Testissä Citroën C-Zero

26.06.2011 |
Testissä Citroën C-Zero

Ensimmäinen nelipaikkainen sarjavalmistettu sähköauto on tullut Suomeen peräti kolmella eri merkillä. Mitsubishin tuote on saatavana myös Citroënina tai Peugeotina. Ensimmäisenä testiin ennätti Citroën. (08/11)

Sähköautolla on takanaan loistava tulevaisuus. Autoilun alkuaikoina sähkö kilpaili menestyksekkäästi alkuaskeliaan ottaneen polttomoottorin kanssa. Sitten se jäi kilvassa jälkeen. Tekniikan kehittyminen on kuitenkin tuonut sähköauton taas lähemmäs uutta tulemistaan.

PSA Peugeot Citroën on tehnyt jo jonkin aikaa yhteistyötä Mitsubishin kanssa kaupunkimaastureissa, joten sähköauton liittäminen tähän yhteistyöhön on luonteva ratkaisu. Kilpailija Renault tekee paljon työtä sähköauton saamiseksi markkinoille, joten toinenkaan ranskalaisvalmistaja ei voi jäädä odottelemaan.

PSA ei kuitenkaan ole akkuvoimin kulkevien autojen kehittämisessä kovin innokkaasti mukana. Yhtymällä on pitkä kokemus sähköautojen valmistamisesta, kaikkiaan Citroënin ja Peugeotin erilaisia sähköversioita on valmistettu vuosien mittaan lähes 14 000 kappaletta. Tästä on ainakin opittu se, että suurta ja taloudellisesti kunnolla kannattavaa bisnestä sähköautoista ei tähän saakka käytetyllä tekniikalla tule. Jostakin pitää kuitenkin alkaa. Niinpä yhteistyö on oivallinen ratkaisu kokemusten keräämiseen. Autojen tuominen markkinoille onkin nähtävä lähinnä kokeiluna.

Sähkö soveltuu hyvin auton käyttövoimaksi, ja nykytekniikan ansiosta sähköauton energiankäyttö on taloudellista. Jarrutusenergia saadaan talteen, joten energiaa ei tuhlata. Normaalikäytössä pyöräjarruja ei tarvitse käyttää juuri lainkaan. Tämä voi olla myös ongelma, sillä käyttämättömät jarrut pyrkivät jumittumaan. Todellinen ongelma on kuitenkin akkujen lataaminen ja siihen kuluva aika.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Alkuperäisessä bensiinillä toimivassa Mitsubishi i:ssä moottorin sijoittamisella taakse saatiin autoon etu- moottoriratkaisua paremmat sisätilat. Lattian alle sijoitetut akut vähentävät hieman sisätilojen korkeutta, mutta auto tarjoaa silti ulkomittoihin nähden hyvät sisätilat.

Sähköauto ei ylipäätään sovellu kaahaamiseen, mutta ajo-ominaisuuksien pitää olla kunnossa yllättävien tilanteiden varalta. C-Zerossa tämä on kohdallaan, ajokäytös on rauhallinen. Lyhyistä joustovaroista johtuva äkäisyys ei oikein sovellu meikäläisiin kuoppiin. Lämmitys on Suomen talvessa todella suuri ongelma.

Tavanomainen suorituskyky eli kiihtyvyys ja huippunopeus on riittävä. Yhdellä latauksella saavutettava ajomatka on kuitenkin aivan liian lyhyt, ja ajonopeus vaikuttaa siihen kohtuuttoman paljon. Tältä osin auto ei täytä suomalaisten käyttäjien tarpeita.

Sähköauton pienet käyttökustannukset eivät riitä tasapainottamaan korkeaa hankintahintaa. Ympäristöystävällisyyden piikkiin jää melkoinen osa hinnasta. Korkeajännitteinen sähkötekniikka tuntuu törmäystilanteiden kannalta hieman arveluttavalta, vaikka turvajärjestelmät onkin kehitetty pitkälle. Myös pelastushenkilöstö tarvitsee koulutusta sähköautojen onnettomuustilanteiden varalta.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.