Toisaalta se antaa ajajalle ison ja miellyttävän korkealle sijoitetun näytön kautta selkeitä ohjeita. Kuitenkin: jos katsoo prosessia peruutuskamerasta, voi täysin oikeutetusti saada sen vaikutelman, että parkkeeraisi auton yhtä hyvin itsekin. Ajaja voisi onnistua jopa nopeammin kuin Focus, joka sahattuaan neljä kertaa edestakaisin päättää pysäköinnin hieman liian kauas reunuskivestä. Active Park Assist on kuitenkin jo auton huonon näkyvyyden vuoksi hintansa arvoinen.

Mercedes A-sarja

Ruudun koko: 5,25 metriä

Pitkittäispysäköinti oikealle x

Pitkittäispysäköinti vasemmalle x

Poikittaispysäköinti -

Poistuminen ruudusta -

Mercedeksen A-sarjassa on monia hyviä puolia, mutta hyvä näkyvyys ei kuulu niihin: leveät C-pilarit, pienet sivuikkunat ja vieläkin pienempi takaikkuna häiritsevät näkyvyyttä pysäköitäessä. Siksi lisämaksullinen aktiivinen pysäköintiavustin on lähestulkoon pakollinen lisävaruste, varsinkin kun A-sarjalaiseen ei ole saatavilla yksinään edes pysäköintitutkaa (Parktronic). Samoin kuin iso GL, pystyy A-sarjalainen pysäköimään pitkittäissuunnassa sekä oikealle että vasemmalle puolelle. Sen käyttäminen on lastenleikkiä, kun siihen on ensin tutustunut. Ohjekirjasta ei tosin ole siinä juurikaan apua. Avustin tähyilee hitaassa vauhdissa jatkuvasti sopivia pysäköintiruutuja – jos kuski tällöin panee yksisuuntaisella tiellä vilkun vasemmalle, järjestelmä etsii ruutua vasemmalta puolelta. Jos se löytää sopivan ruudun, ajajan täytyy aktivoida aktiivinen pysäköintiavustin napinpainalluksella. A-sarjalainen on todella kunnianhimoinen ja pyrkii 5-metriseen ruutuun, mutta loppuvaiheessa se kuitenkin epäonnistuu. Toisin kuin GL:ssä, ajajan täytyy A-sarjalaisen kohdalla hoitaa itse ruudusta poistuminen. 5,25-metriseen ruutuun A-sarjalainen kuitenkin pysäköi vaikeuksitta ja siististi. Hyvä saavutus.

Mercedes GL

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Ruudun koko: 6 metriä

Pitkittäispysäköinti oikealle x

Pitkittäispysäköinti vasemmalle x

Poikittaispysäköinti -

Poistuminen ruudusta x

Mercedes GL:llä on helppo tehdä vaikutus ohikulkijoihin. Varsinkin silloin, kun suuren auton pysäköi näennäisen vaivattomasti minikokoiseen tilaan, joka näyttää vain muutamaa senttiä pidemmältä kuin auto itse. Todellisuudessa pituusero on 89 senttiä, avustin pysäköi 5,11-metrisen GL:n kuusimetriseen ruutuun. Rohkeasti se yrittää ujuttautua myös 5,75-metriseen ruutuun, mutta luopuu leikistä kesken pysäköinnin. Tätä epähienoa liikettä lukuun ottamatta autoa voi moittia korkeintaan järjestelmän hieman epätavallisesta toiminnasta: se skannaa hitaassa vauhdissa kadunreunaa ilman kehotusta ja ilmoittaa, kun sopiva ruutu löytyy. Ruutu voi olla pienikin, sillä GL auttaa kuskin myös siitä ulos.

Toyota Auris

Ruudun koko: 5 metriä

Pitkittäispysäköinti oikealle x

Pitkittäispysäköinti vasemmalle -

Poikittaispysäköinti -

Poistuminen ruudusta -

Auris parkkeeraa itsenäisesti, mutta myös todella hiljaisesti – tosin ainoastaan hybridinä. Silloin sille nimittäin riittää sähköisen voimanlähteen tarjoama teho. Sen vaivaton annostelu helpottaa ajajan jo valmiiksi helppoa tehtävää entisestään. Meidän testissämme järjestelmä halusi aluksi kalibroida itsensä, mutta sitä varten täytyy ainoastaan kääntää ohjauspyörä kerran ääriasennosta toiseen. Sen jälkeen tarvitseekin ainoastaan painaa yhtä nappia ja Auris alkaa etsiä sopivia ruutuja. Sille näyttää riittävän viisimetrinen ruutu. Huolellisesti ja aikansa ottaen se pujottaa itsensä lukuisien liikkeiden kautta ruutuun. Lopputuloksena Toyota seisoo täydellisesti keskellä ruutua, johon monet ajajat eivät olisi uskaltaneet pysäköidä huonon näkyvyyden vuoksi.

Skoda Yeti

Ruudun koko: 5 metriä

Pitkittäispysäköinti oikealle x

Pitkittäispysäköinti vasemmalle -

Poikittaispysäköinti -

Poistuminen ruudusta -

Yetin kohdalla avustin ei ole välttämättömyys. Kiitos neliömäisyytensä ja isojen lasipintojensa sen pystyy hieman harjoiteltuaan pysäköimään rennosti 5-metriseen ruutuun, silloinkin kun tarjolla ei ole pysäköintisensoreita eikä ohjausavustinta. Tästä näkökulmasta katsottuna lisävarusteena hankittavaavustin on turha lisämeno. Samoin kuin pari milliä pidempi Golf, onnistuu myös Yeti pysäköimään 5-metriseen ruutuun. Käyttäminen on esimerkillisen yksinkertaista, parempaa on vaikea löytää.

Volvo V40

Ruudun koko: 5 metriä

Pitkittäispysäköinti oikealle x

Pitkittäispysäköinti vasemmalle -

Poikittaispysäköinti -

Poistuminen ruudusta -

V40 pitää yritystään pysäköidä viisimetriseen ruutuun epäonnistuneena – juuri kun se seisoo täydellisesti ruudussa. Me pidämme tätä pienenä puutteena itsevarmuudessa ja arvioimme suorituksen onnistuneeksi. Kun järjestelmä on löytänyt sopivan pysäköintitilan, se ilmoittaa ajajalle asiasta hienosti animoidun näytön välityksellä. Sitten se alkaa veivata kiireen vilkkaa ja peittää samalla nopeusmittarin, josta ajajan oikeastaan pitäisi nähdä, koska hänen tulee jarruttaa tai vaihtaa vaihteita. Se jää kuitenkin tämän pysäköintiavustimen ainoaksi heikkoudeksi.

VW Golf

Ruudun koko: 5 metriä

Pitkittäispysäköinti oikealle x

Pitkittäispysäköinti vasemmalle x

Poikittaispysäköinti x

Poistuminen ruudusta x

VW:n etumatka tämän osa-alueen pioneerina näkyy selvästi uudessa Golfissa. Park Assistant -avustin ei ole pelkästään todella helppokäyttöinen, vaan se pysäköi myös sellaisiin ruutuihin, joiden pituus alittaa vaaditun 80 sentin lisäpituuden auton pituuteen (4,25 m) nähden. Viisi metriä riittää sille sujuvaan pysäköintiin. Lisäksi se poistuu ruudusta pyydettäessä ja taitaa myös rinnakkaispysäköinnin. Yksisuuntaisilla kaduilla se voi lisäksi pysäköidä myös vasemmalle puolelle. Onko Golfissa sitten mitään negatiivista? Kyllä vain, jotain löytyy kyllä: paksu ohjauspyörä peittää pyöriessään melko pienen näytön. Isompi näyttö tai akustinen ilmoitus suunnanmuutoksesta auttaisi asiaa. Tämä ei kuitenkaan muuta sitä tosiasiaa, että VW pysäköi selvästi parhaiten.

Tekniikka: Miten pysäköintiavustimet toimivat?

Mikä ulkopuolisille näyttää taikuudelta, ei oikeastaan ole muuta kuin autossa jo olevien anturien älykästä yhdistämistä sähköisesti toimivaan ohjausjärjestelmään ja lisättyyn tietokonekapasiteettiin. Kaikki testissämme esiintyvät järjestelmät käyttävät hyväkseen ultraääniantureja sekä antureja, jotka mittaavat pysäköintiruutujen koon sivusuunnassa. Niiden antamien tietojen perusteella järjestelmä laskee arvot ohjausta ja suunnanmuutoksia varten. Nämä arvot järjestelmä välittää sekä ohjauslaitteeseen että optisen ja akustisen ilmoituksen kautta myös ajajalle.

Vertailun vuoksi: Kun VW vuonna 2006 toi systeemin markkinoille, vaati Touranin ensimmäinen pysäköintiavustin ruudun, joka oli 1,40 metriä autoa pidempi. Nykyään riittää tehtaan mukaan 80 senttiä, ja testissä pääsimme osittain jopa alle 60 sentin.

Yhteenveto

Koska autoista tulee yhä isompia mutta parkkiruuduista ei, on älykkäistä pysäköintiavustimista todellakin hyötyä. Järjestelmät pysäköivät osittain jopa nopeammin ja pienempään tilaan kuin rutinoituneimmatkaan ajajat. Kuka edes yrittäisi pysäköidä Mercedes GL:n kuusimetriseen ruutuun? Pysäköintiavustimet ovat kuitenkin vain avustimia: tämän todistaa Audi, joka saattaa ohjata ajajansa liian pieniin ruutuihin.

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.